tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی:
نمایندگان و دولت می‌دانند که منشاء ریزگرد‌های اخیر داخلی بوده و تالاب‌های خشک شده منبع اصلی آنها هستند. هدایت آب به مناطق اشتباه، سدسازی‌های بی‌مورد و غیرضروری، احداث چاه‌های نفت در ده سال اخیر نیز از دلایل اصلی وجود ریزگرد‌ها در هوای استان خوزستان است. تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان که بخش زیادی از آن خشک شده نیز در تولید ریزگردها تاثیرگذار بوده است.
هماپرس؛

سید راضی نوری، نماینده مردم شوش درباره راه‌های جلوگیری و حذف کانون ریزگردها بیان کرد: تنها کاری که از دست مسئولان بر می‌آید رهاسازی آب است، جلوگیری از پروژه‌های غیرکارشناسی درحال ساخت در استان نیز می‌تواند در کاهش آلودگی موثر باشد. اقداماتی که اگر به مرحله عمل نرسد دو تا سه سال دیگر تمام استان زیر خاک و غبار دفن می‌شود. 
سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در گفت‌وگو با «ابتکار » درباره علت ایجاد ریزگرد‌ در خوزستان بیان کرد: در ابتدا باید دید تاریخچه ریزگردها به چه زمانی باز می‌گردد، نزدیک به ۱۰ سال پیش بود که ریزگرد‌ها به استان خوزستان آمدند. در ابتدا مانند طوفان شنی بودند که هم اکنون در استان سیستان و بلوچستان می‌توان به وضوح آن را دید. سدسازی‌های غیر اصولی و غیرکارشناسی در دو دهه اخیر چه در داخل و چه خارج از کشور یکی از دلایل وجود همین ریزگردها است. سدسازی روی فرات، دجله، کرخه و کارون از همین موارد است. او افزود: اگر به سیلاب هایی که در استان‌های جنوبی شکل می‌گیرد نگاه کنیم خواهیم دید که تمام جریان آب به صورت گل آلود است. زمانی که این گل و لای جاری و به بیرون از شهر هدایت شده این سیلاب گل آلود در خارج از شهر ته نشین می‌شود و به کانون ریزگردها تبدیل می‌شود. این ریزگرد‌ها اگر بزرگتر از 2.5 میکرون باشد بسیار خطرناک است. هیمن ریزگردها با کوچک‌ترین وزش باد به شهرها می‌آیند و نتیجه آن خوزستان امروزی می‌شود. راضی‌نوری با اشاره به خطرات ریزگردها برای سلامتی مردم بیان کرد: مطالعه روی ریزگرد های اخیر استان خوزستان نشان می‌دهد که در آن مقادیری از املاح نمک و مواردی دیگر وجود دارد که بسیار خطرناک است. او با اشاره به منشاء ریزگردها گفت: نمایندگان و دولت می‌دانند که منشاء ریزگرد‌های اخیر داخلی بوده و تالاب‌های خشک شده منبع اصلی آنها هستند. هدایت آب به مناطق اشتباه، سدسازی‌های بی‌مورد و غیرضروری، احداث چاه‌های نفت در ده سال اخیر نیز از دلایل اصلی وجود ریزگرد‌ها در هوای استان خوزستان است. تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان که بخش زیادی از آن خشک شده نیز در تولید ریزگردها تاثیرگذار بوده است. این ریزگرد ها از جنوب به غرب حرکت کرده و شهرهای استان را آلوده می‌کند. به جرات می توانم گویم 90 درصد منشاء ریزگردها از داخل است. نماینده مردم شوش درباره راه‌های جلوگیری و حذف کانون ریزگردها بیان کرد: تنها کاری که از دست مسئولان بر می‌آید رهاسازی آب است، جلوگیری از پروژه‌های غیرکارشناسی درحال ساخت در استان نیز می‌تواند در کاهش آلودگی موثر باشد. اقداماتی که اگر به مرحله عمل نرسد دو تا سه سال دیگر تمام استان زیر خاک و غبار دفن می‌شود. او افزود: راه حل‌های موقت و طولانی مدتی وجود دارد که می‌تواند جلوی این آلودگی را بگیرد. درخت‌کاری و جلوگیری از ساخت‌های غیر اصولی از جمله اقدامات طولانی مدت هستند. مالچ پاشی نیز راه کوتاه مدتی است که در حال حاضر پاسخگو است، چرا که وضعیت بسیاری از شهرهای استان در حد بحرانی و اسفبار است.
[۲/۲۱،‏ ۲۱:۳۱]
نام:
ایمیل:
* نظر: