tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۳
استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم جلوگیری از رسیدن سوخت به دست قاچاقچیان گفت: باید به صورت نرم‌افزاری و با کمک شرکت پخش و پالایش وزارت نفت، با راستی‌آزمایی حتما کاری کنیم تا افرادی که سوخت را دریافت می‌کنند و برای مصارف غیر از خودرو استفاده می‌کنند، بیش از این سوخت و گازوییل را در اختیار قاچاقچیان قرار ندهند.

علی‌اکبر حسینی‌محراب در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که یکشنبه شب (۱۴ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: اولین مطلبی که در این جلسه ستاد مطرح شد، مسأله سوخت و قاچاق بود که در خلیج فارس انجام می‌شود. برخی از افراد سودجو از وضعیتی که در برخی روستاهای مرزی و شهرهای کوچک داریم، سوءاستفاده می‌کنند و سوخت را از کامیون‌ها، ماشین‌های کشاورزی، لنج‌ها و سهمیه‌هایی که بعضاً در استان گرفته شده است، می‌گیرند.

وی افزود: باید به صورت نرم‌افزاری جلوی قاچاق سوخت را گرفت، به ویژه کامیون‌ها و تریلی‌ها. البته برخی نیز مخزن اضافه دارند و بر مبنای پیمایش سوخت نمی‌گیرند و سرریز آن برای قاچاق تحویل افرادی می‌شود که در کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی ایستاده‌اند و این لنج‌ها که جاساز دارند، سوخت را می‌رسانند. سوخت ما را که با قیمت گزاف خریده می‌شود، با وجود نیازی که به سوخت در کشور داریم به قیمت گزاف به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند و برای آن‌ها ارزان است.

استاندار خوزستان گفت: در استان خوزستان نیروی انتظامی، مرزبانی‌ها، منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران و بخش‌های مختلف با قاچاق سوخت مبارزه می‌کنند. امسال نسبت به گذشته، کشفیات خوبی انجام شد و میزان کشفیات افزایش پیدا کرده است.

حسینی‌محراب با اشاره به کالاهای ته لنجی، افزود: کالاهای ته لنجی، یکی از مباحث جدی در استان‌های مرزی است. لنج‌داران، طبق قانون اجازه دارند برای خود و همراهان‌شان در لنج کالای همراه بیاورند اما این موضوع آرام آرام در حال تبدیل شدن به سوءاستفاده دیگران یعنی تجار و شبکه‌های تضمینی قاچاق کالا می‌شود.

وی بیان کرد: قانون‌گذار این اجازه را داده است که لنج‌داران یک یا دو بار در سال از حاشیه خلیج فارس کالا بیاورند و در خوزستان در بازار شهرهای نزدیک مانند هندیجان، شادگان، اروندکنار، چوئبده، خرمشهر و آبادان عرضه کنند. کالاهایی که در اینجا ارایه می‌شود مشکلی ندارد و طبق قانون، کالای همراه مسافر محسوب می‌شود و می‌توانند کالا بیاورند و همه شهروندان در داخل استان خوزستان می‌توانند از آن‌ها خرید کنند.

استاندار خوزستان گفت: اما برخی از افراد سودجو تحت عنوان قاچاق کالا، یکسری از ماشین‌ها که به نام شوتی مطرح شده‌اند را به استخدام خود در می‌آورند و این کالاها را به خارج از استان خوزستان منتقل می‌کنند. طبق مقررات اعلام شده، طبعا تجمیع بار یا کالای حجمی، ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود. شوتی‌ها هم به خود و هم به خانواده خود ضربه می‌زنند و به علاوه، مشکلاتی نیز در مسیر ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: پلیس در سه روز گذشته بیش از ۷۰ شوتی را در خوزستان دستگیر کرده است. بنا شد که شفاف بگوییم با قاچاق کالای حجمی برخورد جدی می‌شود ولی کالاهای همراه مسافر هیچ اشکالی ندارد و مردم می‌توانند در سطح استان خرید کنند و برای استفاده به منازل خود ببرند.

حسینی‌محراب گفت: بحث شیلات نیز در این جلسه مطرح شد؛ سوءاستفاده‌هایی در خصوص مجوزهای صیادی که داده می‌شود وجود دارد و از آن برای قاچاق سوخت استفاده می‌کنند. مقرر شد شیلات با اتحادیه‌های پرتلاش که با صید آبزیان کمک بزرگی به اقتصاد و امنیت غذایی استان خوزستان می‌کنند، دادن مجوز را سر و سامان دهند.

وی افزود: شیلات کشور از سال‌های گذشته مجوز جدید برای صید نداده است و بنا شد با مکاتبات، بتوانیم مجوز را برای همه صیادان فراهم کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: مسأله سوخت، مسأله جدی کشور است؛ همه محدودیت‌ها در بنزین به خاطر پیک ۱۲۰ میلیون لیتر در روزی است که در کشور زده شده است. هم مخازن و هم پالایشگاه‌ها و هم خریداران کم آوردند و این باید کنترل شود. در این زمینه اگر در استان خوزستان و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق کشور، کرمانشاه، بوشهر، ایلام تا آذربایجان غربی که خروج سوخت دارند، اقدامی نکنیم که سوخت قاچاق نشود، طبعا کشور این مصیبت و بحران سوخت را همچنان خواهد داشت.

وی گفت: بعضا گفته می‌شود بنزین‌هایی که در اسکله‌ها برای تخلیه پهلو می‌گیرند، مشکلاتی دارند و استاندارد جلوی آن را می‌گیرد و در نهایت می‌گویند این بنزین قاچاق‌شده ایران است که به شارجه و جاهای دیگر رفته است. بنزین خودمان را با یارانه می‌برند و با نرخ بین‌المللی به ما می‌فروشند.

حسینی‌محراب گفت: در روند قاچاق سوخت، گازوییل به عنوان حلال در تهران، اصفهان، اراک و... تولید می‌شود اما فقط عنوانش حلال است. با کارهایی که قاچاقچیان انجام می‌دهند و با تغییر ساده، آزمایشگاه را گول می‌زنند و گازوییل را خارج می‌کنند و در مرزهای آستارا و باجگیران و یا سواحل خلیج فارس در مقصد تبدیل به گازوییل می‌شود.

وی افزود: مهمترین راه برای جلوگیری از قاچاق سوخت، یکپارچگی قیمت است؛ تا زمانی که یارانه وجود داشته باشد این قضیه نیز وجود دارد. ما به دلایل زیادی و چون یک کشور نفتی هستیم، ارزان‌ترین سوخت را در دنیا به مردم می‌دهیم که حق مردم است و این باید مدیریت شود. اگر بخواهیم کاری کنیم باید از تمام استعدادهای قوی و مدیران پاکدست در پخش و پالایش گمرکات و مرز استفاده شود. تا زمانی که قوه مقننه تصمیم بگیرد، باید این وضعیت را مدیریت کنیم. قوی‌تر و جدی‌تر و با گشت دریایی بیشتر، برای شناسایی قاچاقچیان، اقدام کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: ارائه سوخت به کشاورز، ماشین سنگین و قایق را باید بر مبنای نیاز پیمایش کنیم و بر همین مبنا نیز مجوز صید بدهیم. این راه کنترل هوشمند و جلوگیری از خروج تانکرهای سوخت به استان‌های دیگر است.

وی عنوان کرد: نباید با فاکتورهای قلابی و جعلی، کار قاچاق انجام شود. در بحث کالا، مسأله مهم این است که مناطق آزاد را برای کالا فراهم نکرده‌ایم. مردم از سهمیه منطقه آزاد اروند برخوردار نمی‌شوند و این اتفاق حتما باید بیفتد.

حسینی‌محراب گفت: در جلسه قبل نیز مطرح شد که کالاهای همراه مسافر برای مصرف مردم و بازار در خرمشهر، آبادان، هندیجان، شادگان، اروندکنار و چوئبده آورده شود ‌و بفروشند.

وی افزود: نیروهای انتظامی و قضایی نباید برای کالای همراه مسافر و کسانی که این کالا را می‌خرند مشکلی ایجاد کنند. حتی در خروجی‌های مرز نیز کسی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

استاندار خوزستان گفت: باید کالاهای همراه مسافر را از مبدا بشناسیم و برچسب و یا شناسه کالا و بارکد را روی ۵۹ قلم کالای تعیین‌شده نصب کنند.‌ وقتی قانون اجازه می‌دهد، ما نباید مردم را اذیت کنیم. ستاد مبارزه با قاچاق کالا اجازه داده است و باید بر مبنای این دستورالعمل، آیین‌نامه اجرایی را از دولت بگیریم و در استان خوزستان اجرایی کنیم. بارکد کالای همراه مسافر باید همه جا شناخته شود و به صورتی باشد که جعل هم نشود و در سامانه ثبت باشد. این شیوه دنبال کردن کالا از صفر تا صد است.

وی افزود: باید با قاچاقچیان حرفه‌ای به صورت جدی‌تر و دقیق‌تر برخورد کنیم. باید با شبکه‌های تضمینی قاچاق برخورد کنیم و اگر این اتفاق بیفتد، دیگر با مردم درگیر نمی‌شویم.

حسینی‌محراب گفت: درباره قایق‌های صیادی و صید باید تجربه دیگر کشورها در نظر گرفته شود. اگر کنوانسیون رعایت می‌شود ما مخلص آن‌ها هستیم و اگر رعایت نمی‌شود نباید مردم بی‌بهره شوند. اگر تمام ذخایر ماهی‌ها صید شوند دیگر ماهی نمی‌ماند و صیادان مجبورند دورتر بروند و ممکن است حادثه ایجاد شود. باید برای این مسأله برنامه‌ریزی شود. باید مساله توقف ۱۸ ساله صدور مجوز صیادی درست شود و به اتحادیه‌های صیادی شناخته‌شده مجور داد.

وی بیان کرد: هر چه پرورش آبزیان در استان خوزستان قوی‌تر شود بار مشکلات ما نیز در دریا کمتر می‌شود. در این خصوص باید از رودخانه‌ها و رودها و تالاب‌ها و دریاچه‌های پشت سدها استفاده کرد.

استاندار خوزستان گفت: بنا شد برای پرورش ماهی در قفس در آب غیرشرب مجوز داده شود اما هیچ کس قدمی برنداشت.

وی افزود: آنچه دستورالعمل مبادلات مرزی است باید صفر تا صد عملی شود و اجازه دخالت‌های فردی ندهیم.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: