tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

... بی شک در جهان کنونی که هنوز واپسگرایان و باقیمانده نااهلان تاریخِ جهان به سرکردگی صهیونیزم بین الملل و بازیگردانی امریکا و غرب و سایر قلدران  جاهل دست از سر ملل آزاده  و آزادیخواه برنمیدارند اکنون ایران اسلامی نقطه عطف یک استثنا در بین کشورها و بویژه منطقه آشوب زده خاورمیانه محسوب میگردد و دولت تدبیر همتراز با سیاستهای رهبری نظام اسلامی تلاش میکند : توانمندی ؛ اقتدار و مانایی ملتی سرافراز ایران را که میتواند در ابداعات بشر امروز سهم بسزایی داشته باشد معرفی و راهبری نماید آنهم با آرامش و کمترین هیاهو. لذا  نسیم تدبیر و امید برای اولین بار ایران را که  مشمول فصل هفت شورای امنیت شده بود  با مذاکره و بدون جنگ بیرون آورد. حال کار نداریم که این موضوع با نفس قطعنامه های سازمان ملل امریکایی چه بازتاب و اثراتی بر دنیا داشته و چه بیتوجهی هایی به فهم ملل . سیزده نوروز 94 در تاریخ ایران مانا شد و اینکار با تیم هسته ای دکتر ظریف شکل گرفت تیمی توانا که با هوشمندی رهبر معظم انقلاب ومسئولین دولت و مقاومت مردم، نتیجه اش شکست صهیونیزم و افراطیون آمریکا و تندروهای منطقه  و سردمداران و جاهلان  حاشیه خلیج فارس بوده است. اکنون بایاد شهدای هسته ای ؛ مسولین و مردم توانای ایران و بویژه دکتر ظریف خدارا شکر میگوییم و فضا را با عطر صلوات عطرآگین میکنیم و به همه دلواپسان عالم توصیه میکنیم اندکی صبر سحر نزدیک است . دکتر ظریف قبل از ترک سویس در فیسبوکش گفت:

: فکت شیت (بیانیه آمریکا پس از اعلام تفاهم سیاسی ایران و 1+5) در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمد جواد ظریف قبل از ترک سوئیس در صفحه فیسبوکش نوشت: سلام دوستان ما به زودی راهی تهران خواهیم شد.از سایت‌ها و رسانه‌ها تقاضا می کنم که به خبرسازی ها توجه نکنند. فراموش نکنید که Fact Sheet در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بلافاصله پس از اعلامیه لوزان مانند مردم  واکنش نشان دادند که جالب توجه است
بروجردی: ایران در مصاف سیاسی موفق به اثبات توانمندی خود شد
دامادی: از بین بردن تحریم‌ها و ارتباط با دنیا یک خواست ملی بود
حقیقت پور: جامعه جهانی دریافت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است
بخشایش: مردم امتیازات داده شده را در برابر امتیازات گرفته شده تایید می‌کنند
جعفرزاده: تفاهم سیاسی ایران و 1+5 نشانه شکست نتانیاهو است
نقوی حسینی: چارچوب به‌دست آمده می‌تواند زمینه‌ساز تهیه پیش‌نویس توافق‌نامه باشد
فتح اله حسینی: ظریف ثابت کرد که فرزند انقلاب است/ نرمش قهرمانانه را به خوبی به اثبات رساندند

شایان ذکر است که بسیاری از سیاسیون برجسته دنیا و کارشناسان حوزه سیاست نقش دکتر ظریف و تیم هسته ای ایران در لوزان سویس را عالی ارزیابی کرده و برخی یادآور شدند در حالیکه بسیاری از گروههای 5 بعلاوه یک فرصت استراحت داشتند اما تیم ایرانی بی وقفه و با هوشمندی از برنامه هسته ای خود دفاع کرده و حتا بسیاری از مطالب را به سایر گروهها دیکته کردند نهایتا خوشحالیم که در اولین گام در سال نوخوشحالی به بطن جامعه بازگشت و بسیاری از سرمداران زر و زور و تزویر مجبور به عقب نشینی و تسلیم منطق و گفتگوی ایرانی شدند

توانایی فوق‌العاده وزیر خارجه ایران به روایت بلومبرگ ویو الان زمان ستایش ظریف است

توانایی ظریف برای کسب امتیازات در مذاکرات برای هر وزیر خارجه‌ای قابل توجه خواهد بود. اما ظریف چگونه این کار را انجام می دهد؟.

دیپلماسی ایرانی: الان زمان ستایش محمدجواد ظریف است. ممکن است شما هر فکری درباره وزیر خارجه ایران داشته باشید، اما وی می داند که چگونه معامله کند، ایران در روند شناسایی مبهمی از سوی ایالات متحده و پنج قدرت بزرگ دیگر پیروز شده و آن حق غنی سازی اورانیوم است.مابین سال های 2008 تا 2012، شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج قطعنامه تحریم علیه تهران به خاطر نقض ان پی تی و فعالیت سانتریفیوژها در تاسیساتی که به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی نرسیده بود، تصویب کرد.در حال حاضر، ایران در حال رسیدن به توافقی است که اجازه حفظ هزاران سانتریفیوژ و ادامه فعالیت تاسیسات فردو -مجتمعی که در زیر کوه بنا شده است و آن گونه که ظریف اطمینان داده است برای تولید ایزوتوپ های درمانی است- را به این کشور داده است. وقتی جاسوسان ایالات متحده این تاسیسات را در سال 2009 کشف کردند، اوباما از ایران درخواست کرد تا درباره فعالیت های هسته ای گذشته اش توضیح دهد..توانایی ظریف برای کسب امتیاز در مذاکرات برای هر وزیر خارجه ای قابل توجه خواهد بود. اما ظریف چگونه این کار را انجام می دهد؟ قسمتی از پاسخ مربوط به جذابیت های شخصی وی است. او برای بیش از یک دهه چنان درگیر نخبگان سیاسی واشینگتن بوده است که در این مسیر فعالیتی بیش از فعالان محلی احزاب در آیووا و نیوهمشایر داشته است.همانند مقامات محلی که این فرصت را پیدا می کنند تا با چهره های سیاسی ملی دیدار کنند، طریف که از سال 2002 تا 2007، نماینده ایران در سازمان ملل بود، این فرصت را به عنوان یک مقام دولت ایران داشت تا از طریق ایمیل به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد و با تحلیلگران و اعضای کنگره در ارتباط باشد.ری تکیه، کارشناس امور ایران در شورای روابط خارجی می گوید: «ظریف قابل دسترسی بود. وقتی وی سفیر بود، حاضر به بحث و گفتگو بود. این واقعیت با توجه به این که بسیاری از سفرای ایران در سازمان ملل مایل به انجام چنین کاری نبودند، بسیار مهم استظریف کمک هایی هم در مواجه های جذابش دریافت کرده است. ایمیل هایی که از طرح دعوی تریتا پارسی، فعال سوئدی-ایرانی در دادگاه علیه حسن داعی، مهاجر ایرانی منتشر شده است، نشان می دهد که ظریف با پارسی و سازمانی که وی بنا نهاده است، شورای ملی ایرانیان آمریکایی، همکاری نزدیکی داشته است.به طور مثال در سال 2006، ظریف و پارسی در تلاش بودند تا روزنامه نگاران را متقاعد به نوشتن گزارش درباره پیشنهاد صلحی کنند که ظاهراً ایران به دولت جورج دبلیو بوش پس از حمله به عراق در سال 2003 کرده بود. براساس اظهارات مقامات ارشد دولت بوش، پیشنهاد سال 2003 اهمیت چندانی از لحاظ دیپلماتیک نداشته است و از طریق کانال هایی که دولت بوش با ایران ارتباط داشتند، فرستاده نشده بود.با این حال روایتی که وجود دارد این است که تیم بوش شانس دستیابی به موفقیت در سال 2003 را نابود کرد. در سال 2013 در آستانه مذاکرات با ایران، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای که با شبکه ای بی سی نیوز داشت به پیشنهاد ظریف در سال 2003 اشاره کرد.ظریف پس از مسئولیتش در سازمان ملل در سال 2007، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از فعالیت های دولتی کناره گرفت. اما پس از پیروزی روحانی در سال 2013 به عنوان وزیر خارجه دولت وی انتخاب شد و به نظر می رسد امروز بر قله جهان نشسته است.   منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند 

نام:
ایمیل:
* نظر: