tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۴
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران؛
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه مسئولیت جامعه اسلامی به ایستادگی در مقابل تجاوزات اقتضا می‌کند گفت: همانطور که حاکمیت در مقابل دشمنانی که به سرزمین تجاوز می‌کنند ایستادگی می‌کند موظف است در مقابل کسانی که به محیط زیست تجاوز می‌کنند نیز بایستد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز پنجشنبه در نخستین کنگره شهدا و ایثارگران محیط زیست در اهواز با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور و فرمانده انتظامی کشور، سازمان محیط زیست را یکی از سازمان‌های پیشتاز در انقلاب اسلامی خواند و گفت: این سازمان با اهدا ۱۲۰ شهید و ۵۰ جانباز همچنان در حال افتخار آفرینی است.

به گفته وی کسانی که در مسیر محیط زیست و عمل به وظیفه دولت اسلامی مبارزه می‌کنند و صدمه می‌بینند جانباز یا شهید محسوب می‌شوند که این مساله حاکی از مقدس بودن محیط زیست است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه یادآور شد: در جنگ‌های فیزیکی آثار جنگ بلافاصله با چشم دیده می‌شود اما در تجاوز به محیط زیست آثار زیان‌بار و مرگبار تجاوزگران به تدریج نمایان می‌شود.

وی تغییرات اقلیمی، خشکسالی، بیماری‌ها و کمبود منابع آبی را نتیجه دست‌اندازی به محیط زیست عنوان کرد و گفت: توسعه بدون توجه به رعایت پیوست‌های زیست محیطی اتفاقات ناخوشایندی را در پی دارد.

قاضی‌زاده هاشمی به آیات مختلف قرآن در خصوص حفظ زمین به عنوان مهد رشد انسان اشاره کرد و گفت: خداوند در مقابل عظمتی که به انسان عطا کرده است مسئولیت‌هایی نیز از باب حکمت برای او ذکر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه انسان برای رشد صحیح و سلامت به محیط زیست سالم نیازمند است گفت: همه ما در مقابل محیط زیست مسئولیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: برخی از آحاد بشر به دلیل غروری که بر آن‌ها حاکم است برای رسیدن به منافع خود به دنبال اختصاصی سازی نعمت‌های خدادادی برای کسب ثروت هستند و حاضرند محیط زیست و نسل آینده دچار صدمه شود ولی به ثروت آن‌ها افزود شود.

وی آگاهی مردم را لازمه حفظ محیط زیست عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه همیشه زیاده‌خواهانی برای رسیدن به منافع خود دست به اقدامات مخربانه می‌زنند، در حوزه‌ محیط زیست نیاز به پاسداری و نگهبانی بیشتر است.

در پایان این آیین از خانواده شهدا و ایثارگران محیط زیست و محیط بان تقدیر به عمل آمد.

نخستین کنگره شهدا و ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای نخستین بار در خوزستان با حضور رییس سازمان‌محیط زیست کشور، رییس بنیاد شهید و ایثارگران کشور، استاندار خوزستان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.

حفظ و تقویت روحیه ایثار و شهادت در مجموعه و گذشت از جان برای حفظ ایران عزیز از اهداف از برگزاری این کنگره است.

یکی از مشکلات استان خوزستان با برخورداری از مناطق حفاظت شده متعدد کمبود تعداد محیط‌بانان با مناطق تحت مدیریت است. بر اساس استانداردهای دنیا به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط‌بان نیاز است اما اکنون در کل کشور به ازای هر ۶ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت یک محیط‌بان وجود دارد

کمبود و به روز نبودن تجهیزات و امکانات نیز از دیگر مشکلات محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست است.

بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: