tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴
/روز ملی مبارزه با سل/
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۵ یعنی کاهش ۹۰ درصدی در بروز بیماری سل و ۹۵ درصدی در مرگ و میر ناشی از آن در مقایسه با سال ۲۰۱۵، تشخیص سل نهفته و درمان پیشگیرانه آن اقدامی کاملا ضروری است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به روز ملی مبارزه با سل اظهار کرد: این روز به دلیل تقارن با سالروز درگذشت محمد بن زکریای رازی و برای گرامیداشت تحقیقات ارزنده آن حکیم گرانقدر درباره بیماری سل، به عنوان روز ملی مبارزه با سل نام گذاری شده است. شعار امسال روز ملی مبارزه با بیماری سل "بله، می‌توانیم دسترسی همگانی به خدمات سل را تضمین کنیم" تعیین شده است.

وی افزود: سل یک بیماری عفونی واگیردار است که عامل آن یک باسیل به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است؛ این میکروب به وسیله ذرات تنفسی آلوده و از طریق  سرفه، عطسه، صحبت کردن، خندیدن یا فریاد زدن در هوا پخش و با ورود به ریه فرد سالم موجب آلودگی می‌شوند. این بیماری قادر است تمام اعضای بدن را مبتلا کند اما بیشترین عضو درگیر، ریه‌ها هستند که حدود ۸۰ درصد موارد سل را تشکیل می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیماری سل قابل درمان است، به شرط اینکه بیمار مسلول داروهای تجویز شده را طبق دستور استفاده و از قطع خودسرانه داروها خودداری کند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: امروزه بیماری سل یکی از بزرگ‌ترین مسائل بهداشتی جهان و از کشنده‌ترین قاتل‌های عفونی جهان است. حدس زده می‌شود که یک‌چهارم جمعیت جهان به باسیل سل آلوده باشند و در هر ثانیه یک نفر به تعداد آنان افزوده می‌شود. آنچه نگران‌کننده است این است که طبق برآوردهای موجود، ۵۰ میلیون نفر از این افراد به باسیل سل مقاوم به چند دارو آلوده هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: روزانه بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ نفر بر اثر سل جان خود را از دست می‌دهند و نزدیک به ۲۸ هزار نفر به این بیماری قابل پیشگیری و درمان مبتلا می‌شوند. تلاش‌های جهانی برای مبارزه با سل از سال ۲۰۰۰ تاکنون جان ۶۶ میلیون نفر را نجات داده است، با این حال، همه‌گیری کووید - ۱۹ سال‌ها پیشرفت در مبارزه برای پایان دادن به سل را معکوس کرده است.

هدف جهانی حذف سل تا سال ۲۰۵۰

وی افزود: متاسفانه تنها ۵۸ درصد از موارد سل تخمینی در سال ۲۰۲۱ از سوی کشورهای جهان شناسایی و به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده‌اند و حدود ۶.۶ میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده‌اند که ۵۷ درصد موارد مرد، ۳۶ درصد موارد زن و ۷ درصد موارد کودکان زیر ۱۵ سال بوده‌اند. حدود ۱.۳ میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان سپردند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: بر اساس آخرین تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، میزان بروز سل در هر یکصد هزار نفر جمعیت در جهان ۱۲۷ نفر، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ۱۱۲ نفر و در ایران ۱۳ نفر است. در سال ۱۴۰۱ میزان بروز کل موارد سل در کشور ایران ۷.۳۶ نفر در یکصد هزار نفر گزارش شده است و میزان گزارش‌دهی در دانشگاه جندی شاپور ۱۲.۶۶ نفر در یکصد هزار نفر بوده است.

وی بیان کرد: برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۵ یعنی کاهش ۹۰ درصدی در بروز بیماری سل و ۹۵ درصدی در مرگ و میر ناشی از آن در مقایسه با سال ۲۰۱۵، تشخیص سل نهفته و درمان پیشگیرانه آن اقدامی کاملا ضروری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سیاست کنونی برنامه کشوری کنترل سل، با توجه به آخرین متون و مستندات علمی، شرایط فعلی اپیدمیولوژیک سل و همچنین منابع موجود در کشور، بر انجام غربالگری سیستماتیک و تجویز درمان پیشگیرانه سل نهفته حداقل برای گروه‌های جمعیتی در معرض خطر بیماری شامل کودکان کم سن، افراد سالمند، افراد مبتلا به بیماری دیابـت، سوء تغذیه، سرطان‌ها، نارسایی مزمن کلیه و ایدز و همچنین افرادی که داروهای ضعیف‌کننده سیسـتم دفاعی بدن مانند کورتون و داروهای ضد سرطان استفاده می‌کنند و بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا بـه بیمـاری سل هستند، قرار گرفته است.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: