tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۴
از ابتدای امسال تاکنون؛
فرمانده یگان حفاظت اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره ضرورت ارتقا اقدامات حفاظتی و امنیتی در بناهای تاریخی، طبیعی و آثار ثبت ملی و جهانی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ هزار و ۹۶۳ مورد گشت بازرسی و پایش میدانی از اماکن میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفته است.
سرهنگ رامین مکناوی با اشاره به استقرار نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در ۲۸ پایگاه ملی و جهانی در خوزستان بیان کرد: به منظور پیشگیری از حفاری‌های غیر مجاز، خرید و فروش آثار تاریخی و حفاظت از مواریث فرهنگی نیروهای یگان حفاظت در پایگاه‌های مختلف به طور مستمر کار پایش را انجام می دهند.

وی افزود: همکاری انجمن‌ها و به‌کارگیری ظرفیت مردمی در حفاظت از میراث فرهنگی، افزایش وسایل نقلیه، تقویت تجهیزات دفاعی و سیستم‌های حفاظت الکترونیک و دوربین‌های مداربسته در اماکن تاریخی و فرهنگی در کیفیت حفاظت آثار تاریخی و فرهنگی بسیار موثر است.

مکناوی با اشاره به همکاری فراجا و صدور ماموریت نیروهای یگان حفاظت شهرستان‌های همجوار افزود: با توجه به گستره وسیع استان و آثار باستانی زیاد، شهرهای شوشتر، شوش، هفت تپه، اندیمشک، دزفول، ایذه، کرخه، اهواز، رامهرمز، بهبهان، دزپارت و ... از جمله شهرهایی هستند که پایگاه یگان حفاظت دارند.

وی افزود: دستگیری ۵۸ حفار غیر مجاز، کشف و ضبط ۱۹۲ شی تاریخی و ۲۶ دستگاه فلز یاب ، ۳۹ مورد خدمات حفاظتی و تامین حراست برای نمایشگاه‌ها، ۶۳ مانور انتظامی و عملیاتی با یگان‌های حفاظت سایر دستگاه ها ،همراهی فراجا به منظور پایش آثار تاریخی به صورت مستمر و جذب مشارکت های اجتماعی با برخی دستگاه ها بخشی از اقدامات یگان حفاظت خوزستان در سال جاری است .

فرمانده یگان حفاظت اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به ۵۵ اقدام پیشگیرانه برای حفاظت از آثار،موزه‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز افزود: ۱۸ مورد اخبار مردمی در کشف آثار جرایم میراث فرهنگی منجر به کشف نیز ثبت شده است.

وی ادامه داد: ۱۶ مورد اخطاریه در زمینه ساخت و ساز و تعرض به آثار تاریخی در جهت جلوگیری از مرحله پرونده سازی و ۲ هزار و ۶۷۷ مورد هماهنگی با فراجا در نمامی عملیات‌ها و ماموریت‌ها در استان از دیگر اقدامات یگان حفاظت در سال جاری بوده است.

مکناوی افزود: موضوع بسیار حایز اهمیت در بحث مراقبت و جلوگیری از تخریب آثار و مراقبت هر چه بیشتر با جوامع محلی تعامل با شوراها و دهیارها برای حفاظت از آثار و اطلاع رسانی به یگان حفاظت است که در این خصوص نیز چهار هزار و ۹۱۵ مورد گزارش ثبت شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: به منظور اجرای طرح‌های ایست بازرسی و همکاری با نیروهای یگان حفاظت در راستای حفاظت از آثار تاریخی سه هزار و ۳۸۶ مورد هماهنگی و تعامل با بسیج نیز صورت گرفته است.

وی با بیان این که تامین امنیت تمامی گردشگران ایرانی و خارجی که از آثار تاریخی و طبیعی استان بازدید کردند با هماهنگی پلیس امنیت و پلیس پیشگیری در استان و حضور فیزیکی یگان حفاظت صورت گرفته است افزود: انتظام بخشی به گردشگران داخلی و خارجی در حوزه امنیت و آمارگیری بر اساس فروش بلیط باجه برای گردشگر ایرانی ۹۸ هزار و ۳۲۳ نفر و گردشگر خارجی هشت هزار و ۶۳۸ نفر بوده است.

مکناوی افزود: صیانت از میراث‌فرهنگی در استان خوزستان به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار نیاز به مشارکت همه‌جانبه دارد لذا هموطنان و دوست‌داران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را به یگان حفاظت از آثار تاریخی خوزستان با شماره تلفن ۰۶۱۳۵۵۳۰۳۴۴ اعلام کنند.

بر اساس این گزارش، سال گذشته علاوه بر تعیین حریم و بازنگری سه اثر ثبت ملی در حوزه میراث طبیعی، دفاع مقدس، منقول و ناملموس، ۲۲ اثر ثبت و پرونده ۱۲ اثر دیگر در قالب اثر منقول، تدوین و برای انجام مراحل نهایی ثبت در فهرست آثار ملی و سایر فهرست های مرتبط ارسال شد.

صدور مجوز یک موزه غیر وابسته، تجهیز، بهسازی و ارتقاء سطح کیفی ۲ موزه، همچنین تداوم روند ایجاد ساختمان، تکمیل عملیات ساختمانی، اجرای سالن آمفی تئاتر، نمای ساختمان و تکمیل تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی موزه منطقه ای اهواز از جمله فعالیت های حوزه میراث فرهنگی در سال گذشته بود.

نظارت بر روند ساخت و ساز بیش از ۹۰۰ بنا در محدوده بافت های تاریخی، انجام مطالعات هفت بافت تاریخی-فرهنگی شهری و روستایی و انجام ۲ فصل کاوش باستان شناسی در استان، از جمله فعالیت‌های مهم دیگر این بخش در سال ۱۴۰۱ است.




منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: