tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۶
معاون استاندار خوزستان:
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه دستگاه‌ها مکلف هستند یا منشاء آلایندگی را برطرف یا در مقابله و پیشگیری از عوارض آن کمک کنند، گفت: تا زمانی که دستگاه‌ها محکم پای کار نیایند و این مساله را حل نکنند، هزینه رسیدگی به بیماران دچار مشکلات تنفسی بر گردن آن‌ها است و این موضوع باید مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

عبداله افرازه شهاوند در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز (۱۴ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: مخاطرات زیست محیطی یکی از سه علت اصلی مهاجرت از خوزستان است. بیش از ۷۰ درصد افرادی که از استان خوزستان مهاجرت می‌کنند، نخبه هستند که باید بمانند و معضلات را حل کنند اما در حال فرار از معضلات هستند.

وی افزود: سوختن فلرهای نفتی، توسعه صنایع نیشکر و آتش‌سوزی مزارع از دردهای دیرینه مردم استان خوزستان هستند. در حوزه نفت، اقدامات برای خاموشی فلرهای نفتی خوب بوده و هر ۱۰ سال ۲۰ تا ۳۰ درصد جلو رفته است و امیدواریم ۲۰ درصد دیگر نیز در این ۱۰ سال تمام شود. باید جلسه مشترک با حوزه نفت با محوریت استانداری برگزار شود تا تجهیزات مورد نیاز که ممکن است نتوانیم از خارج از کشور تامین کنیم از داخل تامین شوند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد طرف قطری برای کمک به تامین تجهیزات مورد نیاز گفت: در حوزه مزارع نیشکر پیشنهاد می‌شود جهاد کشاورزی و توسعه نیشکر با رایزن قطری صحبت داشته باشند تا ماشین‌آلات مورد نیاز تامین شود. در حوزه نیشکر، برداشت سبز ارزش افزوده دارد و به سلامت مردم نیز کمک می‌کند بنابراین باید سطح برداشت سبز بیشتر شود.

افرازه شهاوند بیان کرد: فاز مطالعاتی بیماری‌های تنفسی در بحث تاثیر گرده‌های گیاهی بر مشکلات تنفسی باید تکمیل شود زیرا در کنار سایر عوامل، مخاطرات زیست محیطی در این زمینه تاثیرگذار هستند.

وی افزود: اگر جایی نیاز باشد یک دستگاه اجرایی کمک کند یا آن دستگاه منشاء بروز آلاینده‌های زیست محیطی است، باید به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کند. دستگاهی که منشاء بروز آلایندگی است باید مکلف شود تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای را تا زمان حل مشکل بیندیشند. نمی‌شود شرکت توسعه نیشکر بگوید فعلا پول و تجهیزات ندارم و مزارع را آتش می‌زنم و دانشگاه هزینه رسیدگی به بیماران تنفسی را بدهد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز به همان میزانی که در بیمارستان‌ها برای درمان بیماران تنفسی هزینه می‌کند، لیست کند و از هر دستگاه مطالبه کند.

وی افزود: دستگاه‌ها مکلف هستند یا منشاء آلایندگی را برطرف یا در مقابله و پیشگیری از عوارض آن کمک کنند. تا زمانی که دستگاه‌ها محکم پای کار نیایند و این مساله را حل نکنند، هزینه رسیدگی به بیماران دچار مشکلات تنفسی بر گردن آن‌ها است و این موضوع باید مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

افرازه شهاوند با اشاره به آلودگی هوا در روزهای اخیر بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید حتما باید منشاء آلایندگی را مشخص کند و هزینه دانشگاه علوم پزشکی به میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در پی این آلایندگی، مشخص و پرداخت شود زیرا این مساله ناشی از قصور و کوتاهی در دستگاه‌های آلاینده است.

وی با تاکید بر نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر عملکرد دستگاه‌ها عنوان کرد: قصور دستگاه‌ها باید در چنین جلساتی مطرح و به مرجع قضایی ارجاع داده شود زیرا سلامت مردم یک موضوع بسیار محوری است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه سلامت همه ما دارد دچار مخاطره می‌شود، بیان کرد: همه ما داریم از این هوا نفس می‌کشیم و حل سریع این مساله به نفع همه ما است. بهبود وضعیت آلودگی هوا مزایای دیگری از جمله جلوگیری از مهاجرت نیز دارد.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: