tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
رئیس پارک ملی کرخه:
رئیس پارک ملی کرخه وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی نگهداری شده در این پارک را خوب اعلام کرد و گفت: باران های شدید اخیر در خوزستان و شوش آسیبی به گوزن ها وارد نکرد.

محمد الوندی افزود: شرایط محل نگهداری گوزن های زرد در پارک ملی کرخه به گونه‌ای است که خطری این گوزن‌ها را تهدید نمی‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارند.

وی با اشاره به پایش مستمر وضعیت گوزن های نگهداری شده در این پارک ادامه داد: بهسازی فنس‌ها، آبشخورها، افزایش محل علوفه و رفع سایر مشکلات محل نگهداری گوزن ها در پارک ملی کرخه به منظور بهبود محل زندگی این گونه در خطر انقراض انجام شده و این روند ادامه دارد.

رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به ثبت ۸۰ میلی متر بارندگی طی چند ساعت در شوش در روزهای اخیر افزود: با وجود بارندگی‌های شدید روزهای قبل در سراسر خوزستان، گوزن‌های زرد ایرانی که در سایت پارک ملی کرخه نگهداری می‌شوند در وضعیت خوبی قرار دارند.

وی تعداد گوزن‌های زرد موجود در پارک ملی کرخه را ۱۳ راس اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد گوزن، حداقل پنج راس بالغ هستند.

رئیس پارک ملی کرخه دوره بارداری گوزن زرد ایرانی را هشت ماه عنوان کرد و افزود: زایمان آنها از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه اتفاق می‌افتد.

پارک ملی کرخه شامل پارک ملی کرخه شمالی و جنوبی و منطقه حفاظت شده کرخه است که در پنج کیلومتری از جاده ترانزیتی اهواز – شوش در شمال خوزستان قرار گرفته است.

این پارک ملی از یک قسمت تپه ماهوری در شمال و یک بخش دشتی در جنوب تشکیل شده و رودخانه کرخه از میان آن عبور می‌کند؛ در ۲ طرف منطقه، جنگل‌های گرمسیری رشد یافته و رودخانه را محاصره کرده اند.

پارک ملی کرخه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گوزن زرد در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.

جنگل‌های کرخه و دز آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا هستند که در گذشته از سوریه تا ایران وسعت داشته‌اند.

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: