tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای، مواضع مسکو درباره روابط با آمریکا، اتهامات جدید غرب علیه این کشور، سیاست تحریم‌های یکجانبه و اقدامات بسیار مخرب آمریکا در سوریه و عواقب آن برای منطقه را تشریح کرد.

هماپرس؛

به نقل از خبرگزاری تسنیم،"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیهدر مصاحبه‌ای اختصاصی باخبرگزاری «نووستی»، اعلام کرد کهمسکو با هر دولتی که در ایالات متحده انتخاب شود، کار خواهد کرد، ولی طرف آمریکایی نباید سعی کند با استفاده از زور و تهدید و اولتیماتوم با روسیه ارتباط برقرار کند.

لاوروف در پاسخ به سئوالی در این رابطه گفت: «ما البته با هر دولتی که در هر کشوری در انتخابات به پیروزی رسیده و به قدرت برسد، کار خواهیم کرد، این مسئله در خصوص ایالات متحده نیز صدق می‌کند. البته ما صرفاً بر اساس اصول برابری، منفعت متقابل و جستجوی توازن در منافع دو کشور، با ایالات متحده درباره تمامی موضوعات مورد علاقه مقامات واشنگتن، حاضر به گفت‌وگو هستیم. صحبت با ما با زور و تهدید و اعمال فشار بی معنا و بی فایده است. اگر کسی هنوز این مسئله را درک نکرده باشد، سیاستمدار با ارزشی نیست.»

روسیه به مخالفت خود با سیاست اعمال تحریم‌های یکجانبه ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که مامات مسکو در آینده نیز سیاست اعمال تحریم‌های یکجانبه، از جمله علیه سوریه، را محکوم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست خود از کشورهای جهان در باره اینکه حداقل برای دوره مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا، تحریم‌های یکجانبه علیه هر یک از کشورهای در حال توسعه به حالت تعلیق درآید، را تکرار کرده است، افزود: «غرب نسبت به این درخواست ناشنوا است، اگرچه بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل از این مسئله حمایت کرده‌اند و ما به محکومیت سیاست اعمال تحریم‌های یکجانبه ادامه خواهیم داد. سازمان ملل قطعنامه‌های ویژه‌ای را تصویب کرده که تحریم‌های یک جانبه را غیرقانونی و غیر قابل قبول دانسته و تأیید می کند که تنها تحریم‌های شورای امنیت باید رعایت شوند که تنها ابزار قانونی و مطابق با قوانین بین المللی است.»

سرگئی لاوروف تأکید کرد که به اصطلاح "قانون قیصر" شامل تحریم‌هایی است که ایالات متحده "دوست دارد آن را به عنوان ابزاری خفقان آور علیه رهبری جمهوری عربی سوریه مورد استفاده قرار داده و این تحریم‌ها در وهله نخست، مردم عادی و شهروندان سوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد: «شورای امنیت سازمان ملل اخیراً در خصوص وضعیت انسانی در سوریه بحث و تبادل نظر کرده و همتایان غربی اظهار داشتند که هدف این تحریم‌ها صرفاً محدود کردن توانمندی مقامات دمشق است و مردم عادی از آن آسیبی نمی بینند، زیرا در تصمیمات تحریم استثنائات بشردوستانه برای تحویل دارو و غذا پیش بینی شده است. این در حالی است که این ادعا خلاف واقعیت است و هیچ کالایی از سوی این کشورها، به استثنای برخی محموله‌های جزئی، به سوریه ارسال نمی‌شود. سوریه عمدتا فقط با فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و برخی کشورهای عربی روابط تجاری دارد.»

به گفته وی، اکنون برخی کشورها نیاز به غلبه بر وضعیت غیرعادی فعلی و برقراری روابط با دولت سوریه را درک می‌کنند.

آمریکا عامل تعمیق مشکل کردها در سوریه و در کل منطقه است

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه اقدامات ایالات متحده در شرق رود فرات یک خطر قابل انفجار در خصوص مشکل کردها در سوریه ایجاد می کند که عواقب آن می تواند برای کل منطقه فاجعه بار باشد، ادامه داد: «وضعیت در ساحل شرقی رود فرات نگران کننده است، جایی که نیروهای نظامی آمریکایی به طور غیرقانونی در آنجا مستقر شده و تمایل به جدایی طلبی را در میان کردهای منطقه رواج داده و متأسفانه در واقع به تحریک کردها علیه دولت سوریه و ممانعت آنها از شروع گفتگو با مقامات دمشق می پردازند. مسلما این اقدامات آمریکایی‌هانگرانی‌هایی، هم از نظر آسیب رسیدن به تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و هم از احاظ خطر انفجاری در تعمیق مشکل کردها، بوجود آورده است.»

وی با اشاره به این واقعیت که این مشکل نه تنها برای سوریه بلکه برای عراق، ایران ، ترکیه نیز اهمیت دارد، اقدامات آمریکا را یک بازی خطرناک در کل منطقه نامیده و افزود: «آمریکایی‌ها به طور معمول این نوع اقدامات را برای ایجاد هرج و مرج انجام می دهند و امیدوارند قابل کنترل باشد. ولی آنها از منطقه خیلی دور هستند و به نتیجه اقدامات خود اهمیتی نمی دهند. این در حالی است که اگر این گرایش‌های تجزیه طلبانه در خاورمیانه گسترش یابد، عواقب آن برای منطقه می تواند فاجعه بار باشد.»

سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری ابراز عقیده کرد توافق نفتی بین ایالات متحده و کردهای سوریه، نقض آشکار قوانین بین المللی است. وی گفت: «اخیراً تصمیماتی از سوی یک گروه غیرقانونی آمریکایی در شرق سوریه اعلام شده، مبنی بر اینکه آنها با رهبران کرد منطقه توافقنامه‌ای امضاء کردند که به شرکت نفتی آمریکایی اجازه می‌دهد تا محصولات هیدورکربنی درخاک کشور مستقل سوریه را استخراج و به فروش برسانند - این نقض آشکار تمام اصول قابل تصور قوانین بین المللی است.»

بازی سیاسی آلمان وسازمان منع سلاح‌های شیمیاییدر رابطه باوضعیت "ناوالنی"

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین یادآور شد که مقامات برلین و سازمان منع سلاح‌های شیمیاییبه سئوالات روسیه درباره وضعیت با"آلکسی ناوالنی" وبلاگ نویس مخالف روس،پاسخ نمی دهند. آلمان‌ها به ما می گوید: ما نمی‌توانیم چیزی به شما بگوییم، به سازمان منع سلاح های شیمیایی مراجعه کنید. چندین بار به این سازمان رفتیم. آنها هم می‌گویند: "به برلین بروید. در واقع هر دو طرف، ما را به یکدیگر پاس می‌دهند. در واقع،اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، شرکای غربی ما، تقریباً به همین سبک به رویکردهای حقوقی ما واکنش نشان می‌دهند.»

لاوروف با تأکید بر اینکه، اتهامات علیه روسیه درباره "مسموم کردن" ناوالنی طبل توخالی است، افزود: «همه چیز در شرایط کنونی در این جهت گیری است تا روابط روسیه و اتحادیه اروپا تا حد ممکن تضعیف شود. در اتحادیه اروپا کشورهایی هستند که این موضوع را به خوبی درک می کنند. ولی آنها هنوز بر اساس اصل اجماع و به اصطلاح همبستگی عمل می‌کنند واین اصل توسط کشورهایی که اقلیت مهاجم "روس هراسان" را تشکیل می‌دهند، به شدت مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

نام:
ایمیل:
* نظر: