tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
استاندار خوزستان با اشاره به تلاش برای حل مشکل تنش آبی استان، گفت: به عنوان نیرویی که سال‌ها تجربه داشتم، آخرین توان را برای رایزنی با ارکان نظام به خرج دادم تا کاری انجام شود و در نتیجه باید راهکاری برای کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشم که سند سازگاری با کم‌آبی از جمله این برنامه‌ها است. وجود بنده در اینجا تنها برای خدمت به مردم است و هر جا بحث مردم باشد، کوتاه نیامدم.

قاسم سلیمانی‌دشتکی امروز (۲۹ تیر) در نشست خبری که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تقریباً پنج ماه است که به عنوان خدمتگزار در خوزستان مشغول به کار شدم و سعی کردم از ابتدا پیگیر حل مشکلات خوزستان باشم. از ابتدای ورودم، کرونا وضعیت خوبی نداشت و ویروس انگلیسی وارد استان شده بود. همه دستگاه‌ها همراه با بهداشت و درمان تلاش کردند و تنها استانی هستیم که توانستیم در ۱۴ مورد، مصوبه ستاد ملی کرونا را برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر بگیریم.

وی افزود: در خصوص مشکلات شهرستان‌ها بدون استثناء برای همه شهرستان‌ها در استانداری با حضور مدیران، جلسه برگزار کردیم و به هر شهرستان تقریباً یک یا دو بار سفر داشتیم و بازدید میدانی کردیم و جدول زمانی خاصی برای پیگیری مشکلات قرار دادیم. در ابتدای تصدی‌گری در استانداری دو یا سه کار شروع شده بود، از جمله اینکه ۵۰ میلیون یورو برای آب و فاضلاب ابلاغ شده بود و هزینه نشده بود. بنابراین تلاش کردیم و همان هفته اول ۱۳ میلیون یورو به بانک مرکزی ابلاغ شد که پس از آن نیز ۳۰ میلیون یورو دیگر تبدیل به ریال شد. پیش از من پروژه‌ها را به قرارگاه خاتم‌الانبیاء داده بودند و قرارگاه نیز کار را آغاز کرده بود اما مراحل انعقاد قرارداد کمی طول کشید. همچنین اعتبار دیگری به نام ماده ۵۶ یعنی استفاده از اعتبارات بانکی با تضمین دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ پیگیری شد که حدود دو میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان بود.

وی گفت: طبق بررسی‌هایی که به عمل آمد در چند نقطه، آسیب‌پذیری شدید است که شامل شبکه فاضلاب مرکز استان و شهرستان‌ها، شبکه آب شهری و روستایی، مهار و مدیریت روان‌آب‌های سطحی و مهار و پیشگیری از سیل در استان است. این چهار مورد آسیب‌هایی هستند که استان را دچار مشکل می‌کنند و در ترسالی و خشکسالی مشکلات عدیده‌ای به وجود ‌آورده بود؛ بنابراین طرح جامعی را با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت تدوین کردیم و دولت را نسبت به این طرح همراه کردیم که به ریاست جمهوری ارسال شد و در حال بررسی است.

استاندار خوزستان خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده طی پنج ماه گذشته، تصریح کرد: کار بزرگ دیگری که انجام شد، تصویب سند ملی سازگاری با کم‌آبی بود که این سند بسیار مهم است. زیرا پیش از این اختلاف شدیدی با میزان آب تخصیصی استان وجود داشت. ما اعتقاد داشتیم که متوسط آورد آب میان مدت‌ و بلند مدت حدود ۳۱ میلیارد مترمکعب است. منظور از آورد ذخیره پشت سد، آب‌های سطحی و آب‌های ورودی به سدها در سال زراعی یعنی از پاییز تا پاییز است. وزارت نیرو نیز اعتقاد داشت که باید از مصرف آب کم شود اما در نهایت ۲۴ میلیارد مترمکعب مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعت و ۷ میلیارد مترمکعب حق‌آبه محیط زیست تصویب شد.

کاهش ۱۰ میلیارد متر مکعبی آورد آب در بهار امسال

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه در سه ماهه بهار ۱.۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم و وضع بسیار خطرناک بود، بیان کرد: در صورتی که باید متوسط هر ماه بارش ۱.۵ میلی‌متر در طی ۱۲ ماه سال داشته باشیم و این مسئله منجر به این شد که پشت سدها حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب کسری آب داشته باشیم. یعنی آورد آب تا خردادماه باید حدود ۲۳ میلیارد مترمکعب بود که به ۱۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرد. بنابراین این مسئله اولین علامت خطر بود که نشان می‌داد سیستم آب باید ساماندهی شود و در جلسات متعدد ستاد مدیریت بحران، جلسات کارشناسی آب و برق، جهاد کشاورزی و آبفا پیگیری شد. ما در این جلسات تأکید کردیم که اولویت آب شرب، آب محیط زیست، پس از آن کشاورزی و در نهایت صنعت باشد. ۷.۷ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی بود که دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب قرار است برای پاییز بماند تا اگر بارش کمی داشتیم با مشکل مواجه نشویم. همچنین سه و نیم میلیارد مترمکعب برای کشاورزی، حدود یک میلیارد مترمکعب برای محیط زیست و ۳۰۰ میلیون مترمکعب برای آب شرب در نظر گرفته شد.

چرا آب به هورالعظیم نمی‌رسید؟

وی ادامه داد: با پدیده کشت غیرالگویی شلتوک و امثال آن روبه‌رو شدیم. سال‌های قبل کشاورزان کشت برنج را داشتند، امسال هم خارج از تصمیمات ستاد بحران کشت‌های بالادست انجام شد و اگر حدود ۹۰ هزار هکتار کشت کرده باشند، حدود ۳ میلیارد مترمکعب تنها آورد آب برای این پدیده است. البته کشت فصلی و جایگزین نیز داشتیم در نتیجه آبی که رها می‌شد به تالاب هورالعظیم، آبادان و خرمشهر نمی‌رسید. همچنین مناطقی که تنش آبی داشتند افزایش پیدا کردند و در نهایت باعث نارضایتی عمومی شد.

هر جا بحث مردم باشد، کوتاه نیامدم

استاندار خوزستان با اشاره به تلاش برای حل مشکل تنش آبی استان، عنوان کرد: من به عنوان نیرویی که سال‌ها تجربه داشتم، آخرین توان را برای رایزنی با ارکان نظام به خرج دادم تا کاری انجام شود. در نتیجه باید راهکاری برای کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشم که سند سازگاری با کم‌آبی از جمله این برنامه‌ها است. وجود بنده در اینجا تنها برای خدمت به مردم است و هر جا بحث مردم باشد، کوتاه نیامدم و با قدرت از مدیران خواستم که پاسخگو باشند و برخی از مدیران را برکنار کردم و بعد از آن هم اگر مدیری همراه با مردم نباشد و در جهت رفع مشکلات کوشش نکند، آن را برکنار می‌کنم.

وی با بیان اینکه همه می‌دانیم مردم مشکلاتی دارند و هیچ کس منکر این مسئله نیست، گفت: کشاورزی و دام سنگین لطمه خورده است. همچنین در بحث آب شرب مشکلاتی وجود دارد. از هورالعظیم دو بار با بالگرد بازدید کردیم، به این دلیل که سازمان آب و برق می‌گفت که آب را رها کردیم اما فعالان محیط زیست می‌گفتند آب نرسیده است. دوم اینکه تصاویری از تلف شدن تعداد زیادی ماهی در فضای مجازی منتشر شده و محیط زیست لطمه خورده بود. حوزه شماره یک و شماره پنج هور تقریباً خشک شده بود. البته در بازدید مشخص شد ماهی‌هایی که به وفور و تراکم تلف شده بودند در حوزه عراق بود.

برای رسیدن آب به هورالعظیم تلاش بسیار زیادی شد

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه تلاش بسیار زیادی برای رسیدن آب به هورالعظیم شد، گفت:  ورودی آب از حدود ۸۰ مترمکعب به ۱۱۰، ۱۳۰ و اکنون نیز به ۱۶۰ مترمکعب رسیده است. با وجود اینکه در بالادست مشکلاتی وجود داشت اما آب به هورالعظیم رسید و وضعیت بهتر شده است. کار دیگری انجام شد و آن هم برداشت از آب سد سیمره است تا آب کرخه پایدار بماند. با توجه به اینکه حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب کسری آب داشتیم، تا دو روز پیش ذخیره قابل برنامه‌ریزی کل سدها چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود و اگر این گونه پیش برویم کسری آب در دز، کرخه و کارون جبران‌ناپذیر خواهد بود.

مصوبات دولت برای حل مشکلات خوزستان

وی با اشاره به جزئیات مصوبات دولت برای حل مشکل آب خوزستان توضیح داد: جمع مصوبات هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در سفر روز جمعه است. روز جمعه پیشنهادات خود را انتقال دادیم و روز یکشنبه به تصویب هیات دولت رسید. این مصوبات شامل ابلاغ ۵۰ درصد از هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد است و مابقی حداکثر تا یک ماه دیگر پرداخت خواهد شد. همچنین تأکید شد که از تمام منابع تنش آب، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی، ۱۵ درصد اعتبار تخصیص داده شود در حالی که در حالت عادی سهم استان خوزستان حدود ۵ درصد است. همچنین اعتبار ویژه پروژه‌های آبی وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در خوزستان به صورت صد درصد تخصیص داده شود. چهارمین مصوبه پرداخت ۹۰ درصد خسارات توسط صندوق بیمه کشاورزی است. از هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای دو سد است. ۲۰۰ میلیارد تومان برای تنش آبی آبفا، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تنش آبی خطوط انتقال آب و برق، ۷۰ میلیارد تومان برای عرصه‌های منابع طبیعی و ۵۰ میلیارد تومان برای خسارات کشاورزی و تأمین علوفه و دام است.

استاندار خوزستان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت کنترل ریزگردها، بیان کرد: در خصوص بحث کنترل ریزگردها بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای عرصه‌های منابع طبیعی هزینه شد که شامل درختکاری، مالچ‌پاشی و... بود و ریزگردها مدیریت شد. برای اینکه این اقدامات از بین نرود یکی از مصوبات سفر تعدادی از مسئولان در روز جمعه هفته گذشته به استان، تخصیص ۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به عرصه‌های منابع طبیعی و پیشگیری از آفات بلوط بود.

کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام به خوزستان

وی گفت: علاوه بر مصوبات دولت، با نهادها از جمله بنیاد برکت و بنیاد علوی صحبت کردیم. ماحصل صحبت با ستاد اجرایی فرمان امام، کمک ۴۵ میلیارد تومانی و آب‌رسانی به ۴۷۱ روستا بود. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای رفع تنش آبی ۷۰۲ روستا تصویب شد و ۱۰۰ تانکر و ۱۰۰ مخزن آب تأمین شد. علاوه بر این مقرر شد که ستاد اجرایی فرمان امام، ۶ میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به دامداران کمک کند.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص اقدامات استانداری برای حل تنش آبی گفت: برای ۷۰۲ روستا برنامه‌ریزی کردیم که ظرف یک سال مشکلات حل شوند. البته برخی از مشکلات آنی حل می‌شوند اما منظور از آنی بودن حل مشکل در حال حاضر نیست بلکه ممکن است چند هفته زمان ببرد، زیرا بستگی به مشکلات دارد که شامل سوختن پمپ یا نیاز به تعمیر مخزن و پمپ آب است. منابع این کار شامل ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب دولت، ۱۰۰ میلیارد تومان ستاد اجرایی فرمان امام و کمک از منابع تنش آبی وزارت و اعتبارات شهرستانی است و به دنبال کمک گرفتن از بنیاد مستضعفان نیز هستیم.

تأکید کردیم نیروهای نظامی و انتظامی با مردم خشن برخورد نکنند

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی که نشان دهنده درگیری بین نیروهای امنیتی و مردم در جریان اعتراضات به تنش آبی است، توضیح داد: آنچه رسماً به من اطلاع داده‌اند فقط یک کشته در شادگان داشتیم که در کنار مأموران و همراه با مأموران بوده و توسط افرادی کشته شد. یک نفر دیگر نیز در شهرستان کارون به دلیل اختلاف خانوادگی کشته شده است. وقتی پیگیری کردم گفتند که فقط همان یک نفر است. البته کلیپ‌هایی منتشر شد که چند سرباز و مأمور روی زمین افتاده بودند که مرتبط با عراق بود. با وجود این، رسانه‌ها چشم و گوش ما هستند. ما به شدت تأکید کردیم که نیروهای نظامی و انتظامی با مردم خشن برخورد نکنند، چه برسد به اینکه تیراندازی کنند.

مردم روی چشم ما هستند

سلیمانی‌دشتکی در ادامه با اشاره به تلاش برای پیگیری مطالبات مردم، عنوان کرد: اگر عده‌ای گروه مسلح باشند و کار دیگری داشته باشند، قانون چیز دیگری می‌گوید، اما مردم روی چشم ما هستند. وقتی مردم می‌بینند که کارهایی انجام شده، صدای آن‌ها رسیده است، ستاد اجرایی فرمان امام حضور پیدا کرده است، دولت مصوباتی داشته و آب نیز رها شده است؛ دیگر معنی ندارد که باز هم بخواهند بحث کنند. بنابراین آن چیزی که در اختیار ما است انجام دادیم. مصوباتی از هیات دولت گرفتیم و خسارت را پرداخت می‌کنیم. مردم عزیز، ما خواسته شما را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: برخی‌ها که صاحب نظام هستند به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار نظام هیچ کاری نکرده است. برخی پشت تریبون که قرار می‌گیرند فراموش می‌کنند مردم خواسته دارند، مشکل دارند، دام‌شان از بین رفته و تشنه هستند. حفظ مردم، کشور و نظام بسیار مهم است ما برای وطن، جوان‌ها دادیم. نظام و کشور مجموعه‌ای به هم پیوسته است و هیچ یک از دیگری جدا نیست، بنابراین باید در صحبت‌هایمان دقت کنیم.

 استاندار خوزستان با بیان اینکه ما خدمتگزار مردم عزیز هستیم، گفت: من به فضای رسانه‌ای و فضای مجازی استان اعتماد دارم و معتقدم که خبرها دست رسانه‌های استان باشد. صدای مردم رسیده است و سایر مشکلات‌شان نیز یکی پس از دیگری برطرف می‌شود. جا دارد از همه اقوام در کل استان و اقوام غیور عرب در جنوب استان که به توسعه کشور و حفظ نظام علاقه دارند، تشکر کنم و از رئیس جمهور منتخب نیز به خاطر پیگیری مسائل خوزستان تقدیر کنم. قرار است همه، هم دولت فعلی و هم دست‌اندرکاران دولت بعدی، دست در دست هم دهیم تا مشکلات خوزستان برطرف شوند.

استاندار خوزستان در پایان با تاکید بر اینکه مدیران در برابر کنشگران و مطبوعات و فعالان محیط زیست باید تحمل بیشتری داشته باشند و کوتاه بیایند، گفت: قشر مدیر نباید با منتقدان و اصحاب رسانه درگیر شود. ما برای خدمت به مردم هستیم. اگر قرار است مقابل خواست مردم بایستیم، پست و مدیریت پشیزی ارزش ندارد. اگر احساس کردم که نمی‌توانم مدیریت کنم می‌روم. از من خواستند که بیایم و اینجا را سر و سامان دهم. من نیاز به ماندن و ادامه دادن ندارم اما تا ساعتی که هستم خدمت به مردم جزو افتخاراتم است.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: