tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
دولت دونالد ترامپ از فردا یکشنبه ممنوعیت حضور اپلیکیشنهای چینی "وی چت" و "تیک تاک" در اپ استورهای آمریکایی را اجرایی خواهد کرد؛ اقدامی که جلوی دانلود این اپلیکیشنهای چینی از سوی آمریکایی‌ها را از بابت نگرانی‌ها مربوط به امنیت ملی می‌گیرد.

هماپرس؛

به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این ممنوعیتها که روز جمعه اعلام شدند تنها شامل دانلودها و آپدیتهای جدید می‌شوند و کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت فراگیر هستند به ویژه برای تیک تاک و به شرکت مادر این اپلیکیشن به نام "بایت دنس" همچنان این فرصت را داده تا به توافقی درخصوص آینده فعالیتش در آمریکا دست یابد.

وی چت که یک اپلیکیشن چند منظوره شامل شبکه اجتماعی و درگاه پرداخت الکترونیک است، از فردا با محدودیتهای شدیدتری مواجه می‌شود. کاربران فعلی تیک تاک اما از طرف دیگر تا ۱۲ نوامبر شاهد تغییرات چندانی نخواهند بود و از آن تاریخ به بعد ممنوعیتی در قبال یک سری تراکنش‌های فنی در قبال این اپلیکیشن اجرایی می‌شوند که به گفته تیک تاک عملا منجر به ممنوعیت کامل استفاده از آن می‌شوند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام داشت: ما با تصمیم وزارت بازرگانی (آمریکا) مخالفت هستیم و از مشاهده موضع این وزارتخانه برای جلوگیری از دانلودهای جدید تیک تاک از یکشنبه و ممنوعیت استفاده از این اپلیکیشن در آمریکا از ۱۲ نوامبر مایوس هستیم. ما به تلاش برای به چالش کشیدن این فرمان اجرایی ناعادلانه ادامه خواهیم داد.

وزارت بازرگانی چین هم "مخالفت قاطع" با این تصمیم آمریکا را مطرح کرده و از واشنگتن خواست قلدری و اقدامات اشتباه را متوقف کند. این وزارتخانه عنوان کرد، اگر آمریکا اشتباهاتش را اصلاح نکند چین تدابیر لازم را برای حراست از منافع و حقوق مشروع شرکتهای چینی اتخاذ خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه مشخص نکرد آیا از توافقی درخصوص فعالیت تیک تاک حمایت می‌کند یا خیر. او به خبرنگاران گفت: ما یک سری گزینه‌های عالی داریم و شاید بتوانیم افراد زیادی را خوشحال نگه داریم. ما باید امنیتی کامل در قبال چین داشته باشیم.

ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا به شبکه فاکس بیزینس نت‌ورک گفت: "فعالیت اساسی تیک تاک تا ۱۲ نوامبر دست نخورده باقی خواهد ماند".

ممنوعیت دانلودهای جدید این اپلیکیشنها در آمریکا همچنان ممکن است از سوی دونالد ترامپ قبل از اجرایی شدن و در صورت انعقاد توافقی از سوی بایت دنس با شرکت اوراکل در زمینه امنیت داده‌های کاربران لغو شود.

جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا وعده داد در صورت شکست دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آتی ریسکهای امنیتی پیرامون تیک تاک را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

او در یک تجمع انتخاباتی در مینه سوتا به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم نگرانی در خصوص اینکه تیک تاک به عنوان یک شرکت چینی به ۱۰۰ میلیون تن از جوانان در آمریکا دسترسی دارد، بجا است.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد، دستور مذکور از سوی وزارت بازرگانی این کشور "ناقض حقوق مردم آمریکا بر طبق اصلاحیه اول قانون اساسی به سبب محدود ساختن قابلیت آنها برای ارتباط برقرار کردن و انجام تراکنشهای مهم در دو شبکه اجتماعی است."

دستور مذکور فعالیتهای شرکتهای آمریکایی با وی چت در خارج از آمریکا را ممنوع نمی‌کند که این خبری خوب برای چند شرکت آمریکایی نظیر والمارت و استارباکس که با مینی اپهای تعبیه شده در وی چت با مصرف کننده چینی در تعامل هستند، است.

روز جمعه یک قاضی آمریکایی در کالیفرنیا با درخواست برای بلوکه کردن فرمان وزارت بازرگانی درقبال وی چت مخالفت کرد اما قصد دارد امروز شنبه در جلسه جدیدی در خصوص صدور یک حکم اضطراری، برای بلوکه کردن فرمان وزارت بازرگانی آمریکا در قبال پرونده شکایت کاربران وی چت تصمیم بگیرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: