tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
مدیریت شهری و به معنای خاص شهرداری به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های اجتماعی هنگامی می‌تواند از کارایی و بهره‌وری بیشتری برخوردار باشد که اعتماد شهروندان را به عنوان سرمایه اجتماعی و معنوی کسب کند و از آن در مسیر اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده نماید.

مدیریت شهری و به معنای خاص شهرداری به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های اجتماعی هنگامی می‌تواند از کارایی و بهره‌وری بیشتری برخوردار باشد که اعتماد شهروندان را به عنوان سرمایه اجتماعی و معنوی کسب کند و از آن در مسیر اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده نماید.

فقدان یا کاهش اعتماد شهروندان و نهادهای متولی مدیریت شهری، موجب ناکارآمدی و تامین نشدن انتظارات و تمایلات نیازی شهروندان می­ شود. بنابراین مدیریت شهری برای اعمال‌ مدیریتی کارا و منسجم تر نیازمند فضای اعتماد و پیوندهای قوی بین شهروندان است.

اگرچه شهرداری اهواز تا حدودی توانسته است در سال‌های اخیر نسبت به ایجاد بستر لازم اعتماد شهروندان موفق عمل کند و سازمان‌های ذیربط در اجرای اقدامات بر اساس تخصیص بودجه مرتبط با توجه به مصوبات شورای شهر عملکرد قابل قبولی را داشته باشند، اما باید توجه داشت که میزان اثربخشی عملکرد و همسویی اهداف مدیریت شهری با نیازهای شهروندان چقدر است؟

شهرداری در همه بخش های شهر مسئولیت های مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به بخش فرهنگی و اجتماعی آن اشاره داشت که این معاونت به تنهایی در توسعه شهری اهمیت و نقش بسزایی دارد.
حال باید توجه داشت عملکرد ضعیف و منفعل بودن این معاونت تا چه میزان در کاهش اعتماد ایجاد شده می تواند موثر باشد؟

بی شک اثر بخشی عملکرد زمانی احساس می شود که شاهد پاسخگویی و ارائه گزارش متناسب با نیاز شهر در بخش فرهنگی به شهروندان و رسانه ها باشیم.
همانگونه که می دانیم این معاونت به‌ طور ویژه و عمده بر موضوع‌های حوزه فرهنگ و امور اجتماعی می پردازد و توسعه و توزیع محصولات خدمات فرهنگی و اجتماعی، آموزش و توانمندسازی، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی از وظایف اصلی آن است.

اگر چه سال‌های اخیر با وجود ویروس منحوس کرونا روزهای پرچالش و سختی را شاهد بودیم و ضعف در اجرای اقدامات لازم در بخش های مختلف وجود داشت اما اکنون در نوروز ۱۴۰۱ هستیم و علیرغم بایدهایی که در جهت ایجاد برای متنوع فرهنگی نوروزی تعریف و قول اجرای آنها داده شد، تا کنون برنامه خاصی را شاهد نبودیم. آنچه که در این خصوص بیش از پیش به چشم می خورد عملکرد ضعیف و مردود معاونت فرهنگي شهرداری اهواز است. و اگر به همین شش ماه گذشته هم نگاهی بی اندازیم پر واضح است که هیچ رویداد فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در کلانشهر اهواز اتفاق نیفتاده است.

اگر نگاهی به سطح کلانشهر اهواز بی اندازیم می بینیم که عملکرد این معاونت تنها به نصب چند بیلبورد آن هم در هسته مرکزی شهر ختم می شود و به حاشیه شهر در بخش های مختلف از جمله حفظ هویت شهری با نصب المان و بیلبورد های تبلیغاتی فرهنگی توجه نشده است.

به نظر می رسد تجزیه و تحلیل نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهر و اجرای اقدامات لازم که برعهده این معاونت است در حال حاضر در کلانشهر اهواز دیده نمی شود.
عدم توسعه و بازسازی فرهنگسراها و.... ، اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی در سطح شهر، توجه لازم به گردشگری و حفظ ابنیه های تاریخی و توجه به مطالعه و بررسی طرحها و برنامه‌های مورد نیاز برای توسعه فرهنگی نشان از ضعف این معاونت در بدنه شهرداری است.

اهواز که از آن به عنوان دروازه تشیع یاد می شود المان های فرهنگی و دینی مناسب ندارد و این کلان‌شهر تنها نام معاونت فرهنگی را به یدک می کشد.

قطعا عملکرد ضعیف معاونت فرهنگی شهرداری می تواند آثار زیان باری بر جا بگذارد.

کلانشهر اهواز با چالش های بسیاری مواجه است که مسئله فرهنگ در آن حرف اول را می زند و ریشه توسعه شهر از فرهنگ آغاز می شود، حال اگر به حال خود رها شود این نهال هیچ ثمره ای نخواهد داشت و دودش تنها به چشم شهروندان خواهد رفت.

چرا باید با وجود تمام مشکلات و اهمیت بسیار مسئله فرهنگ شاهد انتصابات سیاسی در این معاونت باشیم و بجای پیشرفت، توسعه و شهری آراسته گرد و غبار بی تدبیری را بر آسمان این کلانشهر ببینیم.

اهواز به پاس وجود رودخانه کارون همواره شهری زنده است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند، امسال شاهد جمعیت قابل توجه از مسافران، گردشگران و راهیان نور به این شهر بودیم، اما آیا با وجود این ضعف در معاونت فرهنگی که تمام بدنه شهرداری و مدیریت شهری را زیر سؤال برده است، می توان به حضور گردشگران بیشتر در سال‌های آینده امیدوار بود؟

حاشیه نشینی یکی از مهمترین معضلات اجتماعی شهر اهواز و واقعیت ملموس است که عدم در نظر گرفتن خدمات لازم در بخش فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی شرایط خاص را برای شهروندان‌ به وجود آورده است.

حال اگر ضعف مدیریت با ورود افراد کاردان رفع شود، شاید بار دیگر در مدیریت معضلات بخش فرهنگی کلانشهر اهواز حرفی برای گفتن باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: