tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

دیدار روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور دکتر ملک زاده، دکتر پوستچی رئیس مرکز مطالعات کوهورت کشور، دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون توسعه پژوهش و فنآوری دانشگاه، دکتر نادر صاکی رئیس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان و رؤسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه در محل سالن جلسات معاونت توسعه پژوهش و فنآوری دانشگاه برگزار شد.

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که پنج شنبه ٧ بهمن ماه ١٣٩٥ به منظور بازدید از طرح مطالعاتی کوهورت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوار و دیدار با پژوهشگران این دانشگاه به خوزستان سفر کرده بود، پس از بازدید از طرح کوهورت در شهرستان هویزه، در جمع رؤسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه در اهواز گفت: با اشاره به رشد کمی و کیفی مقالات علوم پزشکی کشور و وضعیت تعداد مقالات، رتبه مقالات و مستندات علمی کشور در پایگاه استنادی Scopus، عنوان کرد: در سال 2016 میلادی، ایران با 47 هزارمقاله و مستند علمی در پایگاه استنادی Scopus رتبه 16 جهانی و اول منطقه را در تولید علم و انتشار مقاله به دست آورده است.

وی افزود: پس از ایران کشورهای ترکیه، سوئیس، سوئد، بلژیک، دانمارک، مالزی، اتریش، رژیم صهیونیستی و سنگاپور قرار گرفته‌اند.

ملک زاده با بیان اینکه از این تعداد مقاله قریب به 15 هزار مقاله مربوط به رشته های علوم پزشکی است، گفت: علیرغم وجود تنها 11% عضو هیئت علمی پزشکی در کل کشور و اختصاص تنها 10% بودجه تحقیقات به بخش پزشکی، بیش از 30% مقالات مربوط به رشته های علوم پزشکی است که این رقم نیز رو به افزایش می باشد.

وی با اشاره به اینکه باید مقالات از لحاظ کیفی و میزان کارآیی نیز مفید و موثر واقع باشند، اظهار داشت: روند تولید مقالات باید به سمت کارآیی در حوزه سلامت و ارائه محصول پیش بروند که شاید بتوان گفت شاخص استنادات که نشان دهنده وضعیت تعداد مقالات، رتبه مقالات و مستندات علمی کشور در پایگاه استنادی Scopus است، شاخصی مناسب برای تخمین کیفیت مقالات باشد که از این نظر رتبه ما در جهان 18 و در منطقه اول می باشد.

معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخصField-Weighted Citation Impact  و تعداد دانشمندان 1% برتر دنیا را از دیگر شاخص های تعیین کیفیت مقالات عنوان کرد و بیان داشت: جایگاه کشور ایران در این شاخص نیز مطلوب و رشد خوبی داشته است و در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، در حوزه علوم پزشکی، 8 دانشمند 1% برتر پُراستناد جهانی براساس نظام‌ رتبه‌ بندی ESI در کشور وجود داشت که این تعداد در نوامبر 2016 به 41 نفر افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: رتبه کشور از نظر تعداد استنادات دریافتی توسط مقالات در پایگاه استنادی Scopus طی سال‌های جاری، از رتبه 49 جهانی در سال 1988 به رتبه 18 جهانی در سال 2016 رسیده است که این خود نمادی از بهبود چشمگیر کیفیت مقالات طی سال‌های مورد اشاره است.

ملک زاده افزود: تعداد دانشمندان علوم پزشکی برتر کشور دارای شاخص h-Index برابر و یا بزرگتر از 15، در ابتدای فعالیت دولت یازدهم  108 دانشمند بودند که در سال 1394 به 298 نفر و در حال حاضر به 421 نفر افزایش پیدا کرده اند.

وی گفت: تلاش شده است که علاوه بر انجام فعالیت های صرفاً منجر شونده به تولید علم، به توسعه زیرساخت های فنآوری سلامت در دانشگاهها نیز توجه شود که در این زمینه نیز موفق عمل کرده و تعداد مراکز رشد فنآوری از 52 مرکز در سال 92 به 80 مرکز در سال 95 و تعداد شرکت های دانش بنیان از 280 مرکز در سال 92 به 782 مرکز در سال 95 افزایش داشته است.

ملک زاده با اشاره به اینکه 30% کل شرکت های دانش بنیان ثبت شده در کشور مربوط به حوزه سلامت می باشد، بیان داشت: با تلاش در راستای حمایت از توسعه بازار محصولات دانش بنیان سلامت، بسته حمایتی سیاستی افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت با هدف افزایش میزان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم توجه جدی به توسعه کیفی پژوهش ها به عنوان یک مشکل اساسی پیش رو، تصریح کرد: برخی گزارش ها تخمین می زنند که ۸۵ درصد تحقیقات زیست، پزشکی در کشور به هدر می رود و بی فایده است، همچنین گزارش های متعددی در مورد نرخ بالای سوء رفتارهای پژوهشی در نقاط مختلف دنیا از جمله در ایران منتشر شده است که با توجه به حساسیت سایر کشورها بر ایران لازم بود در این خصوص تدبیر لازم اتخاذ شود، بنابراین با تشکیل کمیته اخلاق سعی بر آن شد تا این معضل نیز رفع شود.

وی در ادامه به بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پرداخت و گفت: تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایگاه استنادی ISI در سال 1998، تنها 6 عدد بود که از سال 2006 شاهد افزایش روند انتشار مقالات توسط این دانشگاه بودیم و در سال 2016 این رقم بالغ بر 514 مقاله بوده که نشان دهنده رشد چشمگیری است.

ملک زاده میزان انتشار مقالات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایگاه استنادی Scopus را بسیار بالا و تعداد آن را 600 مقاله دانست و تصریح کرد: تلاش برای تهیه و درج مقالات در مجلات معتبر علمب باید به عنوان یکی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مدنظر قرار داده شود.

وی با اشاره به نمای موضوعی کلی مقالات شش سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در Scopus، گفت: در شش سال گذشته تعداد 2 هزار و 758 مقاله چاپ شده است اما field-weighted citation impact  از استاندارد جهانی کم تر می باشد که این نقص باید جبران شود.

ملک زاده با اشاره به تعداد مقالاتی که جزء مقالات پر استناد می باشد، گفت: این رقم در ایران 10.7% می باشد و در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 9 % است.

معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مجموع رشد قابل توجهی داشته است اما با توجه به ظرفیت های بسیار زیاد این دانشگاه، امیدواریم با شناخت و درک نقاط ضعف و ایجاد زیرساخت های اساسی همچون طرح کوهورت و مطالعات بزرگ جمعیتی، در آینده مطالعات کیفی بهتری صورت گیرد.

ملک زاده عنوان داشت: در ارزشیابی سال 94 در وزارت متبوع، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جزء 9 دانشگاه تیپ یک قرار دارد اما با توجه به پیشینه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و علیرغم مشکلات و تبعات مربوط به جنگ تحمیلی، لازم است این دانشگاه، جایگاه واقعی علمی خود را در بین دانشگاههای تیپ 1 به دست آورد.

معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دارای پتانسیل های بسیار بالایی است و امیدواریم با همت اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و محققان و به یاری خدا این دانشگاه در دنیا بدرخشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: