tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
سخنگوی دولت مطرح کرد:
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: بر اساس تبصره 21 قانون بودجه سال 93 مابه التفاوت منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها باید در بخش‌های غیرنقدی همانند بهداشت، تولید و مسکن هزینه شود که دولت یازدهم بر این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارد.
محمدباقر نوبخت در حاشیه همایش اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و قطع‌شدن یارانه افراد پردرآمد این مطلب را بیان کرد.

 وی ادامه داد: تبصره 21 قانون بودجه سال 93 در خصوص چگونگی اجرای قانون هدفمندی وظایفی را برای دستگاه‌های اجرایی و دولت مشخص کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: در این تبصره تصریح شده، سخنگوی دولت با بیان این که در سال‌های گذشته منابعی که از هدفمندی یارانه‌ها به دست می‌آمد در بین مردم به صورت نقدی تقسیم می‌شد گفت: در سال‌های گذشته آنچه که از هدفمندی یارانه‌ها کسب می شد به همراه بخشی از بودجه عمومی به مردم تقدیم می‌شد در حالی که قانون هدفمندی بر این تاکید دارد که 50 درصد از درآمد باید بین مردم توزیع شود و الباقی در بخش بهداشت، درمان و تولید هزینه گردد و البته 20 درصد از آن نیز به خزانه دولت کمک شود.

نوبخت یادآور شد: متاسفانه طی سالیان گذشته نه تنها از محل منابع اجرای هدفمند کردن یارانه ها منابعی به بودجه عمومی و خزانه کمک نشد بلکه هر سال از درآمد هدفمندی در بین مردم توزیع گردید.

وی ادامه داد: سال جاری 11 هزار و 300 میلیارد و سال گذشته 11 هزار و 200 میلیارد از خزانه برداشت می شد و روی ارقامی که از اصلاح قیمت ها حاصل شد بین مردم تقسیم می گشت؛ ما در سال جاری گام را جلوتر گذاشتیم و این مبالغ را طوری صرفه جویی کرده ایم که 4 هزار و 800 میلیارد تومان از آن را برای ارزان کردن بهداشت و درمان صرف کرده ایم.

سخنگوی دولت به اهداف سال آینده اشاره کرد و گفت: برای سال آینده دو هدف عمده را مدنظر خواهیم داشت البته امسال در زمینه هدفمندی یارانه ها پرداخت نقدی خارج نشین ها را حذف کرده ایم و افرادی که پردرآمد بوده اند نیز مشخص شده اند و با یک برنامه معین و با احتیاط و بدون ایجاد استرس به همراه تأنی لازم در حال حذف این افراد هستیم.

نوبخت تصریح کرد: منابعی را که از این جهت کسب می شود صرف بهداشت، درمان، تولید، اشتغال و مسکن ارزان قیمت خواهیم کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان این که یارانه افراد ایرانی ساکن در خارج از کشور به طور کامل قطع شده است گفت: یارانه افراد پردرآمد در داخل کشور نیز به تدریج در حال قطع شدن است.

وی به اهتمام دولت برای مسکن ارزان قیمت در سال آینده اشاره کرد و افزود: سال آینده مبلغی بالغ بر 1300 میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها را به مسکن ارزان قیمت اختصاص می دهیم.

نوبخت تصریح کرد: تسهیلات مسکن ارزان قیمت در اختیار زنان سرپرست خانوار و افراد کم درآمد بویژه در بافت های فرسوده شهری قرار می گیردو البته یک هزار میلیارد تومان هم از منابع هدفمندی یارانه ها به اشتغال فارغ التحصیلان اختصاص می یابد.

وی اضافه کرد: دولت در سال جاری توجه ویژه ای به بحث بهداشت و درمان، مسکن ارزان قیمت و اشتغال خواهد داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه در خصوص نحوه حذف یارانه افراد پردرآمد گفت: در 8 ماه گذشته منابع اطلاعاتی‌مان در این خصوص را کامل کردیم تا موجب استرس و اضطراب در جامعه نشود.

نوبخت با بیان اینکه برای حذف یارانه کسانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند از مراجع رسمی تحقیق به عمل آورده‌ایم، گفت: برای حذف یارانه پردرآمدها در داخل از 40 پایگاه اطلاعاتی، تحقیق کردیم و حذف آنها در حال اجرا و انجام است.

وی درباره مطرح شدن افزایش نرخ سوخت درآینده نیز گفت: آنچه در مجلس تصویب شد ارتباطی به قانون هدفمند کردن یارانه ها ندارد بلکه مجلس تصمیم گرفت تا برای تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری شرکت نفت در طرح های نفتی 5 درصد اجازه افزایش قیمت های حامل انرژی را بدهد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: مطرح شدن این موضوع ارتباطی به بحث قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نزدیک کردن این حامل‌ها به فوب خلیج فارس ندارد.

نوبخت در مورد هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها مصمم هستیم تا با هماهنگی مجلس این کار صورت گیرد و بنابراین آنچه امیدوارم از مجلس به عنوان قانون بودجه سال 94 ابلاغ می‌شود محصول توافق بین دولت و مجلس برای خدمت‌رسانی به مردم باشد.

وی در ادامه درباره اقتصاد مقاومتی و اینکه چه برنامه هایی در زمینه اجرا در این سیاستها انجام گرفته است؟گفت: این سیاستها دو مخاطب خاص و عام دارد .

سخنگوی دولت با بیان اینکه مخاطب خاص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دستگاه‌های دولتی هستند، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرای این سیاستها خود را مسوول می‌داند که برنامه اجرایی و عملیاتی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

نوبخت اظهار داشت: مخاطب عام اقتصاد مقاومتی مردم هستند؛ اگر سیاستهای اقتصادی اصل 44 بتواند بستر سازی لازم را انجام دهد تا همه مردم در اقتصاد مشارکت داشته باشند آن زمان اقتصادی با ریشه و منسجم خواهد بود و در برابر تکان های خارجی مقاومت می کند.

وی اضافه کرد: ما هر 24 بند سیاستهای کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی را تفکیک کرده و به هر دستگاه اجرایی در قوه مجریه مسوولیت یک یا چند بند از آن را محول کرده‌ایم.

رییس سازمان میریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: برنامه های کمی در این خصوص کوتاه مدت و میان مدت است و تمامی دستگاههای اجرایی یک برنامه برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در دست دارند.

نوبخت اضافه کرد: لایحه بودجه 94 نیز با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه شده و رشد اقتصادی، توسعه صادرات، و اقتصاد دانش بنیان از جمله مواردی است که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: