tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
دستورالعمل بسیج ملی مبارزه با کروناویروس جدید منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، نکات عمومی که باید جهت پیشگیری از انتقال این ویروس مد نظر قرار گیرد را تشریح کرد.

هماپرس؛

به نقل از ایسنا،وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای سواد سلامت در خصوص بیماری ۱۹-COVID، اقدام به برگزاری «بسیج ملی اطلاع رسانی بیماری کووید – ۱۹» کرده است.

اجرای این کمپین ۳۶۰ درجه با استفاده از ظرفیت رسانه ملی، فضای مجازی تبلیغات محیطی و با استقرار ایستگاه‌های اطلاع رسانی در سطح شهر بر اساس جمعیت تحت پوشش و با مشارکت و تعامل معاونت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌ها/دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، شهرداری‌ها، سازمان بسیج و سایر سازمان‌های همکار از چهارم اسفند ۱۳۹۸ به اجرا در آمده است.

عنوان بسیج ملی اطلاع رسانی بیماری کووید - ۱۹ # کرونا را شکست می دهیم می‌باشد که با هدف کلی ارتقای سواد سلامت عموم جامعه در خصوص بیماری کرونا طراحی و طی دستورالعملی برای اجرا به کلیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

بر اساس دستورالعمل بسیج ملی مبارزه با بیماری کووید – ۱۹ منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نکات عمومی که باید در آموزش‌ها و ارائه خدمات مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:

-برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، دست‌های خود را مرتب و درست حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ۷۰ درجه، دست‌ها را ضدعفونی کنید.

- ضدعفونی کردن دست‌ها پس از هر بار تماس با سطوح آلوده یا غیرمطمئن ضروری است.

- سطوح آشپزخانه و محل کار را مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

- دست ندهید و روبوسی نکنید.

- هرگز به چشم، بینی و دهان خود دست نزنید.

- از دیگران ۲-۱ متر فاصله بگیرید.

- تا می‌توانید در خانه بمانید و بیرون نروید

- هنگام عطسه و سرفه خود و دیگران، دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی یا آستین ناحیه آرنج بپوشانید.

- دستمال کاغذی استفاده شده را به سطل زباله درپوش دار بیندازید.

- اگر فکر می‌کنید بیمار هستید یا در اماکن شلوغ رفت و آمد می کنید، ماسک بزنید.

اگرچه علایم سرماخوردگی هم در کرونا دیده می‌شود ولی علایم اصلی کرونا سرفه، تب و تنگی نفس هستند. در صورت وجود تنگی نفس یا علایم شبه آنفلوآنزا همراه با سرفه و تب، با زدن ماسکی که صورت و بینی را می‌پوشاند به مراکز ۱۶ ساعته یا مراکز مشخص کرونا و در صورت عدم دسترسی به نزدیک‌ترین بیمارستان در شهر خود مراجعه کنید.

شماره تماس‌های ۴۰۳۰ و ۱۹۰، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره پیشگیری و درمان کرونا است. در صورت وجود هر گونه سوال، با تماس با این مراکز از اقدامات صحیح آگاه خواهید شد.

افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن شامل قلبی عروقی، تنفسی، سرطان و افراد با ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری از بیماری کرونا هستند. لازم است مراقبت از این افراد با دقت بیشتری باشد.

اگر فقط تب، سرفه و علایم خفیف سرماخوردگی داشتید، در خانه بمانید و استراحت کنید.

در صورت وجود علایم بیماری از هر گونه سفر پرهیز کنید. در صورت بیمار بودن در خانه استراحت کنید و سعی کنید که از سرویس بهداشتی جدا استفاده کنید. هرگونه اضطراب نابجا را از خود دور کنید و با کسب اطلاعات صحیح سبب آرامش خود و نزدیکان شوید.

نام:
ایمیل:
* نظر: