tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۰
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: استفاده از سامانه SDI (سامانه اطلاعات مکانی) مسیری دیگر برای کوتاه کردن فرآیند صدور استعلام در استان است.

مهرداد نیکو در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: سامانه اطلاعات مکانی راهکاری دیگر برای کوتاه کردن مسیر استعلام و ترغیب سرمایه گذاران برای حضور در استان است.

وی با بیان اینکه استفاده از اطلاعات مکانی در تصمیم‌گیری‌های استان بسیار اثر گذار است افزود: سامانه اطلاعات مکانی در راستای اعطای مجوز‎ها، پاسخ استعلام و تخصیص زمین قابل استفاده است.

نیکو ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید اطلاعات مکانی و حریم‌های تاسیساتی خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا متقاضیان سرمایه‌گذاری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی امکان دریافت استعلام‌های مورد نیاز خود را از این سامانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیریت این سامانه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است ادامه داد: ۲۶ دستگاه باید اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند که تا کنون ۱۶ دستگاه اطلاعات خود را ثبت کردند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: دستگاه‌هایی که اطلاعات خود را ثبت نکردند دلایل مختلفی از جمله عدم اطمینان به امنیت سامانه برای انتقال داده‌ها خود دارند که با توجه به تایید افتا ( نهاد ریاست جمهوری) این سامانه از امنیت کافی برخوردار است.

نیکو بیان کرد: در این شورا مصوب شد که تا یک ماه آینده باقی دستگاه‌ها نیز اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند و با فعال شدن این سامانه انتظار می‌رود در کارگروه زیربنایی صدور استعلامات فیزیکی حذف شود.

وی یکی از مشکلات کسب و کار و جذب سرمایه گذار در استان را لزوم دریافت استعلامات متعدد در مدت زمان طولانی دانست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به سامانه مدیریت زمین افزود: مدیریت این سامانه با اداره کل منابع طبیعی استان است و در این سامانه ۲۹ دستگاه اجرایی باید اطلاعات عرصه‌های خود را ثبت کنند.

نیکو ادمه داد: این سامانه در پایش اراضی و جلوگیری از زمین‌خواری و صدور استعلام از عرصه‌هایی که در اختیار دستگاه های اجرایی است بسیار کمک می‌کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: ۹۵ درصد اراضی ملی استان در سامانه ثبت شده و ۴۶ درصد اراضی در اختیار دستگاه‌های اجرایی بارگذاری شده است.

وی گفت: طبق دستور استاندار خوزستان دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در مدت یک ماه آینده در این سامانه بارگذاری کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به طرح تکام ( توانمند سازی و کارآفرینی در روستاها ) به عنوان دستور کار دیگر این نشست بیان کرد: قرارگاه جهادی در وزارت کشور برای اجرای این طرح راه‌اندازی شده و تمام استان‌ها ملزم به اجرای این طرح هستند.

نیکو افزود: ۲۷ دستگاه در روستاهای استان کار عمرانی و اقتصادی انجام می‌دهند اما دارای انسجام و هماهنگی لازم نیستند و با وجود تمام اقداماتی که در بخش روستایی انجام شده اما همچنان شاهد مهاجرت روستاییان به شهر هستیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان کرد: در همین راستا وزارت کشور در قالب این طرح به دنبال یک هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد توسعه و اشتغالزایی در روستاها و در نهایت انجام مهاجرت معکوس به روستاها است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه این نشست با بیان اینکه سرمایه‌گذاران برای دریافت استعلام زمین با مشکلات زیادی مواجه هستند افزود: به همین دلیل برای کوتاه شدن این مسیر پنجره واحد مدیریت زمین ایجاد شده که از همه دستگاه‌های مربوطه خواستار بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه هستیم.

جمال موسویان با اشاره به مزیت‌های استفاده از این سامانه ادامه داد: پیشگیری از جعل اسناد، جلوگیری از تخریب محیط زیست، مقابله با زمین‌خواران، ایجاد بانک اطلاعات زمین، افزایش امنیت تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها و هدایت هدفمند سرمایه گذاران از مزیت‌های این‌پنجره است.

وی با بیان اینکه ۲۹ دستگاه باید اطلاعات اراضی خود را در این سامانه بارگذاری کنند، گفت: تا کنون ۲ هزار و ۶۲۲ پلاک زمین از عرصه‌های در اختیار دستگاه‌های استان در این سامانه ثبت شده است.

موسویان تاکید کرد: تکمیل این سامانه در اجرای آسان‌تر و دقیق‌تر آمایش سرزمین نیز بسیار اثرگذار است.

شورای برنامه ریزی و توسعه استان امروز با سه دستور کار بررسی سامانه اطلاعات مکانی و پنجره واحد مدیریت زمین و تشریح طرح تکام ( توانمند سازی و کارآفرینی در روستاها) برگزار شد.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: