tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳
مرتضی عجم

این کتاب برای ما ايرانيان از دو منظر قابل توجه است:
۱. چگونه کشوری فقیر اما با پشتوانه غرور ملیش به تدریج و در نوزایشی در عمل ، با گام های به پیش بدون گام به پس، توانست در دیالکتیک پیچیده ایی بین ایدئولوژی انقلابی و منافع ملیش تعادل به وجود بیاورد و در ۵۰ ساله اخیر بی وقفه به پیش برود.

چین مرکز تئوری پردازی مارکسیسم مائویستی بود اما رهبرانش به سرعت به یک اجماع دست یافتند تا چگونه بین ایدئولوژی و منافع ملی چگونه تعادلی به وجود بیاورند تا ببشترین سود را کسب کنند وبا این حال ثبات سیاسی را تامین کنند. آنها می دانستند که در دنیای سیاست تنها شاید فقط یکبار بتوان پدیده ایی را تجربه کرد و به سلامت از آن عبور کرد و فرصت ها به چه میزان مهم و دست نیافتنی هستند.

شاید چین چیزهایی داشت که ما نداشتیم و چیزهایی نداشت که ما داشتیم.

چین جمعیت بسیار زیادی که سیاست غلط به سرعت موج عظیم فقر را به راه می اندخت و نفت نداشت که سیاست های غلط در سایه درآمدش پوشانده شوند و به چشم نیایند.
اما دولت و حزب کمونیست چین به عنوان نماینده راستین خودآگاهی ملی آن عمل کرد و چین را به ابر قدرت بزرگ در نیمه اول قرن بیست و یکم تبدیل کرد.
هرچه که بود چین به یاد می دهد که چگونه منافع ملی در دایره اصلی تصمیم گیری قرار گیرد و حتی ایدئولوژی هم براین اساس تفسیر و مورد استفاده‌ قرارگیرد.

۲. فصول پایانی کتاب روند برخاست چین را مدنظر دارد که چگونه چین در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت درگیر با ابرقدرتی آمریکاست.

این پدیده می بایستی با احتیاط توسط ایران مورد ارزیابی قرار گیرد. چین رقبای زیادی در منطقه و جهان دارد که از خیزش آن به شدت هراسناکند.

یقینا بازی در این جولانگاه بسیار پیچیده و چند وجهی است. افتادن در دام چین، برای ایران می تواند دشمنان تازه ایی بتراشد بدون آنکه نفع زیادی برای ایران داشته باشد.

این در حالیست که ایران برخلاف ارزیابی های اولیه برای چین از اهمیت استراتژیک برخوردار است و تنها دژ شرقی محسوب می شود که در دامن غرب در نغلتیده است. ایران برای کنترل روسیه و هند هم امری حیاتی محسوب می شود.

چین در حال خیزش بزرگی است و ایران می بایستی در برابر خطر این خیزش خود را آماده و مجهز کند تا به رزمگاه دوباره قدرتهای جهانی تبدیل نشود ودر زیر دست وپا له نشود. در عین حال بتواند منافع حداکثر خود را تامین کند.

خواندن کتاب و توجه به تجربیات دیگران می تواند کمک شایان بکند که ایران با بصیرتی تمام وارد دنیایی شود که تمام معادلاتش در حال تغییر است.

نام:
ایمیل:
* نظر: