tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۲
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت:مدیریت مصرف آب با کاهش ۲۰ درصدی مصرف در مزارع نیشکر طرح های هفتگانه نیشکری وابسته به این شرکت هدف گذاری شده است.

عبدعلی ناصری در بازدید از کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) در محدوده شهرستان شوشتر با بیان اینکه مصرف آب در کشت و صنعت‌های هفتگانه توسعه نیشکر مطابق با مصوبه کارگروه خشکسالی استان است بر ضرورت ارتقای بیشتر بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد.

وی گفت:همزمان با کاهش آورد رودخانه‌های استان، طرح آبیاری جویچه‌ای متغیر و تناوبی، استفاده مجدد از زهاب و زهکشی کنترل شده در مزارع نیشکر به منظور کاهش مصرف آب عملیاتی شده است.

ناصری با اشاره به کاهش شدید آورد رودخانه دز بیان کرد:با وجود آسیب مزارع نیشکر در اثر بحران کم‌آبی، اما مدیریت برداشت آب از این رودخانه باید به گونه‌ای باشد تا آب مورد نیاز اراضی کشاورزی پایین دست نیز تامین شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی‌ صورت گرفته و همکاری دستگاه‌های متولی، صنعت نیشکر از بحران خشکسالی به سلامت عبور کند و با تولید شکر مورد نیاز در سالی که به نام پشتیبانی از تولید ، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده کشور در ریل خودکفایی قرار گیرد.

بروز خشکسالی شدید و بحران کم آبی در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶آسیب زیادی به مزارع نیشکری خوزستان وارد کرد و در نهایت سبب کاهش تولید شکر تا ۳۰۰ هزار تن در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان شد.

هدف گذاری شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی خوزستان در سال زراعی جاری تولید ۷۰۰هزار تن شکر خام است ولی احتمال دارد با تنش آبی و خشکسالی شدید ، این میزان تولید محقق نشود.
تامین پایدار آب برای کشت های دائمی از جمله نیشکر و باغ های خوزستان با وجود خشکسالی در کارگروه خشکسالی استان مصوب شده است.

در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ تولید شکر در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان به رقم بی سابقه ۶۱۸هزار تن رسید.

عملیات اجرایی طرح‌های هفتگانه نیشکری خوزستان در سطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شده و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.

واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی،  حکیم فارابی ، امام خمینی(ره) ، دهخدا ، امیرکبیر ، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تامین می‌کنند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.

نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می‌شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.

براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ ، حدود ۷۰درصد تولید شکر مورد نیاز کشور درخوزستان از تولید ۲ محصول راهبردی نیشکر و چغندرقند تامین خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: