tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۴
/روز جهانی عصای سفید/
مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به ارائه خدمات به بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ فرد دارای معلولیت بینایی در استان، بر اهمیت توانبخشی افراد نابینا از سنین پایین به منظور حضور مستقل نابینایان و کم بینایان در جامعه و مشارکت فعال آحاد جامعه در ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها تاکید کرد.

مهران کریمیان با تبریک روز جهانی نابینایان و عصای سفید اظهار کرد: پیام اصلی روز ایمنی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم، پویا و شکوفا است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۹۸ نفر با معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند که ۴ هزار و ۹۳۷ نفر از این تعداد با معلولیت خفیف، ۴ هزار و ۱۰۶ نفر با معلولیت متوسط، ۳ هزار و ۷۳۷ نفر با معلولیت شدید و یک هزار و ۹۱۸ نفر با معلولیت خیلی شدید از خدمات بهزیستی در خوزستان بهره‌مند می‌شوند.

علل بروز معلولیت نابینایی

کریمیان ادامه داد: ضایعات ارثی و مادرزادی، سوء تغذیه، ابتلا به بیماری تراخم، آب سیاه، آب مروارید، بیماری قند یا دیابت و آسیب‌دیدگی اندام بینایی بر اثر ضربه در حوادث و سوانح از جمله اصلی‌ترین علت‌های ضایعه نابینایی هستند.

لزوم توانبخشی کم بینایان و نابینایان برای حضور فعال در جامعه

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به اهمیت توانبخشی افراد نابینا از سنین پایین به منظور حضور مستقل نابینایان و کم بینایان در جامعه و مشارکت فعال آحاد جامعه در ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها بیان کرد: توان‌یابی در خواندن و نوشتن و استفاده از متون نوشتاری به منظور افزایش آگاهی، ایجاد قدرت حرکت در محیط به منظور شناخت محیط و اطرافیان و رفع نیازمندی‌های خود، یافتن راه‌های مناسب ایجاد ارتباط با دیگران، کاریابی و ایجاد زمینه اشتغال، توانمندی در ایجاد سرگرمی‌ها و تفریحات سالم برای گذراندن اوقات فراغت و... از جمله مواردی هستند که به کمک توانبخشی برای افراد نابینا و کم بینا فراهم می‌شوند.

وی افزود: در این راستا دو مرکز خانواده و کودکان زیر ۶ سال در شهرستان‌های شوش و ایذه با ظرفیت اسمی هر مرکز ۵۰ نفر، در مجموع به ۷۳ نفر از کم بینایان و نابینایان خدمات تخصصی مانند آموزش مهارت‌های زندگی و فعالیت‌های روزمره، آموزش‌های تحرک و جهت‌یابی، گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، پرورش درک و نگرش کودک نسبت به توانایی و محدودیت‌های خود، پرورش توانایی‌های جسمی و حرکتی و هماهنگی بین حرکات و اندام‌ها، پرورش کنجکاوی تفکر خلاق و اعتماد به نفس از طریق بازی، فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی و آماده‌سازی برای ورود به مدرسه را ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر نقش سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور نابینایان، گفت: ارائه وسایل کمک توانبخشی به نابینایان و کم بینایان مانند عصا، لوح و قلم، اسپیکر، ذره‌بین، کاغذ بریل، درشت‌نما ویژه کم بینایان، پرداخت کمک‌های مالی مستمر و غیرمستمر، پرداخت کمک هزینه دانشجویی و دانش‌آموزی به ۲۷۹ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، اجرای برنامه‌های توانمندسازی به صورت فعالیت‌های آموزشی، هنری و ورزشی بخشی از خدمات بهزیستی خوزستان به  افراد کم بینا و نابینا است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان افزود: راه‌اندازی کتابخانه ویژه نابینایان در اهواز، اعطای تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی، آموزش مهارت‌های شغلی، تسهیل فرآیند اشتغال افراد نابینا و کم بینا و پیگیری استخدام ۳ درصد معلولان و استخدام ۲۳ معلول بینایی در استان خوزستان از طریق آزمون استخدامی از دیگر خدمات این مجموعه است.

اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت ها اختلالات ژنتیک

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از معلولیت بینایی گفت: برنامه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک هر ساله توسط همکاران ما برای کودکان ۳ تا ۶ ساله انجام می‌شود که در سال گذشته، ۷ هزار ۶۵۷ نفر و امسال تاکنون ۴ هزار و ۶۶ نفر در استان خوزستان تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند .

کریمیان افزود: از دیگر برنامه‌های بهزیستی، اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال با هدف پیشگیری از اختلالات بینایی به ویژه آمبلیوپی است که از ابتدای اردیبهشت‌ماه در ۴۵ پایگاه دائمی و ۳۴۱ پایگاه غیر دائمی و ۱۵۶ مرکز مثبت زندگی در استان خوزستان آغاز شده است و تاکنون ۶۵ هزار کودک مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی محیط برای معلولان بیان کرد: با توجه به اینکه حضور فعال و مستقل افراد با معلولیت بینایی در سطح جامعه نیازمند طراحی محیط و مبلمان شهری متناسب با نیازهای این افراد است، این موضوع توسط دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان خوزستان مستقر در بهزیستی از طریق مکاتبه و برگزاری کمیته‌های فصلی در استانداری با حضور استاندار و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: رسیدن به نقطه مطلوب در این امر، همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها و آگاهی عموم مردم نسبت به موضوع را می‌طلبد.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: