tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۸
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری:
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز برای رفع معضلات استان تاکید کرد و گفت: انتخابات مجلس خبرگان منحصر به فرد است.

حجت الاسلام حسین رفیعی در نشست خبری اظهار کرد: تقریباً مهم‌ترین مجلس در نظام جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان است. مجلس خبرگان با توجه به اهمیت آن نسبت به تعیین و تشخیص رهبری وظیفه اصلی دارد؛ یعنی همان اتفاقی که در سال ۶۸ توسط خبرگان رخ داد و ادای تکلیف کردند و تشخیص درستی را انجام دادند که رهبر معظم انقلاب برای رهبری آمادگی دارند.

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: مسأله رهبری تقریباً بااهمیت‌ترین مسأله در نظام جمهوری اسلامی ایران است چرا که رهبری در نظام یک رکن اصلی نظام مند است؛ قوام نظام به مردم و رهبری است که تشخیص رهبری توسط مردم با واسطه است.

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در مجلس خبرگان ۲ انتخاب وجود دارد؛ یک انتخاب توسط مردم که نخبگان و خبرگان را انتخاب می‌کنند، انتخاب دوم در صحن علنی مجلس خبرگان است که در مواقع اضطرار برای انتخاب رهبری رأی‌گیری می‌کنند.

وی بیان کرد: دوره‌های ریاست جمهوری، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی چهار ساله هستند ولی مجلس خبرگان منحصر به فرد است که دوره‌هایش هشت ساله است؛ مخاطبان و جامعه هدف شرکت کننده در مجلس خبرگان فقها هستند یعنی افرادی از مجتهدان، علما و فقها دور هم جمع می‌شوند و می‌خواهند در خصوص یک موضوعی تصمیم بگیرند.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: مجلس خبرگان به لحاظ قانون اساسی وظایف اجرایی ندارد و حتی مسئولیت تقنین ندارد؛ لذا باید به این نکته توجه شود که مجلس خبرگان تنها مجلسی است که می‌تواند برای خود قانون و ضابطه وضع کند. مجلس خبرگان حقوق و خدمات دولتی ندارد.

تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز برای رفع معضلات خوزستان ضروری است

وی گفت: روح حاکم در مجلس خبرگان فقاهت، دیانت و به دور از بازی‌های سیاسی است و در واقع مجلس خبرگان نماد جمهوریت و اسلامیت است که در جاهای دیگر این نماد کمرنگ‌تر است. جمهوریت و اسلامیت، ارکان انقلاب اسلامی است حتی نوع تبلیغات در مجلس خبرگان با سایر انتخابات فرق دارد.

اعضای خبرگان باید ارتباط مستمری با مردم داشته باشند

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خصوص کنشگری‌های ملی مجلس خبرگان اظهار کرد: مجلس خبرگان با توجه به اهمیت و ظرفیتی که دارد، دارای اعتبار می‌شود که این اعتبار نه جنسش اجرایی است، نه تقنینی و نه قضائی بلکه جنس آن از مردم و دین است، یعنی این مجلس برای مشکلات مردم، احیاسازی ظرفیت‌ها، پیگیری مشکلات، حوائج و موانع زندگی مردم می‌تواند مطالبه‌گری‌هایی را از متولیان امر داشته باشد و به نوعی می‌تواند واسطه بین مردم و مسئولان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «اعضای مجلس خبرگان ۲ طیف هستند؛ یک طیف در حیطه وظایف خود هستند و به مسائل غیر از این ورود نمی‌کنند و طیف دیگر نسبت به همه مسائل اجتماعی و اقتصادی اظهار نظر می‌کنند، شما که در معرض رأی مردم قرار گرفتید کدام طیف را می‌پسندید؟» گفت: این ۲ با همدیگر تقابل ندارند بلکه قابل جمع هستند اما باید مدیریت شوند به این معنا که طبق قانون اساسی مسئولیت مشخص است، از طرف دیگر مقام معظم رهبری از خبرگان خواسته‌اند برای گره گشایی مردم قدم بردارند، هیأت اندیشه‌ورز تشکیل دهند و مطالبات مردمی را پیگیری کنند؛ بنابراین این نقش در کنار نقش دیگری می‌تواند ایفای نقش خبرگانی را به همراه داشته باشد و به همین دلیل باید ارتباط مستمری با مردم داشته باشیم.

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خصوص شرایط حاکم بر انتخابات در خوزستان و برنامه‌هایشان برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، بیان کرد: مساله مشارکت اینگونه است که هرچه ظرفیت کاندیدها در مجلس‌ها بیشتر باشد، ظرفیت مشارکت بالاتر خواهد رفت.

حجت الاسلام رفیعی با اعلام اینکه جهاد تبیینی و جهاد امید آفرینی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند یکی از راهبردهای تحقق مشارکت حداکثری است، عنوان کرد: جهاد تبیین در واقع حضور میان مردم، پاسخ به سوالات مردم و نخبگان، جلسات پرسش و پاسخ و همچنین تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. زمانی که ما با انقلاب اسلامی آشنا شویم که مردم خودباور و نسبت به آینده امیدوار بشوند که در نتیجه این امیدواری باعث حرکت و تلاش می‌شود.

لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان برای رفع مشکلات

وی اضافه کرد: مشارکت حداکثری را باید از چند جهت داخلی و بین‌المللی، امنیتی و اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نگاه کرد؛ درست است یک نارضایتی‌هایی به نام نارضایتی‌های بخشی، نارضایتی‌های قشری یا صنفی وجود دارد که باعث یکسری توقف‌ها و ناملایمتی‌ها می‌شود و توقف را هم در میان مردم ایجاد کرده، اما با شنیدن حرف‌ها، با بیان پاسخ‌ها و با بیان دستاوردها می‌توان مردم را آگاه کرد، مردم لجاجت و عنادی ندارند و اگر گله می‌کنند از روی دلسوزی و دغدغه است یعنی نظام، انقلاب و رهبری را دوست دارند.

تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز برای رفع معضلات خوزستان ضروری است

حجت الاسلام رفیعی با اعلام اینکه استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی جز اصول کار است چرا که نخبگانِ یک جامعه بهترین سرمایه جامعه هستند، عنوان کرد: باید از افرادی که پیشکسوت و بزرگان خوزستان هستند از تجارب آنها در راستای رفع مشکل‌ها و توسعه استان استفاده کرد؛ همچنین عامل حیات جامعه ما، جوان است زیرا جوان پرنشاط است، ریسک زیاد و انگیزه زیاد دارد، ابتکار، خلاقیت و نوآوری در جوان بیداد می‌کند و جوان دوست دارد در تمام حرکات و سکناتش خاص باشد ما هم باید به این مسأله توجه کنیم.

وی اظهار کرد: پیشنهاد من این است از جوانان نخبه خوزستان برای پیشرفت استان استفاده شود آن هم با تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز در موضوعات مختلف، به این صورت که دور هم جمع شوند، از بین خود دبیری انتخاب کنند تا دفتر ما با بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کند و تفاهم صورت بگیرد، تفاهم موضوع شخصی نیست بلکه پیرامون رشد خوزستان است.

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همه به دنبال حل مسائل هستیم اما وقتی تبیین صورت می‌گیرد یک آثار وضعی دارد که سبب می‌شود شخص اعتراضش واقعی و میدانی شود اما تبیین به همین جا بسنده نمی‌کند و امتداد آن ارائه راهکار است. بنده می‌گویم این ظرفیت وجود دارد و باید توسط نخبگان پیشنهادی بیاید اگر می‌خواهیم به تبیین کنیم باید راهکارهای پیشگیرانه داشته باشیم.

تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز برای رفع معضلات خوزستان ضروری است

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه ما نیازمند این هستیم که خوزستان یک سند تحول جامع داشته باشد، تصریح کرد: در واقع خوزستان نیازمند یک سند جامع تحولی است و مبنای این سند فرامین امامین انقلاب، قانون اساسی، اسناد بالادستی، برنامه توسعه هفتم، میدان و اقتضائات توسعه میدانی است. این سند نیازمند یک زیرساخت است و زیرساخت آن این است که باید در خوزستان یک مرکز هیأت‌های اندیشه‌ورز ایجاد شود.

وی گفت: برای اینکه سند نامبرده در خوزستان اجرایی شود باید همه با هم منسجم شویم که این انسجام سه ضلع دارد، یک ضلع آن خبرگان با محوریت نمایندگی ولی فقیه، یک ضلع آن عوامل اجرایی استان و ضلع دیگر عوامل قانونگذار استان است که این‌ها با یکدیگر یدِ واحده می‌شوند.

منبع: مهر


نام:
ایمیل:
* نظر: