tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
چشم‌انداز تحریم‌های ضد‌ایرانی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ
احتمال آن وجود دارد که اوباما تحریم‌های ثانویه علیه ایران وضع کند و افراد و شرکت‌های خارجی را از معامله با شرکت‌ها و افراد ایرانی که نام‌شان در فهرست تحریمی امریکا قرار دارد منع کند. با این حال، گروهی دیگر باور دارند که در این میان او با مخالفت اروپایی‌ها مواجه خواهد بود و این موضوع کار راحتی نخواهد بود. علاوه بر آن‌که منع‌کردن شرکت‌ها و بازرگانان امریکایی از تجارت با ایران به معنی از دست رفتن فرصت‌های شغلی در امریکاست.
هماپرس: روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که  کارشناسان حقوقی امریکایی اکنون به گمانه‌زنی درباره سیاست تحریمی ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب امریکا در قبال ایران پس از برعهده گرفتن مقام ریاست‌جمهوری پرداخته‌اند. 

به گزارش هماپرس؛ این روزنامه اشاره می‌کند که ترامپ تهدید کرده که برجام را پاره خواهد کرد و موضع سخت‌گیرانه‌تری را در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد. با این حال، از دید این نشریه در میان کارشناسان حقوقی درباره این که او در عمل و واقعا چه سیاستی را در پیش خواهدگرفت اختلاف‌نظر وجود دارد. 

این روزنامه اشاره می‌کند که احتمال آن وجود دارد که اوباما تحریم‌های ثانویه علیه ایران وضع کند و افراد و شرکت‌های خارجی را از معامله با شرکت‌ها و افراد  ایرانی که نام‌شان در فهرست تحریمی امریکا قرار دارد منع کند. با این حال، گروهی دیگر باور دارند که در این میان او با مخالفت اروپایی‌ها مواجه خواهد بود و این موضوع کار راحتی نخواهد بود. علاوه بر آن‌که منع‌کردن شرکت‌ها و بازرگانان امریکایی از تجارت با ایران به معنی از دست رفتن فرصت‌های شغلی در امریکاست. 

در این‌باره «ادام اسمیت» وکیل حقوقی می‌گوید که برنامه تحریمی یکی از سریع‌ترین اقدامات دولت ترامپ خواهد بود. او که پیشتر به عنوان مشاور ارشد در وزارت خزانه‌داری امریکا در امور کنترل دارایی‌های‌ خارجی فعالیت کرده است و در زمینه تحریم‌ها تخصص زیادی دارد، می‌گوید که دولت تازه امریکا با صدای بلند اروپایی‌ها مواجه است. «هری کلارک» مشاور حقوقی در مرکز اوریک هرینگتون اند ساتکلیف می‌گوید که از زمان اجرای برجام شرکت‌های اروپایی در تلاش برای بهره‌بردن از فرصت تجارت با ایران بوده‌اند؛ به خصوص ایرباس و توتال که هر دو قراردادهایی را با ایران امضا کرده‌اند. 

کلارک اشاره می‌کند که با این حال،‌ در میانه راه ترامپ برای وضع تحریم علیه ایران موانعی وجود دارند. او می‌افزاید: «پیش از توافق هسته‌ای امریکا و متحدان اروپایی آن بر سر اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران با یکدیگر اتفاق‌نظر داشتند چرا که مشکل اصلی آنان برنامه هسته‌ای ایران بود. اکنون دولت ترامپ می‌تواند تحریم‌های ثانویه را علیه ایران وضع کند اما با مخالفت جدی اروپایی‌ها مواجه خواهد شد. آنان در این برهه زمانی تمایلی به تحریم مجدد ایران ندارند.» 

اسمیت نیز اشاره می‌کند‌ که دولت ترامپ سعی می‌کند تا کنگره را جلو بیندازد و در این‌باره می‌افزاید: «دولت اجازه می‌دهد تا نمایندگان در کنگره تحریم‌های سخت علیه ایران را وضع کنند. او درباره ایده ترامپ درباره پاره‌کردن برجام می‌گوید که این امر امکان‌پذیر است اما احتمالا روی نخواهد داد و در این‌باره می‌افزاید: «واقعیت آن است که شغل‌های زیادی در ارتباط با موضوع برجام و پیامدهای پس از آن هستند.»
منبع: آفتاب
نام:
ایمیل:
* نظر: