tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
در هفته اخیر آلودگی هوای اهواز بیش از روزهای گذشته به چشم آمده و در سه روز گذشته نیز کیفیت هوا همچنان در وضعیت "قرمز" بوده است اما روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه با استقرار دود تیره بر سراسر شهر، اهوازی‌ها علاوه بر تنفس هوای سنگین و آلوده، تیرگی آنچه نفس می‌کشند را نیز به چشم خود دیدند.

دود و آلودگی خاکستری که در محله‌هایی از اهواز بیشتر و سنگین‌تر هم هست، این سوال را به ذهن می‌آورد که این هوا چگونه این همه تیره شده است و شهروندان اهواز دقیقا چه چیزی را نفس می‌کشند؟

فرهاد قلی‌نژاد معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این خصوص با اشاره به هوای آلوده اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به سکون هوا و وزش کم باد، شاهد افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در کلانشهرها به ویژه اهواز هستیم.

 وی افزود: دلیل عمده آلودگی کنونی اهواز، دود ناشی از آتش‌سوزی مزارع نیشکر و مزارع برنج‌کاری و آلایندگی ناشی از فعالیت خودروها است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همچنین در دو روز متوالی سایت دفن پسماند برومی اهواز دچار آتش‌سوزی شده که منجر به ایجاد آلودگی شده است اما آتش‌سوزی این سایت در حدی نیست که هوای کل شهر را تحت تاثیر قرار دهد و آلودگی ناشی از آتش‌سوزی این سایت، مقطعی است.

اخطار به شهرداری اهواز و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره سایت "برومی"

وی با اشاره به دفن غیربهداشتی پسماند در سایت برومی در گذشته، بیان کرد: گاز متان موجود در این سایت، قابلیت اشتعال خودبه‌خودی دارد. با توجه به اینکه اراضی این محدوده در مالکیت شرکت نفت است و زباله‌ها توسط شهرداری در این سایت تخلیه شده بود، هر دو ارگان را متولی پاکسازی این محدوده می‌دانیم.

قلی‌نژاد گفت: از ۱۰ روز پیش به شهرداری اهواز و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اخطاریه دادیم تا اقدامات کوتاه‌مدتی در مدت یک ماه آینده برای سامان‌دهی سایت برومی انجام شود و سپس باید اقدامات اصولی و میان‌مدت انجام شود. طرحی در این زمینه آماده شده است که باید تصویب شود.

تصمیم‌گیری در کمیته اضطرار آلودگی هوا در صورت افزایش آلاینده‌ها

وی افزود: شرایط بررسی می‌شود و در صورت روند افزاینده رشد آلاینده‌های هوا، قطعا در کمیته اضطرار آلودگی هوا برای این وضعیت تصمیم‌گیری می‌شود اما وضعیت آلودگی هوا نوسان دارد و در برخی ساعات کاهشی و در برخی ساعات افزایشی بوده است و به همین دلیل تصمیم‌گیری خاصی نداشته‌ایم و تنها هشدارهای بهداشتی داده شده است. 

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای کاهش آلودگی ناشی از آتش‌سوزی مزارع نیشکر، در هفته گذشته در کارگروه هوای پاک مصوب کردیم که در مزارع نواحی نزدیک به مناطق مسکونی برداشت سبز انجام شود که این کار در حال انجام است.

وی افزود: همچنین درخواست کردیم آتش‌سوزی‌هایی که به ناچار باید انجام شوند، در شرایطی که وزش باد وجود دارد و جهت باد غالب به سمت مراکز شهری نیست، اتفاق بیفتد. نظارت‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود و اگر به این موضوع توجه نشود اخطاریه‌های لازم را صادر خواهیم کرد. 

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: حریق ، دود ، آلودگی
نام:
ایمیل:
* نظر: