tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
حوزه هنری خوزستان یکی از نهاد‌هایی است که سالهاست در معادلات فرهنگی و هنری استان خوزستان نقش جدی ایفا نمی‌کند. تغییرات پی در پی مدیران این نهاد انقلابی در خوزستان در سال‌های اخیر باعث شده تا هیچگاه حوزه هنری خوزستان رنگ ثبات و آرامش را به خود نبیند.

علی‌رغم وجود پتانسیل عظیم هنری در استان خوزستان و وجود دستگاه‌های عریض و طویل و ادارات فرهنگ و هنر در خوزستان، هیچگاه شاهد نتایج مطلوب و تاثیرگذار در سطح جامعه نبودیم.

شاید عدم هم‌افزایی در بین نهاد‌های فرهنگی یکی از چالش‌های مهم توسعه فرهنگی در خوزستان است، روند معیوبی که سالهاست ادامه دارد و به نوعی حاصل کج سلیقگی‌ها و بعضاً ناشی از دعوا‌های سیاسی و جناحی در بین مدیران فرهنگی استان است.

در این میان بیشترین حجم خسارت و دلزدگی را هنرمندان فعال متحمل می‌شوند، هنرمندانی که بی مزد و مواجب درخط اول تولید محتوا و آثار فاخر فرهنگی و هنری در سطح استان هستند و با حضور در رویداد‌های ملی و بین المللی در غفلت مدیران ناکارآمد همچنان می‌درخشند.

حوزه هنری خوزستان یکی از نهاد‌هایی است که سالهاست در معادلات فرهنگی و هنری استان خوزستان نقش جدی ایفا نمی‌کند. تغییرات پی در پی مدیران این نهاد انقلابی در خوزستان در سال‌های اخیر باعث شده تا هیچگاه حوزه هنری خوزستان رنگ ثبات و آرامش را به خود نبیند.

با روی کار آمدن محمدمهدی دادمان در حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور انتظار می‌رفت این نهاد در خوزستان با تحول و توسعه رضایت نسبی هنرمندان فعال را بهمراه داشته باشد، اما گویا سیاست یک بام و دوهوا در جریان است.

حوزه هنری از ریل هنر انقلابی خارج شده است

مصطفی بوعذار شاعر و کارگردان هنر‌های نمایشی اظهار داشت: متاسفانه همچنان حوزه هنری خوزستان در انحصار افرادی خاص قرار دارد و از آفت‌های گذشته ایی که به خود داشت همچنان رنج می‌برد.

دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی افزود: حوزه هنری خوزستان علیرغم سیاست‌های شفاف و مدونی که در حوزه هنری مرکز در حال انجام است و نقشی کلیدی در ترویج هنر انقلابی در سطح کشور دارد متاسفانه در برخی استان‌ها در حد یک نام و القابی همچون انقلابی، جهادی و تبلیغات اسلامی باقی مانده است

وی خاطرنشان کرد: حوزه هنری خوزستان به زعم همه هنرمندان استان هیچگاه در خدمت رشد و کشف استعداد‌های جوان و همچنین جریان اصیل هنر انقلابی نبوده و همیشه دچار اعمال سلیقه‌های شخصی و رابطه‌ای در حمایت از هنرمندان استان عمل کرده است؛ اقدامی نامطلوب که با حضور این مدیر جوان همچنان لاینحل باقی مانده است.

دبیر همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور ادامه داد: حوزه هنری تبلیغات اسلامی خوزستان که می‌بایست پایگاهی برای هنرمندان دینی و ارزشی، محلی برای شکوفایی استعداد‌های جوان در مناطق محروم و فرصتی برای تولیدات آثار فاخر فرهنگی و هنری در تراز انقلابی باشد که متاسفانه در این مدت شاهد اقداماتی تامل‌برانگیزی از حوزه هنری خوزستان بودیم‌.

بوعذار تصریح کرد: مصادره برخی آثار هنری گروه‌ها وتولیدات سازمان‌ها و ادارات فرهنگی در حوزه هنری خوزستان امری غیر اخلاقی است که در سیاست‌های این نهاد عادی شده است و همچنین حمایت از برخی آثار فرهنگی و هنری حاشیه دار با رگه‌های ابتذال، نشان از ولنگاری فرهنگی در نهادی با پسوند تبلیغات اسلامی است که متاسفانه ادامه دارد.

این شاعر و نویسنده خوزستانی با انتقاد از عدم توجه به خرد جمعی از سوی مدیر حوزه هنری خوزستان گفت: از ابتدای شروع به کار تاکنون هیچ جلسه عمومی با هنرمندان رشته‌های مختلف نگذاشته است وفردی که از مواجهه حضوری با عموم هنرمندان و شنیدن نقد‌های آنان به حوزه هنری خوزستان واهمه بسیاری دارد چگونه میتواند پاسخگوی مطالبات هنرمندان باشد؟

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان افزود: حوزه هنری سالهاست که از ریل هنر انقلابی خارج شده است ومحلی برای حضور فرصت‌طلبان و برخی سودجویان معلوم الحال تبدیل گشته است که برای برخی دلسوزان انقلاب و فعالین فرهنگی استان جای نگرانی بسیاری به وجود آورده است

وی با اشاره به سیاست‌های یک بام و دو هوای حوزه هنری در قبال هنرمندان و فعالیت‌های آنان که روز به روز عیان‌تر می‌شود گفت: برخی اقدامات حوزه هنری، پارادوکسی عجیب را در اذهان مخاطبان ایجاد کرده است از طرفی شعار‌های بی امان انقلابی و ادعای پرچمدار بودن هنر انقلابی در کنار برخی اقدامات تأمل‌ برانگیز و پرحاشیه در فضای فرهنگی و هنری استان حاصل از بی تدبیری و عدم شناخت از فضای فرهنگی هنری استان خوزستان توسط مدیر این مجموعه است.

شخص محوری در حوزه هنری

محمد جنت مکان از نویسندگان و فعالان دفاع مقدس گفت: دو ایراد اساسی به نهاد‌های فرهنگی وارد است یکی کمبود بودجه لازم و کم اهمیت جلوه دادن فرهنگ برای مردم و دیگری شخص محور بودن دستگاه فرهنگی به جای سیستم محور بودن است.

مدیر موسسه فرهنگی معراج اندیشه پویا تصریح کرد: اگر امور سیستمی باشد حقی جابجا نمی‌شود.

حوزه هنری در دایره بسته

عبدالصاحب رومزی پور نویسنده شاخص دفاع مقدس در خصوص عملکرد حوزه هنری خوزستان گفت:متاسفانه حوزه هنری خوزستان در یک دایره بسته و با افرادی خاص همکاری می کند وگزارشی از فعالیت آنها نمی بینیم،نه اینکه کار نمی کنند.

مدیر انجمن ادبیات داستانی بسیج خوزستان خاطرنشان کرد: حوزه هنری در گذشته محل پرورش استعدادها بود و واحد های داستان ،شعر و نمایش آن سرآمد کشور بودند

داور جشنواره های داستان وجایزه ادبی یوسف افزود: زمانی بزرگان هنرخوزستان در آنجا رفت و آمد داشتند و تنگ نظری نبود.اما بعدها حوزه هنری به یک اداره معمولی تبدیل شد که به دنبال ارائه گزارش کار وآمار است.

عارف قادری نژاد رئیس سابق انجمن موسیقی خوزستان با اشاره فعالیت های گسترده خود در زمینه موسیقی دفاع مقدس و یادواره ها گفت: تاکنون هیچگونه همکاری با حوزه هنری خوزستان نداشته ام.

مدرس وعضو شورای موسیقی کلاسیک خوزستان که سابقه اجرا در حضور رهبر انقلاب اسلامی را دارد خاطرنشان کرد: سالها برای موسیقی فاخر و دفاع مقدس و شهدا وقت گذاشتیم و بیشترین رتبه های برتر را در کشور کسب کردیم. با تحصیلات تکمیلی و دریافت بالاترین مدرک موجود درکشور سالها در یادواره‌های شهدا و مراسمات ملی و مذهبی اجرا کردیم اما حتی یکبار هم از ما دعوت نکردند.

مدیر آموزشگاه موسیقی سرایش تصریح کرد: متاسفانه واحد موسیقی و مدیریتش را به افرادی که برای اهل موسیقی معلوم‌الحال اند سپرده اند.

قادی نژاد مسئول سابق انجمن موسیقی بسیج هنرمندان خوزستان ادامه داد: ملاک انتخاب هم مشخص است و براساس نگاه قومی وهمشهری بودن اقدام شده است.

وی با انتقاد از مدیریت حوزه هنری خوزستان گفت: برای حوزه هنری و مسئولینش بخاطر این سوء مدیریت متاسفم!

عضو شورای نظارت بر آموزشگاه های موسیقی خوزستان خاطر نشان کرد: نهادی که مدعی است تحت نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود واقعا اینقدر باید نسبت به فضای موسیقی استان و رویدادهای آن ضعیف و خنثی باشد؟

حداقل بزرگداشت عبدالرضا حیاتی را برگزار کنند

ابراهیم مکوندی مسئول سابق کانون بسیج هنرمندان شرق اهواز گفت: حوزه هنری در ابتدای شروع با تاکید بر ترویج هنر متعالی و دفاع مقدس کارهای ارزشمندی را تولید کرد و اغلب هنرمندان، حوزه هنری خوزستان را با عبدالرضا حیاتی می‌شناسند چراکه در گذشته ملجا و ماوای هنرمندان بود.

نویسنده و پژوهشگر هنر بومی با اشاره به فعالیت ۱۳ ساله خود در حوزه هنری خوزستان خاطرنشان کرد: در ماه‌های رمضان هنرمندان با زبان روزه در حوزه هنری ضمن تولید هنر دینی، همانجا افطار میکردند و خلوصی ویژه داشتند. اما هیچ گاه سراغی از هنرمندان قدیمی گرفته نشد.

مکوندی افزود: از حوزه هنری انتظار داریم حداقل برای فردی که خودش را وقف هنر انقلاب کرد یک بزرگداشت ملی برای استاد عبدالرضا حیاتی برگزار کند و راه و روش و منش زنده یاد عبدالرضا حیاتی باید در حوزه هنری جاری و ساری باشد.

این نویسنده و کارگردان تصریح کرد: حوزه هنری محل فعالیت هنرمندان بزرگی بود که دیگر در آنجا نیستند.

 

منبع: پایگاه خبری دفاع پرس

نام:
ایمیل:
* نظر: