tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
دستیار مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در خصوص انتخاب فرد اصلح برای سکانداری وزارت نفت گفت: وزارت نفت یک نهاد تخصص محور است و در زمان افزایش تحریم‌ها نیز نبود یک وزیر متخصص در این وزارت خانه به شدت آشکار شد، درخواست خانواده صنعت نفت از رئیس جمهور منتخب این است که برای انتخاب وزیر جدید به خانوده صنعت نفت اعتماد کند.

«رضا عاشوری زاده» در گفتگو با خبرنگار برنا، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بزرگ خانواده صنعت نفت، انتخاب فرد اصلح برای سکانداری وزارت نفت است، گفت: درخواست فعالان صنعت نفت از رئیس جمهور منتخب این است که برای انتخاب وزیر جدید به خانوده صنعت نفت اعتماد کند و فردی این مسئولیت خطیر را برعهده بگیرد که ضمن آشنایی کامل با ظرفیت‌های صنعت نفت، راهکارهای کارشناسی-مدیریتی برای بررون رفت از چالش‌های موجود را ارائه دهد.

وی ادامه دارد: در طول 43 سال بعد از انقلاب، 18 دوره کرسی وزارت نفت در اختیار سرپرست و وزاری مختلف بود، که تنها شاهد اعتماد به 3 نفر از خانواده نفت برای تصدی کرسی وزارت نفت بودیم.

عاشوری زاده تاکید کرد: دولت‌های گذشته به صنعت نفت به عنوان یک سازمان تخصص محور توجه نداشتند و این یک مشکل عمده در خانواده صنعت نفت طی دوره‌های گذشته بوده است. صنعت نفت به عنوان یک سازمان استراتژیک و تخصصی، همانند سایر وزرات خانه‌ها نیازمند انتخاب مسئولان ارشد متخصص، نخبه و رشد یافته در بدنه این صنعت است. بطور مثال آیا در وزارتخانه بهداشت و درمان و یا وزارت دفاع یک مهندس نفت را می توانیم در قامت وزیر ببینیم؟

وی افزود: قطعاً مجلس محترم شورای اسلامی با وضع قوانینی در خصوص نحوه و چگونگی انتخاب وزیر و تعیین شاخص ها و معیارهای لازم می تواند به دولت‌های منتخب کمک نماید.

وی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه انرژی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر تابستان سختی را به لحاظ تولید انرژی داشته و خاموشی های گسترده را نیز شاهد می باشیم، اظهار نمود در حال حاضر تراز انرژی کشور متوازن نیست و اگر برای آینده برنامه ریزی دقیقی صورت نگیرد در فصل زمستان و در صورت برودت هوا نیز این مشکلات ادامه خواهد داشت.

دستیار مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در خصوص انتخاب فرد اصلح برای سکانداری وزارت نفت گفت: یک زمان ما مشکلی در بحث تولید و فروش نفت و فرآورده های نفتی نداریم و با توجه به پشتوانه بیش از یکصد ساله نظام و ساختار فرایندی و عملیاتی صنعت نفت، انتخاب وزیر می توانست با رویکرد سیاسی صورت پذیرد چراکه بدنه صنعت نفت فارغ از موضوعات سیاسی براساس تکالیف و وظایف مشخص به انجام امور می پردازند لیکن در شرایط کنونی کشور که اتخاذ تصمیم های مدیریتی- تخصصی برای پیشگیری از آسیب های احتمالی به تجهیزات فرسوده، دانش بنیان نمودن فرایندهای صنعت نفت، پیشگیری از آسیب بیشتر چاه‌ها به دلیل کاهش تکلیفی برداشت از منابع هیدروکربوری،  نارضایتی اقشار مختلف سرمایه های انسانی منجمله، کارکنان رسمی و پیمانکاری، اعضای هیات علمی و حتی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و همچنین کاهش خام فروشی نفت و توسعه و تکمیل زنجیره تامین محصولات پایین دستی با رویکرد بازتولید ثروت و تبدیل سرمایه به سرمایه پایدار برای نسل های آتی کشور، ما نیاز به سپردن سکان هدایت وزارت نفت به یک فرد متخصص و آگاه از خانواده صنعت نفت داریم که ضمن مشورت پذیری، بتواند تصمیمات مدیریتی- تخصصی را نیز در کمترین زمان ممکن اجرایی سازد. 

عاشوری زاده تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت‌ها فروش نفت خام را به عنوان ساده ترین راه کسب درآمد مورد توجه قرار داده‌اند و در اکثر موارد معیار انتخاب وزیر توانایی در فروش هر بهتر و بیشتر نفت خام بوده است. گفت، اغلب وزرای نفت از تحریم به عنوان چالش کاهش فروش نفت یاد کردند و به این موضوع توجه نکردند که با استفاده از نیروهای متخصص و رشد یافته در بدنه صنعت نفت می توان تحریم را به فرصت تبدیل کرد و در تولید محصولات و قطعات این صنعت به خودکفایی رسید. اگر نگاه مدیر ارشد بلند مدت و تخصصی نباشد با برطرف شدن مشکلات فروش نفت طرح های توسعه ارزش زنجیره فرآوره های نفتی ادامه نخواهد یافت.

دستیار مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت افزود: اگر ما طرح جامع انرژی و سند چشم انداز 20 و 50 ساله در حوزه انرژی کشور با محوریت نفت و گاز داشتیم آنگاه مدیران ارشد صنعت نفت الزام به ارائه و پاسخگویی در خصوص برنامه های کوتاه مدت 4 ساله خود می بودند. بطور مثال ما می توانستیم به جای کاهش تکلیفی برداشت از میادین نفتی، توسعه صنعت پتروپالایش را در کشور اجرایی نماییم و اضافه برداشت نفت خام تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر می شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح‌ها و پروژه های کلان با اهمیتی در حوزه پژوهش و فناوری و همچنین مهندسی و توسعه میادین در دو بخش بالادست و پایین دست صنعت نفت تعریف و عملیاتی شده است که حضور فردی از خانواده صنعت نفت با توجه به شناخت موضوعی از طرح های مذکور می تواند در پیشبرد و تسریع در انجام هریک از طرح های مذکور اثربخش باشد. با وضعیت امروز و چالش های حوزه انرژی، دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و نیاز است با استفاده از مدیران ارشد متخصص و نخبگان صنعت نفت برنامه ریزی دقیق و راهکاری برای رفع بحرانی‌های موجود داشته باشیم. امیدوارم دولت سیزدهم به خانواده صنعت نفت اعتماد کند و سکان هدایت وزارت نفت را به دست متخصصین این صعنت بسپارد، چراکه با این اعتماد بدون تردید بسیاری از بحران های این صنعت رفع می شود.

عاشوری زاده در پایان با اشاره به کارزار درخواست از آیت الله رئیسی جهت اعتماد به کارکنان صنعت نفت و سپردن سکان هدایت این وزارتخانه به خانواده بزرگ صنعت نفت از کلیه شاغلین و فعالان حوزه صنعت نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی در بخش‌های دولتی و خصوصی جهت پیوستن به کارزار مذکور دعوت نمود.

گفتنی است: کارزار "دولت سیزدهم، برای انتخاب وزیر نفت به خانواده صنعت نفت اعتماد کند" به آدرس کارزار منتشر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: