tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۸
در حالی متقاضیان اشتغال در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و مراکز فنی و حرفه ای تقریبا ۳ برابر سایر متقاضیان بازار کار است که فزونی ورودی به دانشگاه‌ها از کیفیت مهارت ‌آموزی کاسته است.
هماپرس؛

نزدیک شدن نرخ بیکاری به مرز بحران در استانی صنعتی همچون خوزستان بیش از هر عامل دیگر ناشی از شکست های اشتغال زایی است که بیکاری چند هزار جوان تحصیل کرده را رقم زده است.

در حالی متقاضیان اشتغال در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی تقریبا ۳ برابر سایر متقاضیان بازار کار است که فزونی ورودی به دانشگاه‌ها از کیفیت مهارت ‌آموزی کاسته است.

در استان خوزستان نیز به تبع تمام کشور، آموزش عالی و مراکز فنی و حرفه ای در دو دهه اخیر گسترش سریعی یافته که همین امر موجبات افزایش قابل ملاحظه عرضه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را فراهم کرده است اما عدم هماهنگی بین فرصت‌های شغلی موجود در بخش‌های مختلف اقتصاد و بعبارتی کمبود تقاضا، بروز پدیده بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مراکز فنی و حرفه ای را فراهم ساخته است.

از سویی دیگر عدم تطابق مراکز علمی استان یا مرکز فنی و حرفه ای و بازار کار سبب شده تا برخی حوزه های کاری با کمبود نیروی متخصص مواجه شوند و همین امر باعث بروز مشکلات و کاهش کیفیت خدمات ارائه شده، شود.

کمبود نیرو باعث زحمت دو برابری پرستاران خوزستانی شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: در خوزستان نیز با کمبود شدید حوزه پرستاری مواجه هستیم به گونه‌ای که نسبت پرستار به تخت در خوزستان ۰٫۶۶ یعنی کمتر از ۰٫۷ است به این معنی که بار و زحمات این کمبودها به دوش همان ۰٫۶۶ نیروهای موجود است.

وی گفت: استاندارد ملی نسبت پرستار به تخت ۱٫۲۵ تا ۱٫۵ است و قرار است به ۲٫۵ افزایش یابد ولی اکنون این رقم درخوزستان ۰٫۶۶ به ازای هر تخت است؛ به این معنی که هر پرستار در استان خوزستان در حال حاضر نسبت به دیگر پرستاران در سایر نقاط کشور، حدود ۲٫۲ برابر زحمت را متحمل می‌شود.

پیش از این مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در همین خصوص گفت: کمبود نیروی انسانی در بیمارستان ها اظهر من الشمس است. بارها مسئولان در مناسبت های مختلف از کمبود کادر بیمارستانی گله کرده اند که این امر نتیجه عدم تطابق بازار کار استان و مراکز دانشگاهی است.یا اینکه استاندار محترم در شورای اشتغال بیان کرد یکی از عوامل اشتغال نیروی غیر بومی ،نبود نیروی بومی ماهر است.که مراکز فنی و حرفه ای در این خصوص کوتاهی نمودن.

مشکل در طراحی اشتباه رشته ها است

صاحب نظران دانشگاهی و تخصص با اشاره موانع عدم این ارتباط گفت: مشکل ما در خصوص عدم ارتباط صنعت و دانشگاه و مراکز فنی و حرفه ای به دلیل وجود رشته‌هایی است که متناسب با مشاغل طراحی نمی‌شود و مشاغل ما را پوشش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: دولت و استانداران باید در شورای‌های برنامه‌ریزی این مسائل را بررسی کنند. چرا در خوزستان که دارای امتیازات صنعتی و کشاورزی است، تعداد دانشجویان و کار آموزان فنی و حرفه ای کشاورزی ۱۰۰۰ نفر است و چرا در این استان با این ظرفیت گردشگری، نظام آموزش خدماتی ضعیف است. نیروهای خدمات باید آموزش داده شوند، اکنون نیروهای هتل‌های کشور آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را ندیده‌اند.

نکته دیگر اینکه مسئولان امر، بی مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی و مراکز فنی و حرفه ای را یکی از علل افزایش بیکاری در قشر تحصیل‌کرده می دانند و علت این بی مهارتی را، نظام آموزشی عنوان می‌کنند.

روی دیگر سکه عدم انگیزه جوانان خلاق برای کارآفرینی است که این عدم انگیزه را می‌توان در آمارهای بین‌المللی جستجو کرد. آمارهای بین‌المللی نشان از آن دارد که شاخص کارآفرینی ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در قعر جدول قرارداد و رتبه کشورمان در این بخش چهاردهم در بین ۱۵ کشور است!

در حال حاضر در دانشگاهها و مراکز فنی و حرفه ای انتقال دانش بیشتر به صورت نظری و در قالب تعاریف، تئوری ها و اصول در کلاس انجام می پذیرد و به واحدهای عملی نیز اهمیت چندانی داده نمی شود.علی رغم ایجاد برخی رشته ها در دانشگاه جامع علمی – کاربردی و همچنین ایجاد مراکز آموزش علمی – کاربردی با همکاری و سرمایه گذاری موسسات، واقعیت این است که بسترسازی مناسبی برای اجرای برنامه های آموزشی علمی – کاربردی صورت نگرفته و بعضا دچار بیماری تئوری زدگی شده اند.

اگرچه مشکل بیکاری در استان خوزستان به عوامل متعددی باز می گردد اما پیش از این درخصوص هجمه نیروهای غیربومی،سیاست های اشتباه مسئولان، ورشکستگی کارگاه های تولیدی، عدم قابلیت جذب سرمایه گذار و… گزارش های متعددی ارائه شده اما علی رغم تأکید فراوان درخصوص لزوم ارتباط دانشگاه ها و بازار کار هر روز شاهد فاصله بین این دو امر هستیم.
برچسب ها: هما ، هماپرس ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر: