tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، همایش پویش ملی مبارزه با سرطان سه شنبه 5 بهمن ماه 95 با حضور دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، دکتر عبدالحسین طلایی زاده رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه و جمعی از اعضا هیئت علمی و کارشناسان شبکه های بهداشت و درمان تابعه دانشگاه در تالار شهدا برگزار شد.

دکتر سلمان زاده در این مراسم اظهار داشت: بیش از سه دهه از استقرار و فعالیت شبکه‌های بهداشتی و درمانی در کشور می‌گذرد و این شبکه، دستاوردهای بسیار عظیمی برای نظام سلامت کسب کرده که در سطح ملی و حتی بین‌المللی مایه مباهات بوده است. کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار و کنترل بیماری‌های واگیر برخی از این دستاوردهای با ارزش هستند.
 
وی افزود: این اقدامات موجب افزایش سن امید به زندگی در کشور شده است. به علت سیاست‌های کاهش فرزندآوری، جمعیت مسن در ایران افزایش یافته است و افزایش سن نیز با افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل حملات قلبی و عروقی و سرطان ارتباط مستقیم دارد.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر 68 درصد بار بیماری‌های دنیا، بیماری‌های غیرواگیر است تصریح کرد: نزدیک به 38 میلیون از 58 میلیون مرگ و میر سالانه در دنیا ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است و 16 میلیون مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر نیز در سنین 30 تا 69 سال اتفاق می‌افتد.
 
وی افزود: در کشور ایران شاید وضعیت بدتر باشد؛ نزدیک به 72 درصد مرگ و میرها و بار بیماری ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. بنابراین بخش عمده مرگ و میرها در استان خوزستان ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.
 
سلمان‌زاده عنوان کرد: 40 درصد از بیماری‌های سرطان در کشور قابل پیشگیری هستند، یعنی اگر اراده کنیم و آگاهی مردم از بیماری‌های غیرواگیر را افزایش دهیم، میتوان به کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر امیدوار بود. سالانه در جهان از هر 100 هزار مرد 205 نفر و از هر 100 هزار زن 165 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند. اما خوشبختانه ابتلا به وضعیت ایران از نظر ابتلا به سرطان نسبت به متوسط جهانی کمتر است و از هر 100 هزار مرد 134 نفر و از هر 100 هزار زن 128 نفر در سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.
 
وی ادامه داد: هر چند در حال حاضر آمار ابتلا به سرطان در ایران از متوسط جهانی کمتر است اما ابتلا به سرطان در ایران با شیب تندتری نسبت به میانگین جهانی در حال افزایش است و اگر این سونامی کنترل نشود و از روند رو به افزایش ابتلا به سرطان جلوگیری نشود می‌توان انتظار داشت که میزان ابتلا به سرطان در کشور که در حال حاضر 92 هزار نفر در سال است، در سال 1409 به 155 هزار نفر برسد و همچنین در سال‌های آینده وضعیت ایران در این زمینه نسبت به متوسط جهانی بدتر شود.
 
وی بیان کرد: سالانه نزدیک به 6 هزار نفر خوزستان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که 53 درصد آن مردان و بقیه موارد زنان هستند. سرطان پوست، سرطان کولورکتال(سرطان روده بزرگ)، سرطان ریه و سرطان پوست شایع‌ترین انواع سرطان است که در مردان خوزستانی دیده می‌شود. همچینن شایع‌ترین انواع سرطان در میان زنان خوزستان سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان لوسمی(سرطان خون) است.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: از 10 هزار و 465 مورد مرگ ثبت شده در سال گذشته در خوزستان، 4906 نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و 1156 نفر بر اثر ابتلا به سرطان، 206 نفر به علت ابتلا به دیابت و 480 نفر نیز به علت ابتلا به آسم و COPD (بیماری‌های انسداد مزمن ریه) فوت کردند.
 
سلمان‌زاده با اشاره به تدوین برنامه جامع ملی مبارزه با سرطان در کشور اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن این برنامه از ابتلای سالانه 25 هزار نفر به سرطان و 10 هزار مرگ و میر ناشی از این بیماری جلوگیری خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: