tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۲
معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان تعداد سالمندان استان را ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد.
دکتر مهرداد شریفی گفت: در حوزه‌های جمعیت شناسی ۲ گروه افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال در بحث جوانی جمعیت و سالمندی مورد توجه هستند.

وی افزود: اگر در کشوری حدود ۴۰ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال باشد، جمعیت آن کشور جوان محسوب می‌شود، در مقابل اگر تعداد جمعیت بالای ۶۰ سال از ۱۲ درصد بیشتر شود جمعیت رو به سالمندی است، زیرا سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور افرادی که از مرز ۶۰ سال گذشته‌اند، عنوان سالمندی را نسبت می‌دهد.

دکتر شریفی با بیان اینکه براساس این شاخص، هم اکنون در خوزستان حدود ۳۰۰ هزار سالمند و حدود ۱۶ میلیون سالمند در کشور داریم، ادامه داد: این رشد سالمندی اگر در دنیا هر ۱۰۰ سال یک بار این اتفاق بیفتد، در ۲۰ سال آینده در ایران شاهد رشد ۳۳ درصدی سالمندان خواهیم بود و به ازای هر ۳ نفر ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان درخصوص مهمترین چالش‌هایی که سالمندان در استان با آن روبرو هستند، می‌گوید: در دنیای امروز سن شناسنامه‌ای مطرح نیست، بلکه سن سلامتی مورد توجه است، به این معنا که افرادی هستند که سن آن‌ها بالای ۷۰ یا ۸۰ سال است، اما سالم و سرحال هستند، در مقابل افرادی هستند که در رده سنی ۳۰ یا ۴۰ سال قرار دارند، ولی سلامتی لازم را ندارند.

دکتر شریفی مهم‌ترین چالش امروزی در حوزه سالمندان را طب سالمندان دانست و اضافه کرد: با افزایش سن نیازمندی به مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی افزایش می‌یابد، بر همین اساس در دنیا به ازای هر ۱۸ هزار نفر یک تخت مراقبت سالمند وجود دارد، اما در کشور ما به ازای هر ۷۰۰ هزار نفر یک تخت وجود دارد که تاکید می‌شود حوزه بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله استان خوزستان توجه بیشتری به طب سالمندان داشته باشند.

وی گفت: برای رسیدن به استاندارد‌های شاخص تخت مراقبت سالمند باید پزشکانی متناسب با طب سالمندی تربیت شوند و مراکز درمانی که قابلیت دسترسی سالمندان به آن آسان باشد در نظر بگیرند تا بتوانیم در حوزه مسائل آموزشی و آموزش به جامعه گام‌های موثری برداریم.

دکتر شریفی افزود: برای تعریف سلامتی فقط سلامتی جسمی و روحی مد نظر نیست، بلکه مهم‌ترین نیاز سالمندان سلامت روانی است، در کشور ما حدود ۶۰۰ هزار سالمند تنها زندگی می‌کنند و مهم‌ترین چالش برای این افراد، سلامت روان است.

وی وجود فاصله و شکاف میان نسل جوان و سالمندان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه سالمندان یک فرصت و برکت در خانواده هستند، اگر به سلامت آن‌ها توجه نشود بدون شک در آینده در ۴ بُعد سلامتی شامل؛ سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی دچار مشکل خواهند شد.

دکتر شریفی در پایان اظهار کرد: در اهواز پارک استاندارد برای سالمندان وجود ندارد و گروه‌های سنی مختلف با اسکیت، موتورسیکلت و دوچرخه در پارک‌ها جولان می‌دهند و سالمندان نمی‌توانند ساعاتی را در محیط بیرون از خانه مثل پارک‌ها و فضای سبز بگذرانند و انتظار می‌رود مسئولان به این موضوع که با سلامت جسمی و روحی این قشر از جامعه در ارتباط است، توجه بیشتر داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: