tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
«رضا عاشوری زاده» دستیار ارشد مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت مشکلات کارکنان، فرسودگی تجهیزات، مغفول ماندن توسعه و تکمیل زنجیره تامین فرآورده‌های نفتی، عدم توسعه میادین مشترک و چالش‌های فراوان در فروش نفت را مهمترین مسائل این وزارت‌خانه دانست که وزیر آتی باید بر رفع آن‌ها تمرکز کند.

«جواد اوجی» از سوی رئیس جمهوری به عنوان یازدهمین سکاندار وزارت نفت معرفی شد. این وزارتخانه با سخت‌ترین شرایط تحریمی در سال‌های اخیر مواجه بوده و همین هم منجر به بروز مشکلات کارگری در این وزارتخانه شده که مدیریت این چالش از مهم‌ترین اولویت‌های وزیر جدید خواهد بود.

وزارت نفت از مهم ترین وزارتخانه‌ها در ساختار اداری و سیاسی کشور است که نقش اساسی در تامین ارز مورد نیاز و منابع مالی لازم جهت اداره کشور را بر عهده دارد. اکتشاف، استخراج، فراوری و صادرات نفت از اصلی ترین وظایف این وزارتخانه است. از سوی دیگر همواره به دلیل این جایگاه در نوک پیکان تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران قرار داشته و بیشترین آسیب‌ها را از این حیث دیده است.

اوجی متولد ۱۳۴۵/۰۵/۰۲ در شیراز است. اوجی وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران و دارای مدرک تحصیلی لیسانس مهندسی نفت با رتبه سوم از دانشگاه صنعت نفت اهواز است.او از سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت استخدام و مشغول به کار شده است. وزارت نفت بعد از انقلاب اسلامی ۱۰ وزیر را تجربه کرده که البته در این لیست نام زنگنه دوبار به چشم می‌خورد و او بیشترین سابقه مدیریت ارشد را در این وزرات خانه از آن خود کرده است.

در گفتگو با «رضا عاشوری زاده» دستیار ارشد مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت به ارزیابی گزینه پیشنهادی وزارت نفت پرداختیم؛


اعتماد رئیس جمهور به خانواده صنعت نفت خوشایند است

آشوری زاده در پاسخ به این سوال که چه اولویت‌هایی باید مدنظر اوجی به عنوان سکاندار احتمالی وزارت نفت باشد، گفت: صنعت نفت با بسیاری از مشکلات از قبیل نارضایتمندی کارکنان، فرسودگی تجهیزات، مغفول ماندن توسعه و تکمیل زنجیره تامین فرآورده های نفتی، عدم توسعه میادین مشترک و چالش‌های فراوان در فروش نفت خام مواجه است.

وی افزود: این اتفاق خوشایندی است که آیت الله رئیسی به عنوان رییس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار به خانواده صنعت نفت اعتماد کرده و فردی را برای وزارت پیشنهاد داده اند که هم نفت خوانده است و هم نفت را به خوبی می شناسد؛ فردی که می توان او را فرزند راستین نفت نامید. موج خوشحالی و ابراز رضایتمندی کارکنان در کلیه سطوح بطور یقین نوید همراهی سرمایه انسانی نفت را با وزیر جدید خواهد داد.

وی ادامه داد: اوجی وزیری است که قطعاً نفت را محدود به دوستان و آشنایانش نخواهد کرد و در راه سخت پیشرفت، با به کارگیری نخبگان و جوانان در مشاغل مدیریتی، صنعت نفت کشور را در آینده نزدیک لبریز از مدیران جوان، جسور و خطر پذیر خواهد کرد. آن چیزی که نفت را با اوجی به اوج می رساند همراهی کلیه کارکنان در راستای تحقق اهداف است و لذا اوجی در اولین گام باید دغدغه معیشتی کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری این صنعت را برطرف سازد. کارکنان نفت همانگونه که نشان داده اند در سخت ترین شرایط آب و هوایی، خطر را در آغوش گرفته و برای عدم وقفه در چرخه درآمدزایی کشور همه مشکلات را با جان و دل می پذیرند قطعاً در آینده نیز با وزیری که از روح و جان خودشان است همراه و همگام خواهند شد.


وزارت نفت و مساله استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان
این متخصص حوزه انرژی بیان داشت: فرصت را مغتنمی شمرده و از آقای دکتر رئیسی به جهت این انتخاب تشکر می کنم و از اینکه صدای کارکنان صنعت نفت را برای انتخاب وزیری از خانواده بزرگ صنعت نفت شنیدند و این درخواست را اجابت کردند قدردانی می نمایم. امیدوارم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز با اعتماد خود به جواد اوجی به عنوان وزیر نفت دولت سیزدهم، خستگی و دغدغه های این چند وقت اخیر را از دوش خانواده صنعت نفت بردارند.

وی با بیان اینکه برخی گزینه هایی که نامشان برای وزارت نفت در رسانه ها مطرح بود نیز افراد کاربلد و توانمندی بودند و توجه رییس جمهور به مدرک تحصیلی و تخصص جواد  اوجی نیز نشان از هوشمندی برای تحقق شعار دولت مردمی و ایران قوی دارد، تصریح کرد: به نظر می رسد وزیر جدید پس از کسب رای اعتماد مجلس، برای برون رفت صنعت قبل از حضور در طبقه پانزدهم مرکزی قدیم، در همان مجلس رایزنی های خود را برای رفع مشکلات معیشتی کارکنان انجام دهد. مقام عالی وزارت نفت دولت سیزدهم با توجه به کسری چندصد هزار میلیارد تومانی ضمن کمک از بخش خصوصی واقعی نسبت به فروش نفت خام و درآمدزایی ارزی اقدام و از طرفی نیز توسعه پتروپالایشگاه ها و شهرک های شیمیایی را با هدف کاهش خام فروشی نفت از همان دقایق ابتدایی کار آغاز کند. استفاده حداکثری از توانمندی ها و ظرفیت نخبگان را در دستور کار قرار داده و جوانگرایی را به معنای حقیقی در این صنعت بیش از یکصد ساله اجرایی کند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم به نحوی عمل شود که جمهوری اسلامی ایران از انتخاب و اعتماد به یک مهندس نفت برای هدایت صنعت نفت منتفع گردیده و این موفقیت کام ملت ایران را شیرین سازد. 

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: