tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
سه هفته است که نمایندگان مجلس در صحن علنی پارلمان مشغول بررسی لایحه بودجه 94هستند. یکی از عوامل مطول شدن زمان بررسی بودجه در مجلس طرح پیشنهادات بسیار در جریان بررسی بودجه از سوی برخی نمایندگان است؛ پیشنهاداتی که عمدتا مصوب نمی‌شوند و تنها وقت بررسی بودجه را طولانی‌تر‌می‌کنند.
 دولت یازدهم امسال برای دومین سال متوالی لایحه بودجه را به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد تا پس از طی روال بررسی بودجه در کمیسیون‌ها و صحن مجلس، قانون بودجه 94 پیش از پایان سال جاری تصویب و به دولت ابلاغ شود.

به گزارش هما پرس، حالا سه هفته است که نمایندگان مجلس در صحن علنی پارلمان مشغول بررسی لایحه بودجه 94هستند. یکی از عوامل مطول شدن زمان بررسی بودجه در مجلس طرح پیشنهادات بسیار در جریان بررسی بودجه از سوی برخی نمایندگان است؛ پیشنهاداتی که عمدتا مصوب نمی‌شوند و تنها وقت بررسی بودجه را طولانی‌تر‌می‌کنند.

اما اگر در سه هفته گذشته پیچ رادیو را روی رادیوی مجلس تنظیم کرده باشید حتما با این موضوع مواجه شدید که افراد ثابتی به عنوان پیشنهاد دهنده در جریان بررسی بودجه اظهار نظر می‌کنند و در مقابل تعداد زیادی از نمایندگان در سه هفته گذشته و در جریان بررسی بودجه حتی یک اظهارنظر هم درباره جزییات بودجه نکرده‌اند.

اما علت سکوت برخی نمایندگان در جریان بررسی بودجه چیست؟!

محمدرضا ندیمی عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق در همین رابطه می‌گوید: در زمان بررسی بودجه چند گروه نماینده وجود دارند، یک عده به دلیل اینکه عضو کمیسیون تلفیق بودند با بندهای لایحه بودجه موافقند و در نتیجه پیشنهادی را مطرح نمی‌کنند. عده دیگری در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق پیشنهاداتشان را مطرح کرده‌اند و درخواست‌هایشان برآورده شده و عده کمتری هم هستند که به دلایل فردی، عدم تسلط بر بودجه و نداشتن پیشنهاد فعالیت متناسبی در بودجه ندارند. بنابراین تفاوت افراد از نظر سطح پیگیری آنهاست.

وی می‌افزاید:‌نمایندگانی که در صحن علنی اصرار به طرح پیشنهادات خود دارند هم یا نگاهشان به حل امور است و برایشان مهم است که مسائل حل شود و متاسفانه برخی دیگر هم صرفا از این تریبون استفاده می‌کنند.



نیره اخوان که به همراه همسر خود حسن کامران پای ثابت طرح پیشنهادات در جریان بررسی بودجه به نفع ایثارگران، بسیجیان و خانواده شهداست، نیز درباره انگیزه‌های خود می‌گوید: ما به دلیل اینکه بیشتر با مردم محشور هستیم و مطالبات موکلین‌مان برای‌ ما مهم هستند،‌مطالبات آنها را پیگیری می‌کنیم. اگر بتوانیم برای مطالبات مردم قوانین دائمی وضع می‌کنیم و اگرنه آنها را در قوانین سالانه پیگیری خواهیم کرد.



اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون تلفیق نیز در این باره معتقد است: برخی نمایندگان پیشنهادات خود را پیش از آمدن بودجه به صحن علنی در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق مطرح می‌کنند، برخی از این پیشنهادات مصوب می‌شود که در نتیجه این افراد نیازی به طرح پیشنهادات خود در صحن علنی نمی‌بینند و برخی هم در کمیسیون‌ها تصویب نمی‌شود و نمایندگان در صحن علنی همچنان پیگیر آن می‌مانند. البته پیشنهاداتی که در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود کمتر به نتیجه می‌رسد و صرفا زمان بررسی بودجه را طولانی‌تر می‌کنند.

جلیلی اضافه می‌کند که برخی نمایندگان به دنبال تهیه طرحی برای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس هستند تا در جریان بررسی بودجه هر پیشنهادی در صحن علنی قابل طرح نباشد.


محمد حسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس نیز در همین باره  می‌گوید: نمایندگانی که در جریان بررسی بودجه پیشنهادی را مطرح نمی‌کنند عمدتا نظراتشان در مصوبات کمیسیون تلفیق تامین شده و لذا در صحن علنی مجلس اظهارنظری نمی‌کنند؛ ضمن اینکه پیشنهادات مطرح شده در جریان بررسی بودجه در صحن علنی اغلب خارج از موضوع هستند و به تصویب نمی‌رسند.

فرهنگی طرح پیشنهادات نمایندگان در جریان بررسی بودجه را تابع اختیارات نماینده و در چارچوب قوانین عنوان می‌کند و می‌گوید که نه الزامی قانونی در این رابطه وجود دارد و نه مانعی برای طرح پیشنهادات نمایندگان وجود دارد.

منبع: پارسینه
نام:
ایمیل:
* نظر: