tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۹
رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: سیر نزولی قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، صادرات استان را از نظر ارزشی با روند کاهشی روبرو کرده است.

مصطفی دهقان بیان کرد: صادرات کالاهای غیر نفتی از خوزستان در ۶ ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۳۵ درصد رشد داشته اما از نظر ارزشی دلیل کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی روند کاهشی داشته است.

وی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی ارزش ارزی صادرات غیرنفتی از استان در مدت یاد شده گفت: محصولات پتروشیمی بخش عمده‌ای از سبد صادرات غیر نفتی استان را تشکیل می‌دهد که کاهش قیمت جهانی این محصول، باعث کاهش ارزش ارزی آن شده است.

تاثیر کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی بر صادرات غیرنفتی خوزستان

دهقان در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی صادرکنندگان در استان ادامه داد: متاسفانه تغییر بخشنامه‌های مختلف در حوزه صادرات باعث سردرگمی و ایجاد مشکلات جدید برای فعالان اقتصادی می‌شود.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اضافه کرد: خوزستان جزء استان‌های استراتژیک در بخش صادرات کشور است و انتظار می‌رود مشوق‌ها و تسهیلات بهتری برای روان سازی حوزه صادرات استان در نظر گرفته شود.

وی یکی از منابع مهم تولید درآمد و ارزآوری برای کشور را حوزه صادرات عنوان کرد و توضیح داد: برای افزایش درآمد در این بخش باید مسیر صادرکنندگان و فعالان اقتصادی هموار شود.

تاثیر کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی بر صادرات غیرنفتی خوزستان

دهقان نبود زیر ساخت مناسب در بنادر و گمرکات استان را از دیگر مشکلات در بخش صادرات استان عنوان کرد.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: متاسفانه زیرساخت بنادر و مرزهای استان برای توسعه و رونق بخشی صادرات مناسب‌سازی نشده و فعالان اقتصادی در این بخش با مشکلاتی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: مدیریت یکپارچه‌ای در مرزها و بنادر استان برای تقویت و رفع مشکلات حوزه صادرات وجود ندارد و بسیاری از صادرکنندگان از نبود مدیریت واحد برای صادرات از مرزهای استان ناراضی هستند.

دهقان پرداخت نکردن مشوق‌های صادراتی را از دیگر کاستی‌های حمایت از فعالان اقتصادی نام برد.

بر اساس اعلام مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان ،در ۶ ماهه نخست امسال ۲ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۴۷۲ دلار کالای غیرنفتی از مرزهای استان صادرات غیرنفتی انجام شده است.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: