tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق مطرح کرد؛
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور گفت: به منظور شتاب در توسعه میادین نفتی مشترک نفتی برای اولین بار از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده می شود.

مجتبی یوسفی در گفت و گویی رسانه‌ای به اهم مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از این میادین در استان خوزستان هستند که برای اولین بار از ظرفیت صندوق توسعه ملی در جهت توسعه میادین مشترک نفتی استفاده خواهد شد و علاوه بر درآمدزایی، باعث کاهش نرخ بیکاری استان خواهد شد.

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در میادین نفتی/ همکاری دولت و مجلس برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

وی موضوع عدالت در پرداخت دستمزدها را یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق دانست و افزود: نباید نسبت به دستمزد و حقوق متخصصان صنعت نفت که در شرایط بد آب و هوایی کار می‌کنند، بی تفاوت بود. همچنین ضمن ضرورت تعیین سقف حقوقی برای مشاغل تخصصی، عادلانه بودن دستمزد استاد دانشگاه، پزشک و یا هر "تکنسینی" که در جامعه فعالیت می کند؛ باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، اصلاح ساختار بودجه را از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: یکی از اشکالاتی که به ما گرفته می‌شود عدم کلنگ زنی پروژه های بزرگ است در حالی که افتخار ما اتمام پروژه های نیمه کاره است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: کریدور شمال به جنوب و کریدور ریلی اتصال بصره به شلمچه یکی از پروژه های نیمه کاره است که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی شود.

توسعه زیرساخت های ورزشی شهر و روستا از محل ارزش افزوده

این نماینده مجلس به اختصاص اعتبار "۲۷ صدم ارزش افزوده" به حوزه ورزش برای توسعه زیرساخت های ورزشی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال، سال گذشته، ۲۰ هزار میلیارد ریال و امسال نیز حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال منابع جدید برای توسعه زیرساخت‌ها به وزارت ورزش و جوانان اختصاص یافت.

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در میادین نفتی/ همکاری دولت و مجلس برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

وی افزود: سالن ورزشی حمیدیه و چندین زمین ورزشی مصنوعی در "ویس"، "ملاثانی"، "کوت عبدالله"، "حصیرآباد" و "۱۶ هکتاری" سال‌ها بلاتکلیف بود که در هفته‌های آینده به بهره برداری می رسند. استان در زیرساخت های ورزشی دچار مشکل است لذا نهضت اتمام پروژه های نیمه استان بخصوص در شهرستان اهواز را با جدیت دنبال می کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است اقتصاد دریا عنوان کرد و ادامه داد: این مولفه رشد اقتصادی، مواهب قابل توجهی را درپی دارد که استان خوزستان نسبت به هر استان دیگری می تواند از این ظرفیت بهره مند شود.

تلاش برای تامین بخشی از مواد اولیه صنایع پایین دست پتروشیمی خوزستان، خارج از بورس

وی خوزستان را قطب صنعت پتروشیمی کشور دانست و گفت: سالانه حدود ۲۰ میلیون تن محصول توسط پتروشیمی های استان تولید می شود که متاسفانه از این میزان تنها ۳۵۰ هزار تن در شهرک های صنعتی استان تبدیل به مصرف نهایی می شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون گفت: پیش از این، وزارتخانه های نفت و صمت برای اختصاص ماهانه ۲ هزار تن از محصولات پتروشیمی های استان خارج از بورس به صنایع پایین دست خوزستان موافقت کرده بودند که امیدواریم آقای استاندار پیگیر این موضوع باشد.

جرایم مالیاتی در انتظار بانک هایی که در پرداخت تسهیلات مقوامت کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: در برنامه هفتم توسعه، بانک ها باید تسهیلات لازم و زمین ارزان قیمت تخصیص دهند در غیر این صورت مجبور به پرداخت جرایم مالیاتی می شوند.

یوسفی گفت: بیش از یک دهه از آغاز پروژه ۲ هزار واحدی نفت در استان میگذرد که با روی کار آمدن دولت و اختصاص ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، این پروژه مجددا فعال و نیمی از واحدهای آن تحویل داده شد.

وی افزود: با توجه به رانش زمین در مناطقی مثل منبع آب، حصیرآباد و کوی رمضان، بنا شد که ساکنان این مناطق در شهرهای جدید "شیرین شهر" و "رامین" مستقر شوند که از این طرح استقبال نشد لذا کار ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد در منطقه سپیدار اهواز از ۲ سال پیش آغاز شد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به استفاده از ظرفیت صنایع و ارگان ها در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این طرح برای اولین بار در شرکت گروه ملی، فولاد اکسین و یکی از مجتمع های پتروشیمی ماهشهر اجرا شد تا از این طریق مشکل مسکن مردم استان رفع شود.

فراگیر شدن بیمه ها در حوزه درمان

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی توسعه بیمه‌های فراگیر و استفاده رایگان از بیمارستان‌های دولتی را از دیگر مصوبات برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و افزود: برای اولین بار بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال بودجه برای بیماران خاص و تحت پوشش قرار دادن آنها در نظر گرفته شد.

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در میادین نفتی/ همکاری دولت و مجلس برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

یوسفی گفت: یک دستگاه شتاب‌دهنده برای درمان بیماران سرطانی وارد استان کردیم که با دستور وزیر بهداشت و اختصاص بودجه مناسب، ایرادات آن برطرف و به روز خواهد شد. اختصاص دستگاه های سی تی اسکن و آنژیوگرافی و ساخت بیمارستان گلستان از دیگر نیازهای درمانی استان است.

وی با اشاره به ساماندهی حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بیان کرد: خوشبختانه با اختصاص قیر و آسفالت رایگان از سوی مجلس، کار بهسازی و آسفالت بسیاری از خیابان‌های اهواز شروع شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون گفت: پیگیری‌های مجلس و تلاش نمایندگان در خصوص واردات خودرو دست دوم، باعث شد قیمت برخی از خودروها تا چند صد میلیون کاهش پیدا کند.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه بحث همسان‌سازی و حق مناطق جنگی برای بازنشستگان لحاظ شده تا عدالت در حقوق و دستمزدها به درستی اجرا شود.

یوسفی گفت: برخی از نمایندگان مجلس سعی می‌کنند سالی یک بار پشت تریبون رفته و کل مشکلات را در مدت هفت دقیقه بیان کنند که این موضوع دردی از مشکلات را دوا نمی‌کند. قانون گذاری، نظارت و طرح سوال از وظایف نمایندگان است و همواره در این زمینه مطالبات مردم استان را دنبال می کنم.

وی در ادامه به موضوع آب و فاضلاب اهواز برخی شهرها اشاره کرد و افزود: امروز به برکت دولت انقلابی، مشکل فاضلاب اهواز تا حدود زیادی برطرف شده و دیگر شاهد آبگرفتگی گسترده در اهواز نیستیم.

آبرسانی به یک هزار و ۸۶۰ روستای خوزستان در دولت سیزدهم

یوسفی گفت: در این دولت به بیش از یک هزار و ۸۶۰ روستای استان آبرسانی شد و حدود ۲ سوم مشکل فاضلاب شهر اهواز حل شد البته با توجه به فصل بارندگی، شهرداری و آبفا باید سریعتر عمل کنند.

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در میادین نفتی/ همکاری دولت و مجلس برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

وی به توجه دولت و مجلس به زیرساخت های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام‌معظم رهبری بیش از ۲۵ سال بلاتکلیف مانده بود که اعتبار لازم برای اجرای آن در نظر گرفته شد همچنین افزایش قیمت خرید تضمینی خرما و گندم تعیین و باید ما به التفاوت آن به کشاورزان پرداخت شود.

نماینده مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون در ادامه به حوزه راه ها اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ کمتر از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به راه های استان اختصاص یافت که این میزان در سال قبل به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بهسازی و آسفالت ۳۰۰ روستای استان در یکی، ۲ سال اخیر افزود: اجرای روکش آسفالت جاده اهواز خرمشهر بعد از ۲۰ سال و اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای روکش جاده مواصلاتی خرمشهر به جاده امام صادق (ع) از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه راه است.

پیشرفت ۵۰ درصدی پل ثابت عنافچه

یوسفی در ادامه به راه اندازی پل اصلی عنافچه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی پل عنافچه بدون داشتن ردیف اعتباری، از سال ۹۸ آغاز شد که در سال ۹۹ حدود ۲۵ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافت.

وی ضمن قدردانی از اقدام ارتش برای نصب پل موقت در این منطقه افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پل اختصاص یافته و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه پل عنافچه بیش از ۵۰ درصد است.

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در میادین نفتی/ همکاری دولت و مجلس برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به اجرای پروژه فاضلاب در حمیدیه و مناطق عین دو، ملاشیه و سیاحی اهواز اشاره کرد و گفت: همچنین پروژه فاضلاب شهر ویس در روزهای آینده شروع خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه مترو اهواز بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در اسفند ۹۹ حدود پنج هزار میلیارد ریال اوراق برای این پروژه در نظر گرفتیم که به دلیل مشکلات حقوقی بین پیمانکار و شهردار، این میزان اعتبار برگشت داده شد. اخیرا با پیگیری‌های شهردار و استاندار تکلیف پیمانکار طرح مشخص شده و امیدوارم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

یوسفی در ادامه به حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: معیشت معلمان باید بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گرفت لذا با تلاش نمایندگان، بحث رتبه بندی ها مطرح و اجرایی شد.

وی افزود: در حوزه نوسازی مدارس به استان و اهواز اجحاف شد. در سه سال اخیر بیش از یکصد میلیارد ریال به حوزه نوسازی مدارس اختصاص یافت هر چند نیازها و عقب‌ افتادگی استان بسیار است.

یوسفی در پایان گفت: لازم است که در حوزه معیشت معلمان و تجهیزات و نوسازی مدارس بیش از پیش تلاش کنیم.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: