tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۲
استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با تاکید بر این‌که باید به مساله کتابخوانی به صورت واقعی، عینی و عملی با توجه به نیاز جامعه بپردازیم، گفت: باید شوق و انگیزه لازم برای کتاب‌ خواندن ایجاد شود.

علی‌اکبر حسینی‌محراب در نشست انجمن کتابخانه‌های استان خوزستان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد با بیان این‌که نسل جوان امروزی با گوشی همراه از کتابخوانی دور شده است، گفت: برای ترویج کتابخوانی‌ باید انگیزه کتابخوانی را در گوشی همراه ترویج دهیم تا به نسل امروزی ایده بدهیم تا خودشان پویش‌ها و کمپین‌هایی را در این خصوص راه‌اندازی کنند و به جای موسیقی‌هایی که بر روی روح و روان آنها تاثیر نامطلوب می‌گذارد کتاب صوتی گوش دهند. در واقع با این رویکرد فضای تهدید در خانواده‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت گرایش جوانان به فضای‌ مجازی از تجربه سایر کشورها سایت‌ها پایگاه‌ها و... برای ترویج کتابخوانی نیز می‌توانیم استفاده، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به نقش موثر والدین در کتابخوانی فرزندان بیان داشت: در خانواده‌هایی که بیشتر اهل مطالعه هستند فرزندان کتابخوان‌تر بار می‌آیند و این اجتناب‌ناپذیر است. در نتیجه خانواده مهم‌ترین عامل ترویج فرهنگ مطالعه بین نسل جوان است.

به گزارش ایسنا، حسینی‌محراب با اشاره به برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد کرد: با توجه به ظرفیتی که در خوزستان و عراق وجود دارد در تقویم کشور می‌توانیم تاریخی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در خوزستان نیز داشته باشیم که این امر هم از جهت درآمد و هم از جهت تشویق و رشد کتابخوانی موثر خواهد بود.

استاندار خوزستان با تاکید بر این‌که باید به مساله کتابخوانی به صورت واقعی، عینی و عملی با توجه به نیاز جامعه بپردازیم، گفت: باید شوق و انگیزه لازم برای کتاب‌ خواندن ایجاد شود.

همچنین عبدالله افرازه‌شهاوند معاون سیاسی‌ـ‌اجتماعی استاندار خوزستان در این نشست گفت: در ارتباط عشایر با کتاب و کتابخوانی خلاء‌هایی وجود دارد و نیاز است کمیته محتوایی در این حوزه و ذیل انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تشکیل شود.

وی اضافه کرد: در این کمیته امور عشایر، کتابخانه‌ها، سازمان تبلیغات، دهیاران و بخشدارن می‌توانند عضو شوند و طراحی‌هایی برای تقویت هر چه بیش‌تر فرهنگ کتابخوانی برای عشایر داشته باشند.

او با بیان این‌که سرانه مطالعات والدین بسیار پایین است تصریح کرد: متاسفانه اتفاقات بدی در خانواده‌ها رخ می‌دهد و این واقعیت است که پدر و مادرها از لحاظ اطلاعات عمومی و مذهبی بی‌سوادتر می‌شوند و فرزند نیز تاثیر می‌پذیرد. بنابراین در کنار اهدای کتاب باید به این موضوعات نیز بپردازیم.

معاون سیاسی‌ـ‌اجتماعی استاندار خوزستان با تاکید بر این‌که برای اهدای کتاب باید از ظرفیت مردمی استفاده شود، گفت: در کنار کتاب‌هایی که خیرین و سازمان‌ها اهدا می‌کنند پویش مردمی بسیار مهم است زیرا رقم درخور توجهی از کتاب‌های مردم بلااستفاده مانده‌اند. بنابراین مردم بسیار قوی‌تر از خیرین و سازمان‌ها می‌توانند کتاب اهدا کنند.

افرازه‌شهاوند با بیان این‌که هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف بسیار ضرورت دارد گفت: لازم است راهکارهایی ایجاد کنیم تا مردم به حوزه کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند شوند.

همچنین عباس حسین‌زاده مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان این‌که اهدای کتاب پیامدهای بی‌بدیلی در افزایش آگاهی و توانایی جامعه دارد افزود: اگر همگان در آن تامل کنند، لحظه‌ای برای دل‌ کندن از کتاب‌های خوانده شده خود درنگ نمی‌کنند و آن‌ها را به کتابخانه‌ها می‌برند تا با یک وقف کوچک و دلچسب نقشی به وسعت دانایی در توانایی هم استانی‌های خود داشته باشند.

وی معتقد است: پویش اهدای کتاب فرصتی است برای تامین نیازهای اطلاعاتی و منابع مورد نیاز اعضا و مراجعان به کتابخانه‌های عمومی که به صورت مستمر نیازسنجی آن از طریق همکاران ما در سراسر استان انجام می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به این‌که در پویشی که سال‌های قبل و در سطح کتابخانه‌ای برگزار شد تعداد ۳۶ هزار نسخه کتاب اهدایی دریافت و به مخازن کتابخانه‌های عمومی اضافه شد، اظهار کرد: در پویش طرح سال جاری به صورت گسترده‌تر هدف جذب ۱۰۰ هزار نسخه دیده شده است.

حسین‌زاده اضافه کرد: انتظار مشارکت و همراهی مجموعه سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و عموم مردم را خواستاریم که این حضور و مشارکت حداکثری و جذب ۱۰۰ هزار نسخه مورد انتظار در کنار ارزش محتوایی و غنی‌سازی مخازن کتابخانه‌های عمومی استان با آورده‌ای ۱۰ میلیارد تومانی خواهد بود.

او با اشاره به شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان «کتابی که هربار زنده می‌شود» و با اظهار این‌که شروع جشنواره از ۲۴ آبان خواهد بود گفت: با توجه به مشارکت و اهدای ۵۵۰۰ نسخه توسط سازمان آب جنوب‌شرق استان و به منظور الگوگیری صنایع از این سنت حسنه در حوزه فرهنگ رونمایی از پوستر در ۲۳ آبان در شهرستان کارون انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در ذیل جشنواره اهدای کتاب فعالیت‌های متنوع فرهنگی و خلاقانه کتاب‌محور همراه خواهد بود که اختتامیه آن در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: