tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
منابع غربی از آخرین تلاش‌های انجام گرفته برای خارج کردن کشتی غول پیکری که مسیر کانال سوئز را بسته است، خبر دادند و به زمان بر بودن زمان خروج این کشتی اشاره کردند.

همای پرس؛

به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از النشره، منابع غربی اعلام کردند که تلاش‌ها برای خارج کردن کشتی غول پیکری که از سه شنبه گذشته مسیر کانال سوئز را بسته است، حداقل تا روز چهارشنبه آینده به طول خواهد انجامید.

منابغ غربی اعلام کردند: این تبعاتی بر روند حمل محموله‌های نفتی و غلات و خودروها در دنیا خواهد داشت.

این منابع بیان کردند: عملیات خارج کردن کشتی دویست هزار طنی حداقل یکه فته و شاید هم بیشتر زمان می‌برد در حالی که در ابتدا تصور می‌شد که دو روز بیشتر کار نمی‌برد.

منابع مذکور اعلام کردند: تلاش‌ها از سه شنبه گذشته تاکنون راه به جایی نبرده است زیرا همه یدک کش‌ها و تجهیزات در مقایسه با حجم این نفتکش غول پیکر، کوچک به نظر می‌رسند و کاری از آنها بر نمی‌آید.

این منابع بیان کردند بیش از 240 کشتی حامل نفت و کالاهای مصرفی که ارزش آنها بالغ بر میلیاردها دلار می‌رسد منتطر عبور هستند.

در همین حال یک منبع آمریکایی گفت: اگر محموله تخلیه نشود امکان خارج کردن این کشتی تا پنجشنبه آینده با کمک جزر ومد امکان پذیر است اما اگر بخواهد که محموله تخلیه شود یا اقداماتی در زمینه ترمیم کانال انجام شود دست کم دو هفته زمان نیاز دارد.

از سوی دیگر «اسامه ربیع» مسئول کانال سوئز از تعلیق موقت کشتیرانی تا پایان زمان خارج کردن این کشتی از مسیر کانال خبر داده اما به زمان خاصی اشاره نکرد.

بسته شدن کانال سوئز بر اثر حادثه انحراف یک کشتی باری بسیار بزرگ از مسیر حرکت خود، منجر به بالا رفتن قیمت جهانی نفت شد.

کشتی کانتینربر «ام‌وی اِوِر گیوِن» که بامداد روز چهارشنبه 24 مارس (4 فروردین) در کانال سوئز از جنوب به شمال، از چین به مقصد بندر روتردام هلند در حرکت بود، از مسیر خود منحرف شد و پهنای کامل را به طور کامل بست. دلیل انحراف این کشتی وزش باد شدید اعلام شده است.

بارگیری این کشتی 400 در 59 متری 200 هزار تنی، مانع جابجایی چندین کشتی تجاری شده و در مجموع بر شبکه جهانی ترابری دریایی تأثیر گذاشته است. اختلال در ترافیک دریایی پس از این حادثه باعث شد که دست کم 13 نفتکش غول‌پیکر از حرکت در آب‌های آزاد باز بمانند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بیم آن می‌رود که قیمت جهانی نفت خام در بازارهای جهانی تنها به دلیل این حادثه تا 4 درصد افزایش یابد.

روز پنجشنبه شرکت ژاپنی «شوی کیسن کایشا» با ذکر این که مالک کشتی کانتینربر «اور گیون» است، اعلام کرد که عملیات آزاد کردن و راه انداختن دوباره این کشتی «کار بسیار سختی» است. کشتی اور گیون که در سال 2018 ساخته شده، تحت مدیریت شرکت «اِور گرین مارین» ثبت شده در پاناماست.

شرکت «شوی کیسن کایشا» گفته است که با کمک مقامات محلی و شرکت «برنهارد شولت» که در زمینه مدیریت ناوبری فعالیت دارد، در حال تلاش برای بازگرداندن کشتی سانحه دیده هستند.

شرکت ژاپنی مالک این کشتی به دلیل نگرانی‌های مالکان و اجاره‌کنندگان کشتی‌های در ترافیک مانده به دلیل این حادثه عذرخواهی کرده است. به گفته این شرکت، هیچ یک از خدمه این کشتی آسیبی ندیده و هیچ گونه نشتی سوخت از کشتی نیز مشاهده نشده است.

یکی از مسئولان شرکت ژاپنی به نام «توشیاکی فوجیوارا» به خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گفت که معلوم نیست چه زمانی عملیات آزادسازی کشتی به نتیجه برسد.

او گفت: ما حتی نمی‌دانیم عملیات تا چه حدی دارد پیش می‌رود. مأموران عملیات نجات کشتی تازه در حال کندن زمین در زیر دماغه کشتی هستند و منتظرند تا عملیات را در هنگام مد دریا از سر بگیرند.

به گفته «توشیواکی»، کشتی سانحه‌دیده بیمه است اما برای برآورد میزان خسارت آن «هنوز زود» است.

مقامات مصر نیز گفته بودند که از نخستین ساعات بروز حادثه در بامداد چهارشنبه عملیات آزادسازی کشتی اور گیون را با ارسال چندین فروند کشتی یدک‌کش آغاز کرده‌اند.

کانال سوئز که یکی از مهم‌ترین آبراه‌های دست‌ساز جهان است، دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند و به ویژه محل گذر کشتی‌ها میان دو قاره آسیا و اروپاست و حدود 12 درصد کالاهای تجاری جهان از آن عبور می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: