tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
چرا حضرت علی (ع) تجمل نفس داشتند؟
ویژگی‌های منحصر به فرد شخصیت حضرت علی (ع) به گونه‌ای بود که غیر مسلمان ها هم شیفته ایشان بودند.

هماپرس؛

به نقل از بولتن نیوز، حجت الاسلام مهدی آذر طوسی کارشناس مذهبی گفت:زبان در معرفی و بیان ویژگی‌های های شخصیتی امیرالمومنین علی (ع)، قاصر است.ایشان چندین ویژگی و ابعاد مختلف و بلکه متضاد وجود داشتن که بعید است تمامی این‌ها در انسان‌ها جمع و برای دیگران ملموس باشد.

وی ادامه داد: در معرفی شخصیت و ویژگی‌های امام علی (ع) تعداد زیادی را باید نام برد که در اینجا به چند مورد از این نمونه‌ها اشاره می‌کنم.

این کارشناس مذهبی گفت: کمتر دیده می‌شود که رهبر گروه و ملت، علاوه بر اینکه کارهایش جنبه اجرایی داشته باشد به جنبه علمی هم توجه کند. به طور مثال وقتی به انقلاب روسیه نگاه می‌کنیم، یک تئوری پرداز دارند و یک فرمانده یا رهبر؛ اما مشاهده می‌کنیم که امام علی (ع) به عنوان رهبر و فرمانده نظامی، چندین ابعاد خاص و ممتاز علمی را دارا بودند.

وی ادامه داد:ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی (ع) به گونه‌ای بود که حتی افرادی که شناخت دقیقی از آن حضرت نداشتند, جملاتی قابل تامل درباره ایشان گفته اند مانند صحبت یکی از کارداران سفارت انگلیس که گفته اگر دوباره حضرت علی(ع) زنده شوند، ما غیر مسلمانان در مسجد کوفه جا برای مسلمانان نمی‌گذاریم، خودمان می‌آییم و می‌نشینیم و به خطبه‌های او گوش می‌کنیم.

حجت الاسلام آذر طوسی در مورد یکی از ویژگی های امام علی (ع) گفت: در خطبه‌ بسیار بلندی در کتاب شریف نهج البلاغه ذکر شده که حضرت علی (ع) به کمیل سفارش هایی در مورد علم و دانش می‌فرماید و در آخر می‌گوید کسی وجود ندارد که علم و دانشم را به او انتقال بدهم. در حقیقت وقتی حاملان علم بمیرند، خود علم هم از بین خواهد رفت. یعنی بسیاری از دانش‌ها به واسطه‌ شهادت امیرالمومنین از بین رفته و به دست ما نرسیده اند.

انصاف و حق طلبی امام علی(ع) زبانزد بود

وی از دیگر ویژگی‌های امام علی (ع) را انصاف و حق طلبی در وجود ایشان ذکر کرد وگفت:امام علی (ع) به هیچ وجه حاضر نبودند که جانبداری کنند. حتی ایشان حاضر نبودند که هوای هم حزبی‌های خود را داشته باشند و طرفداری ناحق کنند. در داستان ابوذر معروف است که ابوذر حدیثی از پیامبر اسلام نقل کرد و معاویه امیرالمومنین را به عنوان شاهد پذیرفت که آقاجان اگر می‌شود شما هم حدیث ابوذر را تایید کنید که آیا شما از پیامبر شنیده اید؟ گفت:نه من این روایت را نشنیده ام. با وجود اینکه این اقتضا وجود داشت که از هم گروه خود حمایت کند، اما حضرت علی (ع) هرگز حاضر نشد که راستی و امانت را زمین بگذارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یاری مظلومان از دیگر ویژگی‌های این فرمانده جنگی است. فرمانده‌ای که روحیه و صلابت حماسی دارد، در عین حال به فکر مظلومان است. همیشه برای یاری رساندن به گرسنگان و مظلومان در تکاپو بود.

مهیا کردن شرایط تشکیل خانواده برای جوانان

وی ادامه داد: حضرت در مورد ازدواج جوانان و افرادی که در سن ازدواج بودند، تلاش فراوانی می‌کرد. در کتاب شریف نمعه، اثر فاخر مرحوم شهید ثانی آمده که جوانی در حال معصیت بوده که امام علی (ع) فرمود:« بروید حدش بزنید و از طرف خزانه بیت المال برای تشکیل خانواده به او کمک کنید بیت المال برای همین چیز‌ها است.در اینجا باید به این نکته توجه کرد که امام علی(ع) هم قانون را برای آن جوان رعایت کرد و هم از بیت المال برای مهیا شدن شرایط ازدواج او خرج کرد؛ این همان رافت اسلامی است.

وی گفت: در روایات زیاد دیده شده که حضرت علی (ع) بسیار ساده زیست بودند و زهد و تقوا در زندگی ایشان نمایان بود. تا جایی که اگر کسی می‌خواست همانند امام باشد، خودشان می‌فرمودند که ادای من را در نیاورید; نمی‌توانید ۲ قرص نان بخورید. اما در روایت‌ها بسیار شنیده ایم که ایشان در هنگام پذیرایی از میهمان بهترین غذای آن روز‌ها یعنی نان و گوشت بر سر سفره قرار می‌دادند.

عزت و تجمل نفس;ویژگی منحصر به فرد امام علی (ع)

این کارشناس مذهبی گفت: از دیگر ویژگی‌های حضرت علی (ع) که باید به آن اشاره کرد، تجمل در نفس است. از جمله ویژگی‌های متقین این است که در نفس خود تجمل دارند. یعنی در نفس به هیچ وجه حقارت دیده نمی‌شود. در هنگام ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع)، پیامبر به دخترشان گفتند: فاطمه جان ناراحت مباش اگر بعد‌ها بگویند پیامبر دختر خودش را به فقیرترین مرد مدینه به عقد درآورده است چرا که پدرت دنیا را شناخت و از آن دل برید، تو نیز دنیا را بشناس. امیرالمومنین فقیر مدینه بود، اما این فقر برای او به هیچ وجه احساس حقارت به وجود نیاورد,چون منشا این فقر، جهاد در راه خدا بوده است. در وجود حضرت علی (ع) خفت و خواری به این منظور وجود نداشته است و تجمل نفس داشتند.

حجت الاسلام آذر طوسی گفت: این‌ها برخی از ویژگی‌های امام علی (ع) است. از خداوند متعال می خواهیم که همیشه ما را پیرو این صفات ممتاز قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: