tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز:
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به لایحه بودجه ۷۵ هزار میلیارد ریال شهرداری اهواز برای سال ۱۴۰۱ گفت: بودجه شهرداری اهواز برای سال آینده با پیش بینی ۱۱۰ درصد رشد بسیار خوش بینانه پیشنهاد شده است.

دکتر مرتضی افقه بیان داشت: به نظر می رسد که شهرداری اهواز از لایحۀ بودجه دولت الگوبرداری کرده است. 

وی افزود: همانگونه که پیش بینی درآمدها در لایحۀ بودجۀ 1401 دولت غیرواقعی و بسیار خوشبینانه برآورد شده است، لایحۀ بودجه شهرداری اهواز هم درآمدهائی را پیش بینی کرده است که اگر مشکل تحریم ها و برجام حل نشود، قابل تحقق نخواهند بود. 

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: از آنجا که بعد از حدود چهار سال تشدید تحریم ها، درآمد ملی و به تبع آن درآمد افراد و بنگاه های اقتصادی به شدت کاهش یافته، پیش بینی افزایش عوارض و مالیات آن هم در حد 3 هزارمیلیارد تومان، رویائی و غیرقابل تحقق است. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: با این حال، در صورت حل برجام بخشی ازدرآمدهای دولت از طریق آزادسازی منابع بلوکه شده در برخی کشورها، احتمالاً در کوتاه مدت قابل تحقق است اما آثار مالی رفع تحریم ها به سرعت قابل تحقق نیست و بنابراین، حتی در صورت رفع تحریم ها حداقل در سال اول آثار آن در درآمد افراد و بنگاه های اقتصادی مناطق و استان ها ظاهر نخواهد شد. به همین دلیل نمی توان انتظار داشت در سال آینده افزایش 110 درصدی درآمدهای شهرداری اهواز قابل تحقق باشد. 

افقه تصریح کرد: همین شرایط در سطح کلان و برای بودجۀ پیشنهادی دولت هم وجود دارد: یعنی بسیاری از درآمدهای پیش بینی شده در لایحۀ بودجۀ سال آیندۀ دولت حتی اگر برجام احیا شود قابل تحقق نخواهد بود. بنابراین، بعید است تأمین منابع درآمدی شهرداری اهواز از طریق بودجۀ دولت نیز قابل انجام باشد.

گفتنی است شهردار کلانشهر اهواز در جلسه در روز چهارشنبه در بیست و نهمین نشست رسمی شورا با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به رییس شورای اسلامی اهواز گفته بود : بخش مهمی از افزایش بودجه شهرداری برای سال آینده در بخش درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشارکت بخش خصوصی و شهرسازی دیده شده است.

وی اظهار داشت: مدیریت شهری اهواز نیاز به جراحی دارد و این جراحی به طور طبیعی همراه با درد خواهد بود ولی باید با تحمل برخی فشارها در این مسیر، این تغییر را با نگاه منطقی برای حل مشکل مردم به کار گرفت.

امینی با بیان اینکه این بودجه در ۱۰۰ جلسه با صرف سه هزار و ۳۶ ساعت کار کارشناسی تدوین شده است گفت: مراحل تدوین لایحه بودجه که از ۲۸ مهرماه آغاز شد دارای ویژگی هایی است که برای اولین بار در تدوین بودجه شهرداری مورد توجه قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: