tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان مشکلات آب و فاضلاب خوزستان را بسیار جدی دانست و گفت: با وجود جاری بودن پنج رودخانه بزرگ در استان، زیرساخت های آب و فاضلاب خوزستان به قدری با مشکل و کم کاری مواجه است که قابل مقایسه با برخی استان های محروم از جمله سیستان و بلوچستان نیز نیست.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز در این نشست، گفت: استان خوزستان دارای ۷۶ شهر،  ۴.۶ میلیون نفر جمعیت، ۹۱ تصفیه خانه و ۲۰۴ ایستگاه پمپاژ، ۳۰ هزار کیلومتر شبکه و بیش از ۴۰۰ حلقه چاه برای شرب با مصرف روزانه ۲ میلیون و۳۰۰ هزار مترمکعب آب است.

محمدرضا کرمی نژاد، ادامه داد: مصرف روزانه آب اهواز ۷۵۰ هزار مترمکعب است که ۴۵۷ هزار مترمکعب از کرخه، ۲۲۳ هزار مترمکعب از کارون و ۷۰ هزار مترمکعب از چاه تامین می شود.

وی با اشاره به آغاز تنش آبی بالا در برخی شهرهای خوزستان گفت: پی سی آب در شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان و دشت آزادگان طی روزهای اخیر بالا رفته است و این بدان معنا است که کیفیت آب این مناطق کاهش و آب شور به مردم این مناطق می رسد.

کرمی نژاد مشکلات آب و فاضلاب خوزستان را بسیار جدی دانست و گفت: با وجود جاری بودن پنج رودخانه بزرگ در استان، زیرساخت های آب  و فاضلاب خوزستان به قدری با مشکل و کم کاری مواجه است که قابل مقایسه با برخی استان های محروم از جمله سیستان  و بلوچستان نیز نیست.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان، ۲۰ برابر بیشتر از خوزستان تصفیه خانه فاضلاب دارد، گفت: مشکل شبکه فاضلاب و همچنین آب‌های سطحی اهواز نیازمند توجه جدی مسئولان کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: تکمیل شبکه فاضلاب اهواز به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با اجرای این طرح کل ظرفیت فاضلاب اهواز به ۵۰۰ هزار مترمکعب می رسد.

وی گفت: هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای طرح فاضلاب شهر اهواز برای امسال تخصیص یافته است که از این میزان تا کنون تنها سه درصد آن محقق شده است.

کرمی نژاد با بیان اینکه باوی، حمیدیه و اهواز نیازمند اعتبار خاص بودجه ای هستند، افزود: اهواز دارای ۹ تصفیه خانه فاضلاب است که از این تعداد تنها ۲ تصفیه خانه عملیاتی است که عمر این ۲ تصفیه خانه نیزبه بیش از چهار دهه می رسد.

وی با بیان اینکه از ۲۴ نقطه اهواز فاضلاب وارد رودخانه کارون می شود گفت: حل این مشکل انباشته شده با روند فعلی تخصیص بودجه ممکن نیست و اهتمام جدی مسئولان کشور را طلب می کند.

کرمی نژاد ادامه داد: تنش آبی رودخانه کرخه در ماه های گذشته ۷۲۰ روستای خوزستان را با مشکل مواجه کرد که به لطف ورود تمام قامت همه مجموعه استان و تخصیص ۸۹۰ میلیارد تومان اعتبار این مشکل حل شد ولی هم اکنون با تنش آبی در کارون مواجه هستیم که این تنش روستاهای جدیدی را با مشکل کرده است.

وی افزود: وضعیت آب شهر کوت عبدالله به شدت خراب است و باید برای حل مشکل تامین آب این شهر یک خط آبرسانی ویژه احداث شود ضمن اینکه ضروری است تا با استفاده از آب شیرین کن نیمی از مصرف آب خرمشهر، آبادان، بندر امام و بندر ماهشهر از این طریق تامین شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: