tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
در نشست روسای دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطرح شد:
رییس مرکز بهداشت خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز دوشنبه در محل دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد گفت: در اپیدمی ها تعداد بیمار مهم نیست میزان مرگ و میر انسان ها مدنظر است، به همین دلیل در کنترل یک بیماری، سیستمی موفق است که مرگ و میر را کاهش دهد.

دکتر سیدمحمد علوی گفت: زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد بسیاری از کشورها به ناتوانی در کنترل این بیماری متهم شدند .کشورهای اروپایی با توجه به واکسیناسیون گسترده ترین کشورها در اپیدمی کرونا بوده اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه بیماری کرونا در چند هفته اخیر خیز بالایی داشته است بیان داشت: در کشور ما از هفته قبل شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم همچنین شیب منحنی موارد بیماری رو به افزایش است. هر چه منحنی بیماری ملایم تر بالا برود شبکه درمان فرصت مدیریت بیماری را پیدا می کند تا بیماری را کنترل کند ولی وقتی موارد بیماری ناگهانی بالا برود تمام سیستم ها به هم می ریزند.

وی افزود: از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون در کشور به ازای هر سه نفر یک تست انجام گرفته که در استان خوزستان این رقم قدری بیشتر است بنابراین هر چه تست بیشتری انجام دهیم بیمار بیشتری شناسایی می شود.

علوی تصریح کرد: افزایش موارد بیماری در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان بسیار بالا است به گونه‌ای که در مدت سه روز یعنی از ۲ تا ۵ بهمن‌ماه موارد بیماری بیش از ۲.۵ برابر شده است. در جهان موارد مرگ هم بالا است و تعداد بیماران بحرانی در بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است.


علوی با بیان اینکه شیب کرونا در خوزستان از ۵۳ نفر به ۶۰۰ نفر رسیده است گفت:از آغاز موج جدید به طور متوسط هر سه روز تعداد موارد ابتلا دو برابر شده است و در کمتر از دو هفته موارد بیماری ۱۲ برابر شده است.

وی با اشاره به نحوه ابتلای بیماران به کویید مثبت در استان خوزستان گفت: ۳۱ درصد موارد بیماری در استان از طریق تماس با افراد خانواده بوده همچنین ۲۱ درصد در دید و بازدیدهای خانوادگی بوده است، ۲۰ درصد افراد در ترددهای درون و برون شهری و هفت درصد نیز در مراسم عزا و عروسی مبتلا شده اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در شرایط اپیدمی بروز علائم، کسالت، سرفه، آبریزش بینی و سرماخوردگی باید اُمیکرون فرض شود و این افراد خود را از جامعه جدا کنند. هر چند برای اطلاع دقیق از موارد بیماری باید تست گرفته شود اما اکنون ما می‌خواهیم از انتشار بیماری جلوگیری کنیم.

علوی در خصوص واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال گفت: ۱۰ درصد افراد مبتلا در کشور جزو گروه های سنی زیر ۵ سال هستند به همین دلیل واکسیناسیون افراد پنج تا ۱۱ سال شروع شده است.

وی افزود: جمعیت کل افراد ۹ تا ۱۱ سال استان خوزستان حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده که تاکنون ۵.۲۳ درصد از آنها واکسینه شده اند اما این میزان در شهرستان اهواز حدود هفت درصد است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت:حدود ۱۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال استان هنوز واکسن نزده اند و تا به حال قدمی برای این کار بر نداشته اند که رقم قابل توجهی است ضمن اینکه مشکل دیگر در استان خوزستان تاخیر در واکسیناسیون نوبت دوم و سوم است که امیدواریم این افراد هر چه سریع تر واکسن خود را دریافت کنند.

دکتر حبیب حی‌بر سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین در ادامه این نشست اظهار کرد: رعایت پروتکل‌ها از جمله ماسک زدن صحیح به صورت نصفه نیمه انجام می شود که خود می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای تک تک افراد به بیماری اومیکرون باشد.

وی افزود: از اول بهمن‌ماه تا نهم بهمن‌ماه، سه هزار بیمار سرپایی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه داشته که دو هزار نفر از آنها در تاریخ نهم مراجعه کردند و این قدرت سرایت بیماری را نشان می‌دهد و این هشدارها باید در سطح جامعه اراِئه شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: بیمارستان های غیردانشگاهی اهواز همچون بیمارستان نفت و فاطمه الزهرا(س) در اهواز وارد چرخه خدمت رسانی به بیماران کرونایی شده‌اند ضمن اینکه بنا داریم در چهار گوشه شهر کلینیک‌های حاد تنفسی سرپایی برپا کنیم تا بار مراجعه به بیمارستان ها کمتر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: