tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
رئیس سازمان سینمایی کشور:
رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه ۲۳۳ سالن سینما در دولت سیزدهم به ۵۷۰ سالن سینمای کشور اضافه ‌شده است، گفت: تا پایان این دولت رکورد برخورداری از یکهزار سالن سینما در کشور زده ‌می‌شود.

محمد خزایی چهارشنبه شب در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه سینما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به مصوبه شورای عالی سینما برای برخورداری شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از سالن سینما و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه اشاره کرد.

وی رفع مشکلات سینمادارانی که چند سال اخیر به دلایل مختلفی همچون شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های مختلف حدود ۶ ماه است که آرامش بر سینمای ایران حاکم و بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شده است و امروز می‌توان به توسعه سینما، تولید محتوا، حوزه بین‌الملل و جشنواره‌ها پرداخت.

به اعتقاد خزایی علاوه بر توجه به مسایل اقتصادی سینما باید بر مبانی محتوایی سینما تاکید و سینمای معرفت‌محور تقویت شود.

بدنه سینمای حرفه‌ای کشور از تهران نیست

خزایی پوست‌اندازی در سینمای کشور را منوط به توجه به سینمای استان‌ها دانست و گفت: بدنه سینمای حرفه‌ای کشور از تهران نیست بلکه اکثر هنرمندان و بزرگان سینمای کشور از شهرستان‌ها برخاسته و رشد کرده‌اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان خواست در جهت ارتقای سطح فرهنگی کشور در حوزه‌های مختلف همت خود را به کار ببندند.

وی لازمه فعالیت هنرمندان در استان‌ها و جلوگیری از مهاجرت آنان به تهران را تحقق عدالت‌ فرهنگی که بخشی از آن توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات میان همه استان‌های کشور است عنوان کرد.

خزایی یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های مهم سازمان سینمایی کشور را توجه جدی به استان‌ها برشمرد.

وی با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها در تهران متمرکز نیست، بیان کرد: ۶ هزار هنرمند در خانه سینما عضو هستند اما در مقابل۲۰ هزار هنرمند در سراسر کشور در حوزه سینما فعال هستند از این رو ما خانواده سینما ایران را ۲۶ هزار نفر می‌دانیم که باید نگاه جامع و کاملی به همه این خانواده وجود داشته باشد بر اساس همین دیدگاه نیز بخش عمده برنامه‌ها در سازمان سینمایی توجه به استان‌ها است.

تخصیص ۷۰ درصد اعتبارت انجمن سینمای جوان ایران به استان‌ها

خزایی گفت: انجمن سینمای ایران ۷۰ درصد اعتبارات خود را به شهرستان‌ها اختصاص داده است و همچنین برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و بنیاد سینمای فارابی، مدیر امور استان‌ها برای رسیدگی به استان‌ها و حمایت از فیلمسازان استانی اختصاص داده شده است.

وی مساله ‌تهیه‌کنندگی را یکی از چالش‌های استان‌ها عنوان کرد و توضیح داد: در این زمینه آیین‌نامه تهیه‌کننده استانی مدون شده و به زودی ابلاغ می‌شود که بر این اساس به تهیه کننده استانی مجوز داده می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به ساماندهی آموزشگاه‌های سینمایی سراسر کشور گفت: تدوین طرح درس، رتبه‌بندی، اعطای کارت صلاحیت تدریس و برگزاری نخستین جشنواره فیلم آموزشگاهی در سال جاری از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

به گفته وی تا پایان سال جاری تجهیزات مورد نیاز دفاتر سینمای جوان کشور خریداری و میان آن‌ها توزیع می‌شود و بنیاد ملی انیمشین نیز از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

ضرورت اختصاص بودجه استانی به حوزه سینما

خزایی از هنرمندان استانی خواست از نمایندگان مجلس استان خود بخواهند که بودجه استانی برای سینماگران مصوب کنند تا هر استان برای توسعه سینما، تولیدات سینمایی خود از بودجه مجزا برخوردار باشد.

رفع مسکن سینماگران، بیمه بازنشتگی، تقویت تشکل‌های صنفی در استان‌ها، توجه به حوزه بین الملل، تجهیز برخی زیرساخت‌ها، رفع مشکل تهیه کنندگی وکارگردانی در استان‌ها، تخصیص بودجه حمایتی به فیلم‌های شهرستانی از دیگر مواردی بود که از سوی رییس سازمان سینمای کشور به آن پرداخته شد.

در این نشست فعالان سینمایی استان مشکلات و نقطه نظرات خود را ارائه دادند.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: