tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
شیرینی توسعه در میان نی های شکر خوزستان را می توان زمانی چشید که می بینم در توسعه صنایع جانبی و سرعت دادن به چرخه اقتصاد کشور هم نقش اول را دارد.
سارا محیسنی _شیرینی توسعه در میان نی های شکر خوزستان را می توان زمانی چشید که می بینم در توسعه صنایع جانبی و سرعت دادن به چرخه اقتصاد کشور هم نقش اول را دارد.

نیشکر، گیاهی که از قدیم الایام بخش اعظمی از زمین های خوزستان را صاحب است و با تولید شکر، شیرینی را همواره بر کشور چیره کرده است.

مزارع نیشکر خوزستان با وجود کمبود آب و خشکسالی ها با مدیریت صحیح آب، شیرینی سفره ها را کم نکردند و با تولید قابل توجه بر حسب آمار و ارقام ها در خود کفایی کشور نقش قابل تاملی داشته‌اند.

با توجه به اینکه به منظور خودكفایی در تامين شكر مورد نياز كشور ايجاد 7 واحد كشت و صنعت نيشكر در خوزستان تصویب شد، در حال حاضر تمام کشت و صنعت های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید الکل، خمیرمایه، MDF و خوراک دام راه اندازی و در حال فعالیت می باشند و این مزارع نیشکر در خوزستان شامل واحدهای هفتگانه اعم از سلمان فارسی،  حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی است که به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تامین می‌کنند.

همچنین واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.

طبق تحقیقات و آمارها نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.

آنچه که مهم و پیش بینی شده این است که براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ ، حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور درخوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.

نکته قابل توجه این است شکسته شدن رکورد تولید شکر در خوزستان در سال جاری ١۴٠٠، تیتر رسانه های کشور شد که بر این اساس و طبق گفته مدیرعامل این شرکت، رکورد تولید شکر و نیشکر در طرح‌های هفت گانه وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای نخستین بار در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شکسته شد.

این آمار و ارقام که حاکی از افزایش برداشت سالانه نیشکر و شکر است را به فال نیک می گیریم و از این شهر شیرین چه داشته هایی که ریشه می دواند تا تلخی کمبودها را بر هم بزند و شیرین کند، چرا که نیشکر هم مانند نفت سرمایه ملی است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

شیرینی توسعه در میان نی های شکر خوزستان را می توان زمانی چشید که می بینم در توسعه 
صنایع جانبی و سرعت دادن به چرخه اقتصاد کشور هم نقش اول را دارد.

از توسعه نیشکر و نقش آن در تولید شکر سخن گفتیم اما جای سوال است تا بدانیم نیشکر در ایجاد اشتغال برای جوانان تا چه میزان نقش داشته‌ است؟

توسعه نیشکر و صنایع جانبی دارای خانواده ای به وسعت  ۱۰۰ هزار نفر در خوزستان است و این شرکت توانسته است با ایجاد اشتغالی بالغ بر ۲۰ هزار نفر در تامین معیشت تعداد زیادی از مردم استان نقش داشته باشد. 

در مجموعه هفتگانه توسعه نیشکر بالغ بر ۸ هزار نفر اشتغال به صورت روستایی ایجاد شده است و توسعه نیشکر و صنایع جانبی تنها شرکتی است که بیش از 99.6 درصد نیروهای شاغل در آن از  نیروهای بومی منطقه هستند.

استراتژی شرکت توسعه نیشکر درخصوص اشتغال، در اولویت نخست تامین نیروی انسانی از روستاهای حاشیه طرح، در اولویت دوم از شهرهای همجوار و در گام سوم تامین نیروی انسانی از کل استان خوزستان می‌باشد که بدون شک این روند هم به لحاظ اقتصادی و هم از نظر اجتماعی منافع مردم و شرکت را به صورت همزمان تامین کرده است.

بر این اساس می بینیم که تولید و خودکفایی به همت مزارع نیشکر در خوزستان، عنوان استقلال اقتصادی را به این استان داده است.

همچنین برکت نیشکر در خوزستان باعث شد تا چرخ دنده های تولید به چرخش درآمده و شاهد حماسه ی اقتصادی قابل توجهی از دل این مزارع باشیم.

فراموش نکنیم در روزهایی که خوزستان با کمبود آب مواجه است باید تلاش کرد تا حقابه خوزستان حفظ شود و صنايع نيشكر، با چالش بی آبی مواجه نشود. 

باشد که با مدیریت صحیح همواره شاهد به ثمر نشستن حلاوت و شیرینی چندبرابر از نی های بلند قامت در خاک خوزستان باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: