tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
فیلمسازان جشنواره فجر :
تنور سینمای ایران به واسطه جشنواره فجرهمچنان گرم است. ماراتن فجر به انتهای خود نزدیک می‌شود و شرایط نشان می‌دهد علی‌رغم برخی مانع‌تراشی‌ها و بهانه‌هایی همچون "سیاه‌نمایی" بازتاب مشکلات جامعه در فیلم‌ها ادامه دارد.
به گزارش هما پرس بهاره نوروزی در آفتاب نوشت  در میان هیاهوهای نقد و بررسی فیلم‌ها، پیام کمیسیون فرهنگی در جای خود قابل تامل است. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس پیام داده‌اند که فیلم‌ها را رصد می‌کنند. پیامی که وجه خوش‌بیینانه‌اش افزایش بودجه و کمک به ساخت فیلم‌هاست و جنبه دیگرش بهانه‌تراشی و سنگ‌اندازی در راه اکران فیلم‌ها تلقی می‌شود. البته همین نماینده‌‌ها عنوان کرده‌اند فرصت دیدن فیلم‌ها در جشنواره را نداشته‌اند.

داستان سینما و مجلس از جشنواره سال گذشته و فيلمهاي «عصباني نيستم»، «قصه‌ها» و «خانه پدري» آغاز شد و تقريباً در اغلب ايام سال 93 شاهد واکنش‌هاي نمايندگان نسبت به فيلم‌ها بوديم. واکنشی که بیشتر به هجمه و حمله به فیلمسازان سینمای اجتماعی شده و آنان را به بهانه سیاه‌نمایی و یا دیدگاه مغرضانه به حذف‌شدن تهدید کرده است. تهدیدی که در حوزه‌های مختلف هنری از سینما تا موسیقی اعمال و تکرار می‌شود. با تمامی این تهدیدها و حاشیه‌ها، فیلمسازان بازهم به ژانر اجتماعی تکیه کرده و مسائل اجتماعی را آیینه فیلم‌سازی خود قرار داده‌اند.

یکی از این فیلمسازان مصطفی کیایی، کارگردان فیلم عصر یخبندان است؛ فیلمی که با مضامین اجتماعی چون خانواده، تبعیض اجتماعی و اعتیاد و... ساخته شده است. مصطفی کیایی عصر یخندان را در ادامه کارهای قبلی خود مانند خط ویژه ساخته است. فیلمی که حالا در صدر آرا مردمی و منتقدان قرار دارد و در هفت بخش جایزه سیمرغ جشنواره سی و سوم کاندیدا شده است و البته در لیست انتظار دریافت جوایز فجر قرار دارد.
 
پیام فیلم‌های اجتماعی باید درک شود

کیایی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب در حاشیه جشنواره فجر به تحلیل سینمای اجتماعی و ریشه هجمه‌ها به سینما پرداخته و می‌گوید: «اگر کسی پیام فیلم‌های اجتماعی را درک کند هرگز با آن‌ها مخالفت نمی‌کند. فیلم‌های اجتماعی با نقد وجه دیگر ماجرا را نشان می‌دهند. پیام فیلم عصر یخبندان این است که چه خوب است که خانواده‌ها دور هم جمع شوند و بنیان خانواده تحکیم پیدا کند.»

کیایی تاکید می‌کند: «با وجود کج فهمی‌ها دغدغه من اجتماع و دردهای مردم است بنابراین اگر فیلمی بسازم بازهم از این قاعده جدا نیست. این هجمه‌ها همیشه علیه آثار سینمایی وجود داشته است وزارت ارشاد نیز باید قاطعانه برخورد کرده و از فیلم‌ها دفاع کند اما نظر مردم  واستقبال مردم از همه چیز بیشتر اهمیت دارد و این مردم هستند که نشان می‌دهند کدام فیلم موفق است.»
 
مشکلات جوانان نیازمند نمایش در فیلم‌هاست

 کیایی تنها فیلمساز موفق جشنواره امسال نیست که دوربین خود را بر بدنه اجتماع متمرکز کرده است. ابوالحسن داوودی هنرمند دیگری است که با رخ دیوانه در جشنواره فجر ظاهر شده است. وی از فیلمسازانی است که همیشه در آثار خود به دغدغه‌ها و مسائل نسل جوان نگاه تازه‌ای داشته است. اثر تازه او رخ دیوانه در صدر آرای مردمی جشنواره فجر قرار داشته و در بخش‌های مختلف جایزه فیلم فجر کاندیدا شده است. فیلمی که بازهم به نابرابری‌های اجتماعی و موضوع مهمی چون تاثیر شبکه‌های اجتماعی و دغدغه‌های جوانان پرداخته است.

وی در حاشیه جشنواره فیلم فجر به راه پایان مناقشات اشاره کرده و به خبرنگار آفتاب گفت: «باید فرهنگ دیالوگ و احترام به نظرات و دیدگاه های مختلف در کشور نهادینه شود این تنها را پایان دادن به برخی مناقشات است. در جشنواره امسال دیدم یکی از خبرگزاری‌های وابسته به جناح خاص روزنامه‌ای چاپ کرده و با  فیلمسازان مختلف و با دیدگاه‌های مختلف و متضاد گفت‌وگو کرده است به نظرم خوب است فرهنگ نقد و گفت‌وگو آموزش و نهادینه شود.»

 کارگردان رخ دیوانه تاکید کرد: «جوانان همیشه منشا خیر و برکت در جامعه هستند و مسائل و دغدغه‌های آنان باید اولویت قرار بگیرد من به عنوان یک فیلمساز هر زمان احساس کنم مسئله‌ای باید در جامعه مطرح شود از آن نگذشته و به وظیفه خودم عمل می‌کنم.» وی با بازخوردهای مثبت مردم و منتقدان به رخ دیوانه اشاره کرد و تاکید کرد: «خوشبختانه بازخوردهای مثبتی از مردم و منتقدان دریافت کرده‌ام در عین حال باید بگویم به همه نظرات مختلف و مخالف احترام می‌گذارم.» 
 
تلاش برای مانع تراشی بر سر فعالیت‌های قانونی ادامه دارد

 با اینکه برخی از افراد دغدغه های دینی و اخلاقی را مسئله اصلی خود عنوان می‌کنند اما گاهی  از روش‌های غیراخلاقی برای رسیدن به مقاصد خود بهره می‌گیرند؛ نمونه آخر رفتار آنها در انتشار خبر کذب آلبوم تک‌خوانی زنان و بهر‌ه‌گیری از مراجع تقلید در راه بسته‌شدن فعالیت‌های قانونی وزارت ارشاد است. موضوعی که با موضع‌گیری قاطعانه وزارت ارشاد مبنی بر تکیه به نظر مقام معظم رهبری درباره فعالیت موسیقی زنان؛ تا حدودی پایان یافت. باید منتظر ماند و دید تندروها بازهم از دلایل تکراری همچون سیاه‌نمایی، نگاه غربی و توهین به ارزش‌ها برای مقابله با سینما بهره می‌گیرند و یا دعوای سیاسی خود با دولت یازدهم را به عرصه‌های دیگری خواهند برد.
نام:
ایمیل:
* نظر: