tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
وزیر نفت در خصوص اختصاص بنزین نوروزی گفت: من این را در دولت مطرح کردم و رئیس جمهور دستور دادند در این رابطه پیشنهاد داده شود؛ حالا منتظر هستیم پیشنهاد مطرح شود تا تصمیم‌­گیری نهایی صورت بگیرد.
هماپرس؛
به نقل از مشرق، بیژن زنگنه در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفت: وقتی ریسک افزایش یابد، طبیعتا باید بازده بیشتر شود؛ الان کم‌ریسک­‌ترین کار این است که افراد پولشان را در بانک بگذارند و ماهانه و یا هر چند ماه یکبار بابت آن سودی دریافت کنند.

وی افزود: ولی وقتی این پول سرمایه­ گذاری می­شود و یا با آن از طریق بورس سهام خریداری می­کنند، شخص انتظار دارد با توجه به ریسکی که دارد بازدهی بیشتری هم داشته باشد. در صنعت نفت حدود ۲۰ درصد بازدهی ارزی وجود دارد که رقم قابل توجهی به شمار می­رود. هدف این کنفرانس هم این بود که بتوانیم از ابزارهای جدید برای تامین مالی صنعت نفت استفاده کنیم. زیرا نمی­توان برای توسعه کشور صرفا به یک منبع اتکا کرد.

وزیر نفت اظهار داشت: استفاده از منابع بانک­ها، منابع داخلی کشور، صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، فروش اوراق مشارکت و فروش سهام شرکت­ها ابزارهای جدیدی در این راستا هستند. همچنین ما سرمایه ­های خردی هم در دست مردم داریم که می­توانیم آنها را در مسیر توسعه به کار بگیریم.

وی افزود:در این راستا پتروشیمی‌­ها، پتروپالایشگاه‌­ها، شرکت ملی پخش، صنعت گاز و توسعه بالادستی اکتشاف و استخراج نفت نیاز به منابع دارند و جریان عمومی تولید فقط در صنعت نفت محدود نیست، بلکه صدها کارخانه ذیل این صنعت کار می­کنند و اگر آن پروژه‌­ها فعال شوند، پیمانکارها هم فعال می­شوند.

وی خاطر نشان کرد: تلاش­‌ها تا امروز خوب بوده استۀ پتروشیمی‌­ها بسیار فعال هستند، طرح­های توسعه­‌ای و بهسازی پالایشگاه­ها هم روند خوبی دارند و در حوزه بالادستی نفت هم کارهای صورت گرفته است اما جا برای کار بیشتر همچنان وجود دارد.

* توسعه میادین غرب کارون با منابع صندوق توسعه ملی

زنگنه در خصوص وضعیت افزایش تولید غرب کارون گفت: تولید در غرب کارون از سال ۱۳۹۲ تا امروز ۵ برابر شده است. عمده منابع توسعه غرب کارون از منابع صندوق توسعه ملی بود که شرکت­ها از آن استفاده کردند و البته همچنان بدان متکی هستند. غرب کارون این ظرفیت را دارد که با افزایش بازیافت، تولید آن را به یک میلیون بشکه برسانیم که این اقدام هم تکنولوژی و هم منابع مالی نیاز دارد.

وی همچنین با رد طرح موسوم به طرح بانک نفت تاکید کرد: چنین چیزی مطرح نیست ضمن آنکه همه بانک­های کشور، بانک نفت هستند.

* عرضه نفت کوره کم‌سولفور در بورس

وزیر نفت درباره عرضه نفت کوره کم سولفور در بورس بیان کرد: نفت کوره کم سولفور به زودی در بورس عرضه می­شود و شاید تا الان هم این کار صورت گرفته باشد. در حال حاضر قیمت آن نسبت به بنزین ۳۰ تا ۳۵ درصد بیشتر و چند برابر قیمت نفت کوره با سولفور است. لذا شرایط کنونی فرصتی است تا کسانی که مایل هستند در آن سرمایه‌­گذاری کنند. البته این وضعیت ابدی نیست. زیرا وقتی تولید در دنیا بالا می­رود، قیمت نفت کوره کم سولفور کاهش می­یابد و مجدد قیمت نفت کوره با سولفور بالا، بیشتر خواهد شد.

زنگنه افزود: با این حال وضعیت کنونی فرصت به شمار می­رود و تولیدکنندگان داخلی ترجیح می­دهند بنزین تولید نکنند و به سمت تولید نفت کوره کم سولفور بروند.

* پیشنهاد اختصاص بنزین نوروزی به دولت

وی در خصوص سرنوشت اختصاص بنزین نوروزی گفت: من این را در دولت مطرح کردم و رئیس جمهور دستور دادند در این رابطه پیشنهاد داده شود. حالا منتظر هستیم پیشنهاد مطرح شود تا تصمیم‌­گیری نهایی صورت بگیرد.

زنگنه اضافه کرد: در این راستا علت مخالفت برخی ارکان دولت هم، کاهش منابع یارانه­‌هاست. زیرا به دستور رئیس­ جمهور و تصویب سران پول افزایش قیمت بنزین باید به خانواده­‌هایی که مشکل دارند اختصاص داده شود. در صورتی که فرض کنید ما به ۱۸ میلیون خودرو سواری برای نوروز، ۱۰۰ لیتر بدهیم نزدیک به سه هزار میلیارد تومان از منابع یارانه­‌ها کم می­شود. با این حال هنوز وضعیت نهایی بنزین نوروزی مشخص نیست و ممکن اس تصویب یا رد شود.

وزیر نفت درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بور گفت: در حال حاضر همه عرضه داخلی از طریق بورس انجام می­شود. در این خصوص شفافیت مهم است ولی سال گذشته که اختلاف قیمت زیاد بود، عده­ای آن را در بورس می­خریدند و انبار می­کردند و در زمان مناسب به کسانی که نیاز داشتند چند برابر قیمت می­فروختند. دلیلش هم این بود که یک سری افراد کدهای خرید داشتند اما صنعت­گر نبودند. اما در نهایت پس از آنکه وزارت صنعت روی این مساله کار کرد و قیمت­ها هم دیگر به یارانه­ای عرضه نشد، مشکل مذکور مترفع گردید.

وی ادامه داد: برای مثال به زحمت ۲۰۰ هزار تن در بورس کالای پتروشیمی معامله می­شود که معادل تولید ماست در حالی که سال گذشته تا ۷۰۰-۸۰۰ هزار تن تقاضا برای خرید آن وجود داشت. زیرا قیمت پایه آن در بورس کالا با نرخ بازار اختلاف قابل توجهی داشت

نام:
ایمیل:
* نظر: