tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
تکثر نامزدهای انتخاباتی در هر دو جریان سیاسی و احتمال کاهش مشارکت نسبت به ادوار گذشته احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات را بسیار افزایش داده است.

هماپرس؛

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور چند روز قبل در تشریح آمادگی‌‌های وزارتخانه متبوع خود برای برگزاری انتخابات از پیشنهاد دو جمعه متوالی برای برگزاری احتمالی دور دوم انتخابات خبر داد. این موضوع بهانه خوبی برای بررسی دلایل کشیده شدن انتخابات به دور دوم و امکان سنجی این امر در انتخابات پیش‌رو است.

تکثر نامزدها

تکثر نامزدها نخستین عاملی است که می‌تواند این انتخابات را در مرحله نخست به نتیجه نرساند. در انتخابات مجلس یازدهم با این موضوع به شدت درگیریم و نگاهی به لیست‌های انتخاباتی روشن می‌‎کند که رای دهندگان به این سادگی‌ها قادر به تصمیم‌گیری نخواهند بود.

هر یک از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا چندین لیست ارائه کرده‌اند و این قطعا موجب سرگیجه بدنه رای آنان خواهد شد. مثلا اصلاح طلبان که از ماه‌ها قبل درگیر مشارکت یا عدم مشارکت بودند و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان ساز عدم ارائه لیست زدند، اکنون سه لیست متفاوت اعلام کرده‌اند! سرلیست هر سه لیست مجید انصاری است و از مجموع 43 نامزد معرفی شده 24 نفر در هر سه لیست مشترک هستند. وجوه افتراق اما همان مساله‌ای است که احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات را افزایش می‌دهد.

در جریان اصولگرا نیز وضع بدتر است. اصولگرایان علی‌رغم همه تلاش‌ها و سازوکارهایی که به راه انداختند تا این جای کار نتوانستد روی یک لیست واحد به اتفاق نظر برسند. چندین لیست اصلی و حاشیه‌ای در این جریان ارائه شد. لیست شورای ائتلاف که لیست اصلی این جریان به حساب می‌آید با لیست پایداری که دومین لیست قابل اعتنای اصولگرایان است در حد 4، 5 نفر افتراق دارد اما در سه لیست ایران سربلند که لیست طیف عدالتخواه است، لیست پایداری و لیست حاج منصور ارضی مجموعا 84 نامزد به مردم معرفی شده‌اند.

میزان مشارکت

تکثر نامزدهای دو جریان تنها عامل موثر بر دو مرحله‌ای شدن انتخابات نیست. به اعتقاد کارشناسان امر یکی دیگر از عوامل موثری که می‌تواند دست به دست تکثر نامزدها داده و پرونده انتخابات را در جمعه پیش رو نبندد، میزان مشارکت است.

همه مسئولان کشور در عالی‌ترین سطوح نظام تا کنون تاکیدات لازم را بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم کرده‌اند و رسانه‌ها نیز اعم از صدا‌وسیما و ... در کنار تریبون‌های دیگر مثل نماز جمعه در هفته‌های گذشته بارها بر این ضرورت تاکید کرده‌اند. سابقه انتخابات‌های پیش از این نیز حاکی از تمایل مردم بر تعیین سرنوشت خود به دست خود است. نکته اینجا است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف بر نارضایتی‌های اجتماعی افزوده شده و برخی از نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های انجام شده احتمال کاهش مشارکت در این دوره را نسبت به ادوار قبلی، کم نمی‌دانند.

حال اگر در نظر داشته باشیم کمتر بودن مشارکت از یک حدی، میتواند موجب دو مرحله‌ای شدن انتخابات شود، باید به این نتیجه برسیم که توام شدن این موضوع با تاکثر کاندیداها در جریان‌های سیاسی این انتخابات را به دور دوم خواهد کشاند کما اینکه عرصه سیاست ایران در انتخابات مجلس هشتم نیز چنین تجربه‌ای را داشته است.

تجربه مجلس هشتم

انتخابات مجلس هشتم در حالی به دور دوم کشید که تکلیف فقط 5 نفر از سی نماینده تهران معلوم بود. مرحله دوم این انتخابات، برای تعیین تکلیف ۸۱ کرسی رقابت شد. در آن انتخابات از بین هفت هزار نفر ثبت نام کننده ۴٬۵۰۰ نفر، تایید صلاحیت شده بودند و طبق آمار اعلامی وزارت کشور، ۵۵/۴۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات مشارکت کردند. در این دوره ۴ فهرست تحت عناوین جبهه متحد اصولگرایان، ائتلاف اصلاح طلبان، حزب اعتماد ملی و ائتلاف فراگیر اصول‌گرایان (جمعیت آبادگران جهادی) ارائه شده بود.

باید در نظر داشته باشیم، که در انتخابات پیش رو طبق اطلاعات ارسالی از شورای نگهبان به ستاد انتخابات کشور، در تمام کشور ٧هزار و ١٤٨ نفر تأیید و ٧هزار و ٢٩٦ نفر تأیید نشده‌اند. به عبارتی تعداد رد صلاحیت شدگان قدری بیش از نصف بوده است که در مقایسه با انتخابات مجلس هشتم بیشتر است. بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده میزان مشارکت نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت بیش از انتخابات مجلس هشتم نخواهد بود لذا می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا تکلیف مجلس یازدهم در مرحله دوم روشن خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: