tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
امین بهرامی(شریعت شوشتری)

۵ جمادی الاول،مصادف با سالروزولادت زهرای ثانی،زینت بیت امامت ،عقیله بنی هاشم،قهرمان کربلا،درهم شکننده شوکت پوچالی طواغیت دوران،حضرت زینب کبری(صلوات الله علیها)است. همان نسخه بدل خدیجه کبری(سلام الله علیها)که دین از آبرویش شوکت یافت و مسیر ولایت را با خطبه های علی گونه اش اعتلا بخشید.اما براستی زینب کبری(صلوات الله علیها)،این زن جریان ساز تاریخ چگونه به این همه عظمت دست یافت؟آیا صرفابه این خاطر که تربیت یافته بیت نبوت و امامت؟یا صرفا به دلیل تعبد و تعقل آن حضرت است که در تاریخ ماندگار شده و از ایشان به نیکی یاد میگردد؟یا به این دلیل که درکربلا حضور یافت و پس از ماجرای خونبار و موثر عاشورا بر اسارت چیره گشت و با زبان ذوالفقارگونه اش طومار طواغیت دوران خویش و همه مستکبران عالم را در هم پیچید؟حقیقت مطلب آن است که عظمت زینب کبری(صلوات الله علیها)صرفا مربوط به نکات ذکرشده نیست.بسیاری از پیامبرزادگان و فرزندان امامان بودند که در بیت نور به دنیا آمده بودند،اما از نور الهی بهره مند نشدند و مسیر انحراف را درپیش کشیدند.باید ذهن خویش را به دست تاریخ سپرد و تاریخ آن بانوی باعظمت را به مامعرفی کند.فضائل فوق تنها گوشه ای از فضائل بانویی است که شریعت را باتعبد،عفت،تعقل،شجاعت،استقامت و دشمن شناسی دقیق خود به عالمیان معرفی نمود.دو مطلب پیرامون شخصیت شناسی حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)بسیارحائز اهمیت است که این دو مساله باعث گردید آن جلوه اقتدار و فضیلت را به زن جریان ساز تاریخ مبدّل سازد. در روز ولادت زینت خاندان نبوت و امامت برآن شدیم تا دراین نوشتار به دومطلبی که مسبب ماندگاری بانوی قهرمان کربلا در تاریخ گردید اشاراتی داشته باشیم.آن دو مساله عبارت است از:

(۱)ظرفیت؛ بانوی با عظمت حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)،خود دارای ظرفیت والای معنوی،علمی،اجتماعی و سیاسی بوده و اگر پس از۱۴ قرن همچنان نام حضرت ایشان بر تارک گیتی میدرخشد به آن خاطر است که آن اسوه با نجابت از ظرفیتی عظیم برخوردار بود و همین ظرفیت باعث رشد و تعالی زینب کبری(سلام الله علیها)در دوران های مختلف حیات مبارکه ایشان است. اگر زین العابدین،امام سجاد(صلوات الله علیه)در رابطه با عمه مجلله اش فرمودند:(انت بحمدلله عالمه بلا معلمه و فهمه بلا مفهمه ۱ )به آن خاطر است که دخت نبوت و امامت دارای چنان ظرفیتی است که باعث گردید از معارف والای الهی بهرمند شده و دیگران از کوثر کلمات حضرتش و سیره مبارکه آن حضرت بهره مند گردند.معنای دیگر این شهادت سید الساجدین(علیه السلام)آن است که زینب کبری(سلام الله علیها)،شاگرد کلاس خصوصی رب العالمین و تربیت یافته خالق هستی است.آری؛این بانوی جریان سازتاریخ آن چنان ظرفیت دارد،که در هرشرایطی که قرارگرفت از آن ظرفیت والایی داشت استفاده نمود و مسائل مربوط به هر دوران را مدیریت میکرد.البته باید گفت:این ظرفیت زینبی با ولایت پذیری ایشان از امام زمان عصرش منافاتی ندارد و حرکت های گوناگون زینب کبری(علیهاالسلام)در راستای تصمیمات امامت بوده است نه جدای از آن.

(۲)انتخاب صحیح در دورانهای گوناگون؛

زینب کبری(سلام الله علیها)براساس تکلیف الهی و باتوجه به شرایط مختلفی که در تاریخ زندگانی ایشان بوجود می آمد،انتخاب های صحیح و مواضع دقیق مربوط به همان واقعه رو انجام میداد.اگر در دوران حیات مبارک امیرمومنان،مولی الموحدین و یعسوب الدّین حضرت علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه)و پس از شهادت بانوی بی بدیل هستی و جوهرکائنات حضرت صدیقه کبری(صلوات الله علیها)برای زنان تفسیرقرآن و تبیین معارف والای الهی را انجام میداد،انتخاب زینب کبری(سلام الله علیها)بر اساس اقتضای دورانش بود.اگر درعصر کریم اهل بیت،جلوه مهر و قیام، امام حسن مجتبی(سلام الله علیه)در کنار برادرمظلوم خویش قرارگرفت، انتخاب آن بانوی عاقله بر اساس شرایط حاکم ان عصر بود.اگر درعصری که مردان با وجاهت جهان اسلام نظیر ابن عباس و ابن جعفر در تصمیم گیری صحیح درمانده بودند و عاقبت توفیق یاری سالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(صلوات الله علیه)را پیدانکردند،زینب کبری(علیهاالسلام)برادر را تا کربلا همراهی نمود و فرزندان خویش را برای نصرت امام دورانش به مسلخ خون وقیام کشید بر اساس تکلیف و انتخاب صحیح زینبی به فراخور آن زمان بود.اگر پس از قیام کربلا درکوفه و شام با زبانی همچون ذوالفقار خطبه می خواند و طواغیت آن عصر و همه اعصار را جلوه شیطان معرفی نموده و همچون ذوالفقارعلی(علیه السلام)که تکلیف حق و باطل را یکسره میکرد،خطبه های آن شیرزن کربلا هیمنه پوشالی طواغیت را درهم شکست و تکلیف آنان را برای همیشه ایام یکسره نمود باز هم انتخاب زینت بیت امامت زینب کبری(سلام الله علیها)به فراخورآن دوران بود،زیرا او ذوالفقارسخن است و اگر شاهد این هستیم در مدینه و پس از بازگشت اسرا به این شهر،آن زن تسلیم ناپذیر به مدت یکسال و اندی برمصائب کربلا مویه میکند و ظالم شیطان صفتان را برای مردم بازگو میکندباز هم نشان از انتخاب زینب کبری(صلوات الله علیها)بود. چنین زنی حتی اگر منسوب به خاندان نبوت و امامت نباشد بخاطر خوش درخشیدن در عرصه های مختلف وبه دلیل داشتن ظرفیت اعجاب برانگیز و انتخاب های تکلیف مدارانه بازهم در تاریخ بزرگ میشود و خود تاریخ ساز خواهد شد.اما زنی که امروز دنیای غرب به جامعه اسلامی معرفی میکند،زنی است که باید به جای حیا، هرزگی را،به جای کسب ظرفیت، کسب بی ظرفیتی را،به جای انتخاب تکلیف مدارانه و تحول ساز،انتخاب متحول نمودن جوانان به سوی شیطان را در مسیر زندگی خویش پیش بگیرد و برهنگی و بی عفتی را فرهنگ تلقی نماید.اگر زن درمسیر فرهنگ غرب قرارگرفت ، نه تنها به اسوه های آرمانی و اسلامی خود نخواهدبالید،بلکه به جای تاریخ سازی،تاریخ سوزی خواهدکرد.آن زمان است که هرچه گویندگان فریاد بزنند و هر چه نویسندگان بنویسند و هرچه بزرگان نصیحت کنند بازهم جامعه ساخته نخواهد شد و زن اصلاح گر به زن افساد گر تبدیل خواهدشد.پس در جامعه اسلامی مردان و زنان با کسب ظرفیت و انتخاب صحیح و تکلیف مدارانه وبابهره گیری از سیره زندگانی سراسر درس زینب کبری(سلام الله علیها)می توانند مسیرتاریخ را به سمت جامعه آرمانی ظهور پیش ببرند و همچنانی که عقیله بنی هاشم(سلام الله علیها)،پس از کربلا دنیای استبداد را با ذوالفقار کلامش مغلوب خطبه های گهربارش نمود و باجهاد تبیین کاخ ستم را در هم شکست و جامعه را بامظلومیت و حقیقت قیام کربلا آشنا نمود و دنیای اسلام را مهیای پذیرش کلمات لطیف و پرمعنای زین العابدین امام سجاد(علیه السلام)نمود،مانیزمیتوانیم باجهاد تبیین جامعه بشری را جهت مبارزه با استکبار دوران و کودک کشان عصرمان آشنانمائیم وزمینه را برای ظهور آخرین ذخیره الهی از دودمان نبوت و امامت یعنی امام عصر،حضرت بقیه الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)آماده سازیم.درپایان شعری را به رسم ادب و جهت عرض ارادت به بانوی قهرمان کربلا سروده ایم را زینت بخش این نوشتارخواهیم کرد:

دیده را باز کنید بنت علی آمده است
به تمام دو سرا عشق ولی آمده است
احمدی صولت و زهرا وجنات است زینب
به زمین وبه زمان جان و دلی آمده است
به برادر بُوَد او یار و معین در پیکار
حق همین است که اسلام جَلی آمده است
زینت بیت ولی آمده ،زینب نامش
راه را آب زنید، هستِ علی آمده است
به تعقل،به تعبد بُود او همچو رسول
و به توحید خدا قالوا بلی آمده است

 

نام:
ایمیل:
* نظر: