tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
اوباما پیش از دیدار با دونالد تاسک،‌ رئیس شورای اروپا گفت واشنگتن در حال حاضر بر اینکه می‌توان با ایران به توافق رسید یا نه تمرکز دارد. رئیس‌جمهور آمریکا آمریکا گفت: «چیزی که ما فعلاً بر روی آن تمرکز داریم این است که آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا نه.»
تنش میان کنگره و کاخ سفید بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تبدیل به میدان مبارزه‌ای تمام‌عیار شده است. وقتی که 47 سناتور جمهوری خواه به مقامات ایران نامه نوشتند و هشدار دادند که هرگونه توافقی تنها تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما اعتبار دارد، آخرین ضربه خود را در نبرد با کاخ سفید وارد کردند.

به گزارش هماپرس، به نقل از نیویرک تایمز، کاخ سفید در پاسخ به این اقدام جمهوری‌خواهان، انگشت اتهام را به سوی این نمایندگان گرفت و آنها را متهم به هم‌پیمانی با تندروهای داخل ایران کرد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید ضمن ابراز شگفتي از آنچه او همراهي و همدستي جمهوري‌خواهان با تندروهاي ايران دانست، سناتورها را به چوب لاي چرخ مذاكرات گذاشتن متهم كرد. سخنگوی کاخ سفید، در اشاره ای تلویحی به سابقه پافشاری جمهوری خواهان بر حمله نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳، گفت که مخالفان مذاکرات هسته‌ای در سنا دارای "سوابق طولانی و آلوده" در ترجیح راه‌حل‌های نظامی به روش‌های دیپلماتیک هستند.



جاش ارنست ادامه داد: «واقعیت این است که تلاش‌های کنونی آمریکا در کنار متحدان بین‌المللی‌اش در پی یک تعهد عمده و معنادار از سوی دولت ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور است تا ایرانی‌ها به جامعه بین‌الملل اثبات کنند که برنامه هسته‌ای‌شان برای اهداف کاملاً صلح‌آمیز است.» «من فکر می‌کنم اینکه برخی اعضای کنگره درصدد هستند تا با تندروهای ایران، به اشتراک برسند خود دارای نوعی کنایه و مفهوم است. این یک اتئلاف غیرعادی است.» این‌ها نیز سخنان باراک اوباما چند ساعت پس از منتشر شدن خبر نامه سناتورها است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، ‌ اوباما پیش از دیدار با دونالد تاسک،‌ رئیس شورای اروپا گفت واشنگتن در حال حاضر بر اینکه می‌توان با ایران به توافق رسید یا نه تمرکز دارد. رئیس‌جمهور آمریکا آمریکا گفت: «چیزی که ما فعلاً بر روی آن تمرکز داریم این است که آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا نه.»

رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: «هنگامی که به توافق برسیم،‌ اگر برسیم،‌ خواهیم توانست دلایل آن را هم برای مردم آمریکا توضیح دهیم و من مطمئنم که قادر به اجرای آن هم خواهیم بود.»

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از خود واکنش نشان داد و گفت: «طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور قدرت و اختیار مذاکره و چانه زنی در مورد مسائل مختلف را با طرف های خارجی دارد و اینکه در نامه تلویحاً به نقش و توان کنگره (در بی‌اعتبار دانستن تصمیمات رئیس جمهور) اشاره شده است، صحیح نیست.»

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به تندی از ۴۷ سناتور امضاکننده نامه‌ای که مدعی شده بودند توافق هسته‌ای احتمالی با ایران تنها تا پایان ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر خواهد بود، انتقاد کرد.

طبق گزارش ام اس ان بی سی، آقای بایدن با اشاره به اینکه خود ۳۶ سال در مجلس سنا حضور داشته است اقدام این ۴۷ سناتور برای ارسال این نامه به جمهوری اسلامی ایران را دون شأن این نهاد خوانده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «نامه ای که روز ۹ مارس توسط ۴۷ سناتور آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران ارسال شد و آشکارا برای تضعیف رئیس‌جمهور رسمی آمریکا در بحبوجه مذاکرات بین‌المللی حساس طراحی شده است، دون شأن نهادی است که من برای آن احترام قائلم.»

همچنین قانون‌گذاران دموکرات در کنگره آمریکا در کنار کاخ سفید خشم خود را نسبت به این اقدام سناتورهای جمهوری‌خواه اعلام کردند و آن را بیانیه‌ای خواندند که یک مداخله آشکار در مذاکرات محسوب نمی‌شود. دور بعدی رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 قرار است 24 اسفندماه در شهر «لوزان» در سوئیس برگزار شود.
منبع: آفتاب
نام:
ایمیل:
* نظر: