tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۹
مجتبی یوسفی نماینده اهواز:
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید اجلاسی در خوزستان و اهواز که مرکز این ریزگردها است، برگزار و تبعات نبود توجه به موضوعات زیست محیطی در منطقه گوشزد شود تا از ظرفیت دیپلماسی در کنار ظرفیت‌های داخلی برای حل معضل ریزگردها استفاده شود.
مجتبی یوسفی با اشاره به وقوع گرد و غبار در خوزستان اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های بحق مردم این است که می‌گویند تا گرد و غبار و ریزگردها به تهران نرسد، کسی به فکر استان‌های غربی و جنوبی از جمله خوزستان نیست؛ حدود دو ماه است که نفس مردم تنگ شده و زندگی‌شان به مخاطره افتاده است و شاهد سوء مدیریت‌ها هستند بنابراین در سطح ملی در این خصوص تذکر داده‌ایم.

وی افزود: در حال پیگیری برداشت ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در دولت قبل هستیم تا گزارشی در مورد اینکه این اعتبارات کجا هزینه شد، به مردم ارائه شود.

یوسفی گفت: با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور نیز پیگیر اصلاح مدیریت منابع آب و تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه عمده ریزگردهای اخیر در خوزستان منشاء خارجی داشته‌اند، باید دیپلماسی منطقه‌ای برای حل این معضل تقویت شود. از رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزرا می‌خواهیم نسبت به سیاسی‌کاری دولت قبل در خوزستان و برخی دیگر از استان‌ها که دچار مشکل هستند، اقدام کنند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر به وزیر امور خارجه در خصوص وضعیت گرد و غبار در خوزستان افزود: پیشنهاد می‌شود رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزیر امور خارجه، از دیپلماسی منطقه‌ای استفاده کند؛ باید اجلاسی در خوزستان و اهواز که مرکز این ریزگردها است، برگزار و تبعات نبود توجه به موضوعات زیست محیطی در منطقه گوشزد شود تا از ظرفیت دیپلماسی در کنار ظرفیت‌های داخلی برای حل معضل ریزگردها استفاده شود.

وی با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به خوزستان به منظور مدیریت ریزگردها گفت: با توجه به نامه‌ای که برای رئیس جمهور ارسال شده است، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت تامین حق‌آبه تالاب‌ها و هزینه‌کرد مناسب و در بلندمدت نیز استفاده از دیپلماسی منطقه‌ای انجام شود.

یوسفی با اشاره به گله بحق مردم از روند تعطیلی‌ها در این شرایط افزود: در روزی که گرد و غبار رخ داده است، نباید مردم را بلاتکلیف بگذارند. هواشناسی از قبل، وقوع گرد و غبار را پیش‌بینی می‌کند؛ چرا می‌گذاریم مردم از منزل خارج شوند و بعد تعطیلی را اعلام می‌کنیم؟ این نشان از سوء مدیریت است.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ به موقع تصمیم در مورد تعطیلی‌ها گفت: چه چیزی مهم‌تر از سلامت مردم است که با نبود اطلاع‌رسانی مناسب، این گونه سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازیم؟ در این خصوص روز دوشنبه به سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت کشور تذکر دادیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بررسی بودجه سال ۹۸ در مجلس دوره قبل، یک هزار میلیارد تومان از منابع ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برداشت و به صندوق سازمان حفاظت محیط زیست کشور واریز شد و با بی‌دقتی که رخ داد، حداقل ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان از حق آلایندگی شهرداری‌ها و دهیاری‌های خوزستان برداشت شد. چرا مجلس دوره قبل اجازه داد این حق آلایندگی استان‌های آلاینده در سطح کشور برداشت شود و بیشترین ضرر نیز به خوزستان وارد شد.

وی افزود: در دو سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اجازه برداشت از محل سهم آلایندگی خوزستان را نداده‌ایم.




منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: