tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
مرکز پژوهش های استراتژیک و بین المللی آمریکا، طی گزارشی اعلام کرد که ایران توانایی های موشکی خود را افزایش داده تا موشک ها دقیق تر اصابت شود و قدرت دارد تا کار پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را به تعطیلی بکشاند.

هماپرس؛

به نقل از جام نیوز، مرکز پژوهش های استراتژیک و بین المللی آمریکا، طی گزارشی اعلام کرد که ایران توانایی های موشکی خود را افزایش داده تا موشک های دقیق تری اصابت کند و قدرت دارد تا کار پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را به تعطیلی بکشاند.

«ایان ویلیامز»، در این گزارش نوشت که حمله ایران به پایگاه آمریکایی ها در عین الاسد در پاسخ به ترور سردار سلیمانی تبعاتی بیشتر از «یک حمله بدون خسارت» به گفته مقامات آمریکایی، داشت و این حمله نشان دهنده میزان قدرت سامانه های موشکی ایران برای به تعطیلی کشاندن پایگاه های نظامی آمریکا و هم پیمانانش در خاورمیانه است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، با شلیک 20 موشک بالستیک دو پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق و پایگاه حریر در اربیل اقلیم کردستان عراق را هدف حمله خود قرار داد، در زمان حمله 1500 سرباز آمریکایی در پایگاه عین الاسد حضور داشتند که به دستور فرماندهان خود به پناهگاه های پایگاه رفته بودند.

در ابتدا، وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این حمله اعلام کرد که این حمله هیچ خسارت جانی نداشته و تنها خسارت هایی محدود در درون پایگاه برجای گذاشته است اما بعد از مدتی اعلام کرد که 34 نفر از سربازان ارتش دچار آسیب های مغزی شده اند.

ویلیامز در گزارش خود گفت که از ابتدا می دانست که ضرر هایی به نیروهای آمریکایی وارد شده است و اشاره کرد که 64 نفر از سربازان را از پایگاه بیرون بردند تا تحت نظر پزشکی برای آسیب های مغزی قرار بگیرند و این تعداد همچنان با مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد زیرا عوارض این چنینی فورا ظاهر نمی شود.

این تحلیلگر درباره علت آسیب به سربازان آمریکایی تصریح کرد که در هنگام حمله همه نیروهای آمریکایی در امنیت نبودند زیرا عده ای در پناهگاه های نا امن زیر زمین و عده ای دیگر در روی زمین در حالت آماده باش برای دفاع از پایگاه و فعال کردن هواپیماهای بدون سرنشین قرار داشتند.

ویلیامز درباره پناهگاه های پایگاه عین الاسد گفت که این پناهگاه های برای حفاظت از سربازان از ضربه های موشکی سبک و خمپاره ساخته شده است و برای موشک های بالستیکی که حامل صدها کیلوگرم مواد منفجره است، فایده ای ندارند.

به نظر این تحلیلگر، ایران قصد نداشته تا از وقوع خسارت های جانی جلوگیری کند زیرا پایگاهی را هدف قرار داد که دارای منازل مسکونی بود و در صورتی که می خواست از وقوع خسارت های جانی خودداری کند آشیانه هواپیما ها یا تاسیسات نظامی را فقط هدف قرار می داد. وی هم چنین اشاره کرد که پایگاه های آمریکایی در کشورهای دیگر دارای فعالیت 24 ساعته در روز است و امکان ندارد که هیچ مکانی خالی از سربازهای آمریکایی باشد.

این تحلیلگر در گزارش خود نوشته است که شلیک موشک ها به صورت پی در پی نبوده است و در دوره های زمانی متفاوت انجام شده است و این تاکتیکی است که طرف مهاجم استفاده می کند تا بگوید حمله تمام شده است و سربازان خارج شوند تا دوباره حملات با شدت بیشتری ادامه یابد.

این گزارش درباره اعلام قبلی ایران به بغداد 90 دقیقه قبل از حمله اشاره کرده است که می تواند به دو علت باشد اول اینکه خسارت های جانی کمتری وارد شود و دوم اینکه روابط میان تهران و بغداد به سوی نابودی نرود.

این گزارش هم چنین با اعلام اینکه ایران قدرت دارد تا کار پایگاه های آمریکایی در منطقه را به تعطیلی بکشاند، به میزان دقت اصابت موشک های ایرانی اشاره کرد و گفت که میزان اصابت موشک های ایرانی در سطح عالی قرار دارد و در مقیاس «خطای دائره ای احتمالی» که مقیاسی برای درجه دقت موشک در اصابت است، واقع شده است.

در خلاصه این گزارش آمده است که این حملات میزان خطر پیشرفت موشکی ایران برای پایگاه های آمریکایی را نشان می دهد امری که موجب شد آمریکا خواستار اجرای اقداماتی برای تقویت امنیت و کاهش خطرات احتمالی آسیب هوایی و موشکی به نیروهایش شود و این امر از طریق تقویت قدرت پناهگاه های سربازان برای تحمل شدت ضربه موشک های بالستیکی انجام خواهد شد.

این نویسنده نوشته است که بدون توجه به اینکه آیا ایران قصد داشت خسارت های جانی وارد کند یا نه، فرماندهان ایرانی خوب می دانند که فرصت کشتن نیروهای آمریکایی بسیار بود و آنها نیز آماده این کار بودند.

نویسنده این گزارش در پایان به تغییر طرز تفکر ایران اشاره کرد و گفت: «پاسخ ایران به آمریکا و هدف قرار دادن نظامیان آمریکا در عراق نشان دهنده این است که فرماندهان ایرانی به این نتیجه رسیدند که فایده ضربه موشکی به آمریکا بیشتر از ضرر عکس العمل احتمالی آمریکا است و این خود دلیلی برای تغییر طرز تفکر ایران است. در حمله اخیر ایران خود مستقیما آمریکا را هدف قرار داد و مسئولیت این حمله را با اعلام کردن آن پذیرفت و نزدیک به ده هزار کیلوگرم مواد منفجره بر روی آمریکایی ها فرود آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: