tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اختلاط آبگرفتگی‌های ناشی از بارندگی با فاضلاب گفت: اگر شهروندی در زمان آبگرفتگی به هر دلیلی در تماس با این روان‌آب‌ها یا سطوح آلوده قرار بگیرد، عامل برقراری زنجیره انتقال بیماری می‌شود بنابراین توصیه جدی می‌شود که شهروندان از تماس با سطوح آلوده به هر شکلی، خودداری کنند.
مهران معلم با اشاره به مشکلات بهداشتی که در شرایط آبگرفتگی رخ می‌دهد، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های حوزه بهداشت در خصوص آبگرفتگی معابر، در مورد اختلاط روان‌آب‌های باران با فاضلاب است. با توجه به اینکه سیستم جمع‌آوری روان‌آب‌ها همین شبکه جمع‌آوری فاضلاب است، در بارندگی‌ها به دلیل حجم ورودی به این شبکه، آب در سطح معابر جاری می‌شود.

وی افزود: فاضلابی که با این روان‌آب‌ها در معابر جاری می‌شود همان فاضلاب شهری است که آلودگی‌های متعدد از جمله آلودگی میکروبی دارد و موجب ایجاد آلودگی در شهر می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر شهروندان در تماس با این روان‌آب آلوده که مختلط از آب باران و فاضلاب است، قرار بگیرند، خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی و اسهالی برای آن‌ها وجود دارد و اولین نگرانی مجموعه بهداشت در این خصوص است.

معلم با اشاره به اقدامات مورد نیاز حین و بعد از آبگرفتگی بیان کرد: اگر شهروندی در زمان آبگرفتگی به هر دلیلی در تماس با این روان‌آب‌ها یا سطوح آلوده قرار بگیرد، عامل برقراری زنجیره انتقال بیماری می‌شود بنابراین توصیه جدی می‌شود که شهروندان از تماس با سطوح آلوده به هر شکلی، خودداری کنند.

وی افزود: همچنین اگر روان‌آب آلوده وارد منازل شود، بعد از تخلیه روان‌آب از منزل مسکونی باید محل ابتدا با آب شست‌وشو شود و سپس شست‌وشو با موادگندزدا و دوباره شست‌وشو با آب انجام شود تا منزل کامل گندزدایی شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: در منازل دچار آبگرفتگی باید همه وسایل به خوبی شست‌وشو و سپس استفاده شوند.

معلم با اشاره به متفاوت بودن دوره کمون بیماری‌ها، بیان کرد: اگر یکی دو روز بعد از آبگرفتگی‌ها، علائم بیماری از جمله علائم گوارشی و اسهال بروز پیدا کرد حتما باید به پزشک مراجعه شود زیرا یکی از دلایل این اتفاق می‌تواند تماس ناخواسته با سطوح آلوده باشد.

وی عنوان کرد: اگر در منزل مسکونی یا منطقه‌ای، شکستگی خطوط آب مشاهده شد باید حتما موضوع به مراکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب گزارش شود تا این مشکل برطرف شود تا خدای ناکرده فاضلاب با شبکه آب تلاقی نداشته باشد و موجب انتقال بیماری از این طریق نشود.

 

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: