tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس طرح این کمیسیون برای اصلاح ساختار بودجه را تشریح کرد.

هماپرس؛

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، از تدوین طرح دوفوریتی اصلاح ساختار بودجه در این کمیسیون خبر داد و گفت: اصلاح ساختار بودجه امری دو یا سه ماهه نیست و قطعاً فرایندی چند ساله است که متاسفانه علی رغم تاکیدات رهبری در مجلس گذشته و از سوی دولت تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کسری بودجه ای که برای دولت پیش آمده اصلاح ساختار بودجه جدی تر از گذشته شده است، ادامه داد: این موضوع را در کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه بررسی کردیم و نهایتاً به 14 حکم رسیدیم که این احکام در قالب طرحی دو فوریتی آماده شده است و به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است.

نماینده تربت حیدریه در مجلس اضافه کرد: یکی از احکامی که در این طرح مطرح شده است، درباره مالیات بر شرکت های تولیدی است که پیشنهاد شده پنج درصد مالیات آنها کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد: درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز پیشنهاد شده که یک عدالت مالیاتی ایجاد شود و برخی از معافیت های مالیاتی که مصداق بی عدالتی است برداشته شود، به طور مثال پیشنهاد شده مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد برداشته شود و این گونه مالیات بدون در نظر گرفتن جغرافیا برای همه مناطق یکسان باشد.

زنگنه افزود: در بحث شفافیت بودجه نیز بندی در طرح ذکر شده که پرداخت های نقدی به ذینفع حقیقی انجام شود، به طور نمونه خزانه در بحث پروژه‌های عمرانی پول را به حساب وزارتخانه واریز می کند و وزارتخانه پول را به حساب استان و سپس استان نیز به حساب شهرستان و شهرستان نیز به حساب پیمانکار واریز می‌کند که این گردش مالی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود ما در طرح خود پیشبینی کرده ایم پرداخت نقدی تنها به ذینفع نهایی انجام شود و مابقی پرداختی ها اعتباری باشد.

وی با بیان اینکه در بحث شفاف سازی بودجه شرکت ملی نفت نیز پیشنهاداتی ارائه شده است، گفت: اصولاً دعوای مجلس و دولت بر سر کمتر از 12 درصد از بودجه است چون سه چهارم بودجه، بودجه شرکت‌های است که مشخص و ثابت است و مجلس به آن ورود نمی‌کند که از این سه چهارم نیز 80 درصد بودجه، برای 6 شرکت بزرگ است، یکی از این شرکت‌های بزرگ شرکت ملی نفت با نهصد هزار میلیارد بودجه است که در احکام پیشنهادی در این طرح آورده شده بودجه شرکت ملی نفت باید شفاف باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره اینکه آیا این طرح اصلاح ساختار بودجه برای تدوین بودجه سال 1400 استفاده خواهد شد یا خیر؟ گفت: قطعا به بودجه سال 1400 می‌رسد، ما به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ایم اگر بدون این اصلاحات بودجه سال آینده به مجلس بیاید قطعاً نمایندگان مقاومت می‌کنند و بودجه را به دولت باز می گردانند.

نام:
ایمیل:
* نظر: