tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
با روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز در عربستان هر روز اخبار و مستندات بیشتری از نزدیکی آل سعود با اسرائیل منتشر می‌شود.

آغاز نبرد علنی عربستان و اسرائیل علیه ایران

با روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز در عربستان هر روز اخبار و مستندات بیشتری از نزدیکی آل سعود با اسرائیل منتشر می‌شود.
براساس اسناد پاناما که به تازگی فاش شده است، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان
۸۰ میلیون دلار در کارزار انتخاباتی بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ هزینه کرده است.
این خبر را اسحاق هرتزوگ، عضو کنست و رئیس حزب کار اسرائیل فاش کرده است. بنابر مستندات اوراق پاناما، هرتزوگ در جایی گفته است پادشاه (ملک سلمان) در مارس
۲۰۱۵، ۸۰ میلیون دلار به کمپین انتخاباتی بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی) کمک مالی کرد تا وی بر کرسی نخست وزیری اسرائیل تکیه بزند.
در این راستا پایگاه خبری تالنیری وابسته به رژیم صهیونیستی بخشهایی از اسناد سری را منتشر و تاکید کرد: سلمان بن عبد العزیز مبلغ
۸۰ میلیون دلار از طریق شخصی به نام محمد ایاد کیالی که از تابعیت دوگانه کشورهای سوریه و اسپانیا برخوردار است به دفتر تبلیغات انتخاباتی بنیامین نتانیاهو در ماه مارس سال ۲۰۱۵ ارسال کرده است.
این در حالی است که تامیر باردو، رئیس سابق موساد اوایل این هفته در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد تصریح کرد: روابط میان عربستان و اسرائیل بدون حل مساله فلسطین بهبود نخواهد یافت اما روابط استراتژیک به صورت محرمانه و با سطوحی پایین تر ادامه خواهد داشت.
یکی دیگر از این اخبار نیز مربوط به توافق‌های پنهان میان ریاض و تل‌آویو برسر جزایر تیران و صنافیر در دهانه خلیج عقبه است.

همچنین چند روز پیش در ادامه تلاش های مقامات عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، این بار رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در یک مناظره علنی با یک ژنرال صهیونیست حاضر شد.

ترکی فیصل
۱۶ اریبهشت در مناظره علنی با یعقوب عمیدور، مشاور سابق امنیت داخلی بنیامین نتانیاهو که در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن برگزار شد، حضور یافت و طی این مناظره ژنرال صهیونیست آشکارا به تجاوز علیه لبنان تهدید کرد. یعقوب عمیدور اظهار داشت: این بار جنگ علیه حزب الله ویرانگر خواهد بود و در صورت وقوع جنگ جدید شمار زیادی از لبنانی ها کشته می شوند.

ترکی الفیصل نیز عنوان کرده: مصونیت کشورهای عرب در مقابل چالش‌های موجود از جمله ایران در سایه همکاری با اسرائیل بیشتر است. این شاهزاده سعودی با تاکید بر اینکه هیچ مانعی در مسیر همکاری کشورهای عرب و رژیم اسرائیل وجود ندارد گفت که وی همیشه به ناظران یهودی گفته است که با متحد کردن افکار جهان عرب و پول یهودی‌ها می توان تحولات چشمگیری را رقم زد و به پیشرفت های قابل ملاحظه ای نائل شد.

در این رابطه عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در رای الیوم نوشت: هر شخصی مناظره شاهزاده سعودی و مشاور سابق نتانیاهو پیگری کرده باشد به خوبی می فهمد که عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل با قدرت تمام به جلو پیش می رود و اینگونه مناظره ها فقط یکی از زنجیره های آن نیست بلکه به منظور ایجاد همکاری راهبردی میان دو طرف برای مقابله با خطر مشترک از نظر آنها یعنی ایران و حزب الله از یک طرف و داعش از طرف دیگر است زیرا اسرائیل دیگر دشمن به شمار نمی رود و اگر هم دشمن به شمار رود دشمن درجه دو یا حتی پس از ایران، دشمن درجه دهم به شمار می رود.



در واقع عربستان در حال مقدمه چینی برای همکاری راهبردی با اسرائیل به عنوان جایگزین آمریکایی است که تغییر کرده و دیگر حاضر نیست وارد جنگ عربستان برضد ایران یا دیگر کشورها شود. هدف از این گونه مناظره ها و دست دادن‌ها نیز رام کردن افکار عمومی عربستان و سپس افکار عمومی عربی و اسلامی برای قبول تدریجی این رویکرد عادی سازی برنامه ریزی شده و توافق شده است. همچنین مقامات عربستانی بر این باورند که عادی سازی روابط با اسرائیل برای آنها شبکه امنیت در رویارویی با آنچه که خطر ایران می نامند به شمار می رود.

گفتنی است عربستان سعودی در حال حاضر در حالتی از سردرگمی و آشفتگی به سر می برد و به یکی از ارکان درگیری های منطقه ای در یمن، سوریه، بحرین و ... تبدیل شده است. مسئولان سعودی تلاش دارند تا به همه بقبولانند مشکلات جنوب غرب آسیا ناشی از دخالت های ایران بر مبنای مسایل قومی(عرب و فارس) و مذهبی(شیعه و سنی) می باشد تا این گونه کشورهای مختلف را علیه ایران بسیج نماید.

 منبع خبرگزاری الف

نام:
ایمیل:
* نظر: