tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
اگرچه شاید بیانیه لوزان یک موفقیت برای اقتصاد ایران به شمار آید، اما آنگونه که صاحب‌نظران می گویند تجار خارجی بیش از ایرانی‌ها به حضور در بازار ایران نیاز دارند و بنابراین تجار ایرانی نباید هول شوند و بلکه باید به دنبال افراد و برندهای صاحب نام دنیا باشند و عجله هم نکنند، بنابراین ورود به شراکت با شناخت درست باید صورت گیرد.

اگرچه شاید بیانیه لوزان یک موفقیت برای اقتصاد ایران به شمار آید، اما آنگونه که صاحب‌نظران می گویند تجار خارجی بیش از ایرانی‌ها به حضور در بازار ایران نیاز دارند و بنابراین تجار ایرانی نباید هول شوند و بلکه باید به دنبال افراد و برندهای صاحب نام دنیا باشند و عجله هم نکنند، بنابراین ورود به شراکت با شناخت درست باید صورت گیرد.

یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با تشریح شرایط اقتصاد ایران پس از تحریم ها گفت: مدیریت پس از تحریم اگر به مراتب سنگین‌تر از مدیریت قبل تحریم نباشد، هم سطح آن است و نظام مدیریت می تواند این حادثه را به نحوی کنترل کند که اقتصاد ایران لطمه نبیند، چراکه ممکن است از قضا، سکنجبین صفرا فزاید.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، فضای تهاجمی از سوی غرب به اقتصاد ایران شکل می‌گیرد و همه می‌خواهند به دلیل رکودی که در دنیا وجود دارد، به یک بازار بکر وارد شوند، بنابراین ممکن است که واردات ایران به گونه ای پیش رود که تولید آسیب ببیند.

وی تصریح کرد: تولید ایران باید در شرایط پس از تحریم به گونه ای مدیریت شود که قدرت رقابت داشته باشد؛ چراکه با توجه به نیازهای بخش تولید و شرایط قیمت و کیفیت و رقابت، نوعی هجمه به بازار وارد می‌شود که اگر کنترل نشود، تولید آسیب خواهد دید.

به گفته آل‌اسحاق، تولید در هر صورت، قیمت تمام شده بالایی دارد و کیفیت نیز با شرایط روز دنیا سازگاری ندارد، چراکه ایران در تحریم قرار داشته و دسترسی به تکنولوژی‌های غرب نداشته است، بنابراین اگر بازار، آزاد و رقابتی شود، شرایط سخت خواهد شد و ممکن است که صنعت و اقتصاد کشور ضربه ببیند.

وی اظهار داشت: آمادگی این فضا و سیاستگذاری ها و به ویژه تعامل با اقتصاد جهانی، نظامات کنترلی و مدیریتی ویژه ای لازم دارد که از نقاط مثبت این فضا به بهترین شکل استفاده شده و نقاط منفی آن، مدیریت شود.

آل اسحاق معتقد است که در رابطه با فعالان اقتصادی و بنگاهها و مردم نیز، افزایش تعاملات بین المللی سبب افزایش صادرات و واردات خواهد شد که شرایط جدیدی را پیش روی اقتصاد ایران و معیشت مردم قرار می دهد. ضمن اینکه استاندارد کالاها باید ارتقا یافته و قیمت تمام شده کاهش یابد.

وی افزود: مدیریت امروز دنیا از نظر نرم افزاری با مدیریت ایرانی تفاوت دارد و مدیران ما با مدیریت جهانی فاصله دارند و بنابراین باید اختلاف سطح را در اولین فرصت پر کنیم و از مدیریت دانش باید بیشتر استفاده شود.

وی اظهار داشت: باید سطح روابط ایران با دنیا با موقعیت جدید بازتعریف شود و مهارت های مربوط را کسب کنیم و اطلاعات بازار، افراد، برندها و بنگاههای صاحب نام دنیا را به دست آورده و توجه کنیم که علاقه طرف مقابل برای کار اقتصادی با ایران، کمتر از علاقه ما به کار با طرف خارجی نیست و بنابراین نباید امر به ما مشتبه شود که بازار خود را به راحتی در اختیار غربی ها قرار دهیم.

آل اسحاق ادامه داد: این یک تعارف نیست و باید این را باور کنیم که همانطور که در مذاکرات نیز طرف خارجی هم، هم‌پای ایران، در حصول توافق تلاش می کرد.

وی اظهار داشت: فعالان اقتصادی نباید برای آغاز روابط اقتصادی با دنیا هول شوند و بلکه باید به دنبال افراد و برندهای صاحب نام دنیا باشند و عجله هم نکنند، بنابراین ورود به شراکت با شناخت درست باید صورت گیرد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، روابط اقتصادی در داخل ایران نیز همچون بانک، بیمه، پول، حمل و نقل و جریانات مویرگی برای تعاملات اقتصادی با دنیا، باید کم کم به روال جهانی پیش رود و بساط روابط دلالی هم برچیده شود.

وی تصریح کرد: با ورود ایران به یک اقتصاد شفاف، بساط روابط غیررسمی و زیرمیزی ها برچیده می شود و نیاز به سیستم های انحرافی نخواهد بود، بلکه مجموعه تغییرات را باید به نحوی صورت دهیم که قیمت تمام شده افزایش یابد و نرخ تعاملات که هم اکنون 30 درصد هزینه را برای ایران به دنبال دارد، کاهش یابد.

آل اسحاق گفت: نیاز به واسطه های دست دوم و سوم برای تعامل با اقتصاد دنیا وجود ندارد و باید بتوانیم مستقیما با شرکای خارجی و اروپایی خود ارتباط برقرار کنیم. بنابراین باید وجه همت همه حضور در بازارهای دنیا و پیدا کردن شرکای درجه یک باشد.



در این راب8%w.tabnak.ir
نام:
ایمیل:
* نظر: